Zeytinburnu Analiz 2014

ZEYTİNBURNU

Zeytinburnu, İstanbul’un merkez ilçelerinden biridir. Zemini ve yapıları itibariyle afet riski altında olan bir yerleşim yeridir. Bir an önce gerekli müdahaleler yapılarak olası İstanbul depremine hazırlanması gerekir.

Yüz ölçüm olarak küçük bir alana kurulmuş olan ilçede nüfuz yoğunluğu fazladır. Nüfus sayısı olarak kalabalık ilçelerden sayılmaz. Ancak, nüfusun araziye oranlanmasıyla kalabalık bir ilçe profili karşımıza çıkar. Partimizin kalesi olan ilçelerden biri iken, iktidar partisine kaptırılmış bir ilçedir. Sosyal demokrat seçmenin çeşitli Saiklerle, sandığa gitmemesi ya da bir başka partiyi kerhen desteklemesi sorununun çözümlenmesiyle açık farkla seçimin kazanılabileceği ilçelerden biridir.

I.TARİHÇE-KONUM

Zeytinburnuİstanbul ilinin Marmara Denizi kıyısında bulunan bir ilçesidir1 Eylül 1957 tarihinde ilçe olmuştur. 

Trakya’nın güneydoğusunda,Çatalca yarımadasının, Marmara Denizi‘ne bakan yamaçlarının, bu denizle birleştiği yerdedir. Tarihi yarımada ile surlarla ayrılmış, E-5 karayoluna sınır ve havalimanına 20 dakikalık mesafededir. Doğusunda Fatih, kuzeydoğuda Eyüp, kuzeyinde Bayrampaşa, batısında GüngörenBakırköy, kuzeybatısında Esenler, güneyinde ise Marmara Denizi’yle çevrilidir. Yüzölçümü 11,16 km2’dir.

Zeytinburnu konum olarak, İstanbul Surları ve Bakırköy (Hebdoron) arasından yer alır. Sahilinde bulunan “Strongylion” ya da “Kyklobion” kimi kaynaklarda liman, kimi kaynaklarda kale/kule olarak geçer ve Zeytinburnu’nda konumlandırılır. Bu bölgede yer alan Marmara kıyılarından başlamak üzere, Konstantinopolis’in başlıca giriş kapısı olan Altın Kapı (Yedikule Zindanları) başta olmak üzere, Tarihi İstanbul’un kapıları olan, BelgradkapıSilivrikapıMevlanakapı ve Topkapı Zeytinburnu’na açılır. Ünlü Roma yollarından Egnatia Yolu ilçenin güneyin geçerek İmparatorluğun başkentini, Trakya ve Makedonya üzerinden Adriyatik Denizi‘ne bağlar. Başkentin yaşadığı tüm kara kuşatmaları esasen ilçenin toprakları üzerinde gerçekleşmiştir.

Zeytinburnu’na ilk yerleşim, İstanbul‘un Türklerin eline geçmesini izleyen yıllarda Kazlıçeşme dolaylarına Kudüslü Papazlar diye adlandırılan insan topluluğunun yerleşmesiyle başlamıştır. İstanbul, Türklerin eline geçince çok eskiden kentte yerleşmiş olan Rumlar arasında anlaşmazlık çıkmıştır. Bu anlaşmazlık sonucu, “Kudüs’lü Papazlar” bugün Zeytinburnu olarak bilinen deniz kıyısına yerleşmişlerdir.

Türkiye’de dericilik sanayisinin 150 yılı aşan tarihi geçmişi Kazlıçeşme’de başlamıştır denebilir. Kazlıçeşme kentin dışında kalan boş bir yöreydi. Dericilik sanayi, deniz kıyısında, suyu, güneşi kısaca kendisine gerekli tüm olanakları sağlayabileceği bir ortam bulmuştu. Bu ortamda dericilik gelişirken çevreye yerleşenlerin sayısı da her geçen gün biraz daha çoğaldı. Dericilik sanayini, dokuma sanayi izledi. 1927 yılında Bezmen’ler Kazlıçeşme’de dokuma sanayini kurunca çalışan işçiler çevreye yerleşmeye başladılar.

Zeytinburnu, nüfusu günden güne çoğalan toplumsal, ekonomik, kültürel sorunları her geçen gün bir kat daha artan bir yerleşim yeri olarak büyümüştür. 1940’lardan 1960 yıllarına değin iç göçün beraberinde getirdiği pek çok sorunla karşılaşılmıştır. 1955 sayımlarında 17.585 olan nüfus, 5 yıl sonra 1960 yılı sayımlarında 5 kat artarak 88.341 olmuştur. Artık Fatih ilçesinin bir bucağı olarak kalamayacak duruma gelmiştir. Bunun üzerine 1 Eylül 1957 tarihinde 7033 sayılı yasa ile Zeytinburnu İlçesi adıyla İstanbul ilinin 14. ilçesi olarak örgütlendirilmeye başlanmıştır.

Günümüzde, Zeytinburnu İlçesi 13 mahalleden oluşan merkezi yerleşim yerlerinden biridir.

II. NÜFUS ANALİZİ

Zeytinburnu ilçesinin nüfusu 31.12.2012 tarihi itibariyle toplam 292.407’dir. İlçenin nüfus sayısı, görece olarak diğer ilçelerden az gözükse de, nüfusun yüz ölçüme dağılımı bakımından yoğun bir ilçedir.

Yaş grubu Toplam Erkek Kadın
‘0-4’  23.373  11.866  11.507
‘5-9’  22.473  11.417  11.056
’10-14′  23.658  12.097  11.561
’15-19′  24.540  12.683  11.857
’20-24′  24.628  11.916  12.712
’25-29′  28.528  14.569  13.959
’30-34′  28.940  14.780  14.160
’35-39′  24.322  12.565  11.757
’40-44′  21.699  11.147  10.552
’45-49′  18.946  9.612  9.334
’50-54′  15.724  8.115  7.609
’55-59′  12.696  6.381  6.315
’60-64′  8.526  4.254  4.272
’65-69′  5.118  2.374  2.744
’70-74′  3.632  1.610  2.022
’75-79′  2.647  1.040  1.607
’80-84′  1.852  640  1.212
’85-89′  844  254  590
’90+’  261  60  201
Toplam  292.407  147.380  145.027

İlçe nüfusunun yaş gruplarına göre dağılımına bakıldığında, siyasi iktidarın üç çocuk çağrısının sonucu değiştirecek şekilde karşılık bulmadığı görülmektedir. İlçede yaşam sürelerinin genel olarak kısa olduğu ya da emeklilik çağına gelen insanların ilçeden ayrılmakta olduğu sonuçlarına ulaşılmaktadır. Bir başka ifadeyle, ilçede yaşayan insanlar, emeklilik dönemi için İlçeyi yaşanabilir bulmadıklarından farklı ilçelere ya da memleketlerine dönmeyi tercih etmiş görünmektedir. Bu noktada, emeklilere yönelik sosyal projelerin hayata geçirilmesi noktasında ciddi bir ihtiyaç bulunduğu gözlemlenmektedir.

III. SOSYAL ANALİZ

İlçede sosyal yaşam bir hayli hareketlidir. Halk sahil bandının yanı sıra AVM ve kültür merkezlerine de ilgi göstermektedir.

Tiyatro, konser, seminer ve sempozyum gibi bir çok etkinliğe ev sahipliği yapan Kazlıçeşme Kültür Merkezi ve Zeytinburnu Kültür Sanat Merkezi, 2009 yılından beri ilçenin merkez noktasındadır.

Abdi İpekçi spor salonu ve çevresi de ilçe hareketliliğini arttırmaktadır

1.Yerel gazeteler

İlçede çok sayıda yerel gazete bulunmakla beraber önde gelen ve etkin olan 6 adet yerel basın kuruluşu bulunmaktadır. Bunlar;

Zeytinburnu haber

Gazete Zeytinburnu

Gazete Z

Zeytinburunu aktüel

Zeytinburnu times

Yeşil gazete, gazeteleridir.

2.Dernekler

250’nin üzerinde dernek ve vakfın bulunduğu Zeytinburnu ilçesinde, aktif rol oynayan dernek sayısı, toplam rakamın yaklaşık olarak yarısıdır. Diğerleri dernek adı altında örgütlenmiş kahve/oyun salonu vb. şeklindeki yerlerdir. Dernek olmadığı halde dernek olarak örgütlenmiş bu yerlerin etkin bir şekilde denetimlerinin yapılması sosyal yaşamın düzeni ve dengesi bakımından gereklidir.

Afganistan Türkleri Uluslar Arası Sosyal Ve Kültür Ve Yardımlaşma Derneği
Afganistan Türkmenleri Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Anadolu Aslanları İşadamları Derneği
Atatürkçü Düşünce Derneği
Avrasya Eğitim Kültür Ve Dostluk Derneği
Avrasya Öğrencileri Eğitim Derneği
Avrupa Tüketici Derneği
Balıklı Rum Hastanesi Vakfı
Batı Trakya Eğitim Araştırma Ve Camii Vakfı
Batı Trakya Türkleri Dayanışma Derneği ( Z.Burnu )
Beştelsiz Camii Yaptırma Ve Yaşatma Derneği
Beyhuder Derneği
Bigalılar Yardımlaşma Derneği
Bitlis Sason Muş Köyleri Kültür Yrd.Derneği
Cihanbeyli Kulu İlçeleri Ve Çevre Kültür Ve Dayanışma Derneği
Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği
Çakraklılar Derneği
Çankırı Ilgaz Aktaş Köyü Kalkınma Derneği
Çankırı Ilgaz Kıyısın Köyü Eğitim Ve Hizmet Vakfı
Çankırı Sanayici Ve İşadamları Derneği
Çankırılılar Derneği
Çırpıcı Mah. Güzelleştirme Derneği
Çorum İli Osmancık İlçesi Aydın Pelitçik Ve Çevre Köyleri Kültür Dayanışma Yardımlaşma Derneği
Deniz Feneri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Deri Vakfı
Devrekani Akçapınar Köyü Derneği
Diyarbakır Çermik Yukarı Şehler Beldesi Derneği
Diyarbakır İli Çermik Ve Çüngüş Çevre Köyleri Derneği
Doğu Türkistan Gençlik Ve Kültür Derneği
Doğu Türkistan Göçmenler Derneği
Doğu Türkistan Maarif Ve Dayanışma Derneği Başkanı
Edirneliler Dernek & Avrupa Yakası Roman Balkan Göçmenleri Kültür Ve Yardımlaşma Derneği
Egeköy Kalkındırma Ve Yardımlaşma Derneği
Ehl-İ Beyt Vakfı
Emine İnanç Vakfı
Erikli Baba Kültür Derneği
Erzincan İli Caferli Ve Çubuklu Köyleri Sosyal Kalkındırma ve Yardımlaşma Derneği
Erzincan Kemah Yağca Köyü Derneği
Espiye Arpacık Derneği
Espiye Köyleri Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği
Giresun Hamzalı Köyü Derneği
Giresun Pirbul Derneği
Giresun Tikenceliler Sosyal Yardımlaşma Derneği
Giresun Tirebolulular Sosyal Yardımlaşma ve Kültür Derneği Giresun İş Adamları Derneği
Görele Şenlikköy Derneği
Gülyurdu Kadın Ve Aile Derneği
Harabati Vakfı
Hodul Köyü Derneği
İlim Yayma Cemiyeti
İstanbul Batı Trakya Türkleri Spor Külubü Dernek Başkanı
İstanbul Erfelek Sinoplular Derneği
İstanbul Esnaflar Odası Yönetim Kurulu Başkanı
İstanbul Müzik Ve Sahne Sanatçıları Derneği
Kars Ardahan Iğdır Zeytinburnu Hemşehri Konseyi
Kasid (Küresel Atılım Sanayici Ve İşadamları Derneği)
Kazak Türkleri Vakfı
Kazlıçeşme Fatih Camii Yaptırma ve Yaşatma Derneği
Konya Bozkır Harmanpınarlılar Kültür Ve Dayanışma Derneği
Konya- Bozkır- Çağlayan Gençlik, Kültür, Sanat, Sosyal Yard. ve Dayanışma Derneği
Konya Bozkır Ve Köyleri Dayanışma Ve Kültür Derneği
Konya Yeşil Ereğli Kültür Ve Dayanışma Derneği
Konya-Beyşehir Sos Yardımlaşma Derneği
Korkutata Derneği
Ksiad – Kürk Sanayicileri Ve İşadamları Derneği
M.Efendi Camii Ve Müştemilatını Koruma Derneği
M.Efendi Geleneksel Tıp Derneği
M.Efendi Geleneksel Tıp Derneği
M.Efendi Kurs Ve Okul Talebelerine Yardım Derneği
Maçka Akarsu Köyü Yardım ve Dayanışma Derneği
Maçka Ormanüstü Köyü Derneği
Malatyalılar Derneği
Malatya-Pötürge Gündüz Köyü Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Mardin Dernek Başkanı
Mardin İli Midyat İlçesi Keferze ( Altıntaş Köyü) Ve Çevre Köyleri Sosyal Yardımlaşma Dayanışma Ve Kültür Derneği
Niğde Altunhisar İlçesi Yakacık Kasabası Dayanışma ve Kültür Derneği
Nuripaşa Mah.Ulucami Derneği
Of- Hayrat Derneği
Of Hayrat Yeniköy Derneği
Ordu İli Gürgentepe İlçesi Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Ordu İli Perşembe İlçesi Kutluca Köyü Kalkınma ve Yardımlaşma Derneği
Ordu-Çamaşlılar Kültür ve Dayanışma Derneği
Seyit Nizam Camii Ve Müştemilatı İmar Ve Koruma Derneği
Samsun Salıpazarlılar Derneği
Sevgi Ve Dayanışma Derneği
Sinop Erfelek Dere Köyü Derneği
Sultan Murat Camii Derneği
Sümer Cami Onarım Derneği
Taş Camii Dernek Başkanı
Telsiz Mh. Kültür Ve Dayanışma Derneği
Tokat Zile Haremi Kışla Köyleri Derneği
Tokat Zile Kışla Köyü Derneği
Trabzon Araklı İlçesi Yassıkaya ve Dul Köy Kültür ve Yardımlaşma Derneği
Trabzonlular Çevre Kültür Ve Sanat Vakfı
Tüm Giresunlular Sosyal Yardımlaşma ve Kültür Derneği
Tüm Rumeli Türkleri Dayanışma Derneği
Türk-Afgan Konseyi
Türkiye Deri Kofenksiyoncuları Derneği
Türkiye İşçi Emeklileri Derneği
Türkiye Kızılayı Derneği Z.Burnu Şubesi
Türkiye Nakliyeciler Derneği
Ups Spor Kulübü Ve Kültür Derneği
Ünyeliler Derneği
Yağlıdere Derneği
Yeşil Iğdır Ve İlçeleri Kültür Dayanışma Derneği
Z.Burnu Balıkçılar Derneği Ve Zeytinburnu Su Ürünleri Kooperatifi
Z.Burnu Demirciler Çarşısı Eğitim Ve Hizmet Vakfı
Z.Burnu Deri İşçileri Derneği
Z.Burnu Erzincanlılar Yardımlaşma ve Dayanışma Kültür Derneği
Z.Burnu Genç İşadamları Derneği
Z.Burnu Giresun Piraziz Akçay Köyü Derneği
Z.Burnu Göreleliler Derneği
Z.Burnu Huzurevi Derneği
Z.Burnu Karadenizliler Kültür ve Yardımlaşma Derneği
Z.Burnu Kültürel Ve Hizmet Derneği
Z.Burnu Mahalle Afet Gönüllüleri Derneği
Z.Burnu Okyanus Hanımlar İlim Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Z.Burnu Pazarcılar Derneği
Z.Burnu Rumeli Köprülüler Kültür ve Dayanışma Derneği
Z.Burnu Samsunlular Kültür Sosyal Ve Kalkındırma Derneği
Z.Burnu Sinoplular Derneği
Z.Burnu Trakyalılar Yardımlaşma Ve Kültür Derneği
Z.Burnu Tüm Elazığlı İş Adamları Derneği
Z.Burnu Zihinsel Özürlü Çocuklar Bakım Ve Rehabilitasyon Merkezi Yardım Derneği
Z.Burnu Zihinsel Özürlüler Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Zeytinburnu Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
Zeytinburnu Amatör Spor Kulüpleri Derneği
Zeytinburnu Çevre Turizm Ve Kültür Derneği( Zeyçed )
Zeytinburnu Din Görevlileri Derneği
Zeytinburnu Fırıncılar Derneği
Zeytinburnu Hizmet Vakfı
Zeytinburnu Hizmetlerini Destekleme Derneği
Zeytinburnu İş Adamları Derneği ( Ziad ) / Perdeciler Derneği ( İsper )
Zeytinburnu Kültür Ve Yardımlaşma Derneği
Zeytinburnu Minibüsçüler Derneği
Zeytinburnu Öz Trabzonlular Spor Kulübü Kültür Ve Dayanışma Derneği
Zeytinburnu Polis Hizmetlerini Geliştirme Ve Destekleme Derneği
Zeyyed ( Yeniyüzyıl Derneği )
Ziyader(İşehli Yardımlaşma, Dayanışma ve Hoşgörü Derneği

3.Mahalleler

İlçe 13 mahalleden oluşmaktadır. İlçelerin nüfus ortalaması 20 binin üzerindedir.

Beştelsiz Mahallesi
Çırpıcı Mahallesi    
Gökalp Mahallesi 
Kazlıçeşme Mahallesi
Maltepe Mahallesi
Merkezefendi Mahallesi
Nuripaşa Mahallesi
Seyitnizam Mahallesi 
Sümer Mahallesi 
Telsiz Mahallesi 
Veliefendi Mahallesi 
Yenidoğan Mahallesi 
Yeşiltepe Mahallesi 

Zeytinburnu mahalleleri, belediye tarafından yürütülecek hizmet ve faaliyetlerde, hareket noktası olarak kabul edilecektir. Belediye hizmetlerinin planlanmasında öncelikle mahalle ölçeğinde ihtiyaçların tespiti yoluna gidilmesi gerekir. Mahallelerin ihtiyaçlarını dikkate alarak yapılan planların başarı şansı yükselecektir.

IV. SİYASİ ANALİZ

90’lı yılların sonuna kadar sosyal demokrat belediyelerce yönetilen Zeytinburnu, daha sonra iktidar partisinin yönetimine geçmiştir.

Temel sorunları çözülmüş, alt yapı problemleri en az düzeye inmiş olan ilçede merkezi otoriteye yakınlık, halkın genel tercihi olmakla beraber, farklı projeler ilçenin geri dönmesini sağlayacaktır.

İlçenin kuzey bölgesindeki imar ve yapılaşma sorunlarına, Kazlıçeşme bölgesinde ise sosyal yaşama yönelik projeler geliştirilmesi gerekir.

Bir zamanlar sporda önde gelen ilçelerden olan Zeytinburnu’nun son 12 yılda geriye düşmesi, 1998’de süper ligde yer alan ilçe takımının ilgisizlik nedeniyle amatör ligde oynuyor olması gibi sorunlar da vardır. Sportif projelere ihtiyaç duyulmaktadır.

2009 seçim sonuçları

Parti Aday Oy Sayısı Oy Oranı
Adalet ve Kalkınma Partisi Murat Aydın 66.626  %44,21
Cumhuriyet Halk Partisi Adil Emecan 50.033  %33,20
Demokratik Toplum Partisi Mehmet Boztemir 11.208  %7,44
Milliyetçi Hareket Partisi Besim Sadıker 9.549  %6,34
Saadet Partisi Kadem Emanet 8.342  %5,54
Demokratik Sol Parti Hasan Yılmaz 1.789  %1,19
Büyük Birlik Partisi İlyas Dinçer 1.371  %0,91
Demokrat Parti Neşe Acar Kılıçer 820  %0,54
Anavatan Partisi Hüsnü Binkanat 388  %0,26
Bağımsız Türkiye Partisi Rafet Sakoğlu 320  %0,21
Türkiye Komünist Partisi Huriye Polat 178  %0,12
Liberal Demokrat Parti Harun Demir 68  %0,05
Kazanan Parti Kazanan Aday Toplam Geçerli Oy Toplam Oy Oranı
Adalet ve Kalkınma Partisi Murat Aydın 150.692  %100

2011 seçim sonuçları

1. AK PARTİ –  Adalet ve Kalkınma Partisi 51,56 86.378 2. CHP –  Cumhuriyet Halk Partisi 23,38 39.172 3. MHP –  Milliyetçi Hareket Partisi 11,76 19.706 4. SIRRI SÜREYYA ÖNDER 8,30 13.907 5. SP –  Saadet Partisi 1,67 2.797 6. HAS –  Halkın Sesi Partisi 0,74 1.242 7. BBP –  Büyük Birlik Partisi 0,57 957 8. DP –  Demokrat Parti 0,52 864 9. HEPAR –  Hak ve Eşitlik Partisi 0,48 806 10. DSP –  Demokratik Sol Parti 0,27 444 11. ÇETİN DOĞAN 0,25 411 12. TKP –  Türkiye Komünist Partisi 0,15 254 13. MP –  Millet Partisi 0,15 244 14. LDP –  Liberal Demokrat Parti 0,06 102 15. MMP –  Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,05 79 16. EMEP –  Emek Partisi 0,01 17 17. DYP –  Doğru Yol Partisi 0,00 0    

İlçe seçimlerinde iktidar partisinin almış olduğu oy, genel seçimlere göre bir hayli düşüktür. Bu durum, farklı gerekçelere bağlanabileceği gibi, bir kısım seçmenin mevcut belediye başkanını tercih etmediği ya da yerel yönetimler konusunda iktidar partisini başarısız bulduğu anlamlarına gelebilecektir. Seçim sonuçlarının bize göstermiş olduğu bir başka nokta ise, yerel yönetimlerde partimize yönelen seçmen tercihleri, genel seçimlerde azalmaktadır.

V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ

Sosyal ve teknik altyapılar, bir yerleşim yerinin yaşanabilirlik standardının belirlenmesinde hayati öneme sahiptir. Altyapı ve üstyapısı sorunlu olan yerleşim yerlerinde, insani gelişmişlik ve yaşam standardı açısından durumun tercih edilebilir noktaya gelmesi beklenemez.

1.Yollar

İlçede toplam 58 cadde ile 971 sokak bulunmaktadır. İlçenin ana caddesi 58. Bulvar adlı, trafiğe tek yönlü açık caddedir. İlçede caddeler genellikle numara ile adlandırılmıştır. İlçenin oturmuş yapısı, mevcut yollar yetmiyor olmakla beraber, yeni yol yapımına izin vermemektedir.

Bina yenilemeleri doğrultusunda yolların yeniden yapılandırılması gerekmektedir.

Kentin afet riski bakımından yeniden yapılanması sürecinde, yol altyapısı bakımından karşımıza çıkan yetersizlikler ve yol standardının yükseltilmesi çalışmaları da planlanmalıdır.

2.Otopark

İlçede toplamda 29 otopark bulunmakla beraber, ihtiyacı giderme konusunda yetersizdir.

İlçenin otopark ihtiyacı belirgin bir şekilde kendini hissettirmekle birlikte, sahil bandı dışında yeni otopark alanları açılacak konum bulunmamaktadır.

İlçe halkının %33.9’u en önemli sorunların başında otoparkın geldiğini ve park yeri sıkıntısı yüzünden komşuluk ilişkilerinin dahi zarar gördüğünü söylemektedir.

Otopark ihtiyacının bina zeminlerinin altında yapılacak bodrum kat otoparklarıyla çözümlenebilecektir. Belediyenin yapılaşma sürecinde maliklerin otopark yükümlülüğünü üzerine almasından ve gereğini yapmamasından kaynaklanan bir sorun olarak otopark altyapısı eksikliği karşımıza çıkmaktadır. Alınan otopark haçlarının gerektiği gibi otopark yapımına harcanması durumunda bu sorun ortaya çıkmayacaktır.

3.Ulaşım

Zeytinburnu ulaşım açısından İstanbul’un en şanslı ilçelerinden biridir. Bir yanından E-5’in diğer yanından demiryolunun geçtiği ilçeye otobüs, tren, hafif metro, tramvay ve minibüs ile ulaşmak mümkündür.

Zeytinburnu’nda 93 M-Mecidiyeköy, 93 T-Taksim, 93 E-Eminönü ve 93 C-Beyazıt olmak üzere dört otobüs hattı bulunmaktadır. 

Kabataş’tan kalkan tramvay, Zeytinburnu’ndan geçerek Bağcılar’a kadar gitmektedir. Tramvay durağının yanı başındaki hafif metro istasyonu sayesinde hem havalimanına hem de otogara ulaşılabilmektedir. 

Sirkeci-Halkalı arasında çalışan banliyö treni de ilçe sınırları içinde Zeytinburnu ve Kazlıçeşme isimli iki istasyonda durmaktadır. Ayrıca ilçeye Topkapı ve Bakırköy’den kalkan minibüslerle de ulaşma imkanı vardır.

Marmaray projesinin devreye girmesiyle birlikte, Zeytinburnu ilçesine ulaşımda yeni bir hat, daha doğrusu alternatif daha devreye girmiştir.

4.Yeşil Alan

Zeytinburnu ilçesinde 2004 yılına ait rakamlara göre, aktif yeşil alan 549.910 m2, pasif yeşil alan 1.459.725 m2, toplam yeşil alan 2.009.635 m2’dir. Bu tarihten sonra yapılan yatırımlar ve özellikle Kazlıçeşme bölgesindeki tadillerle miktar arttırılmış olmakla beraber, İBB tarafından hedeflenen kişi başına 10m2 standardını yakalamaktan uzaktadır. Mevcutta kişi başına 2.2 m2 yeşil alan düşmektedir.

Yeşil alan miktarının artırılabilmesi için, gündemde olan kentsel dönüşüm sürecinde, gerçek anlamda bir dönüşüm yapılarak, ilçenin yetersiz sosyal ve teknik altyapı standardının yükseltilmesi gerekir.

5.Eğitim

İlçede 2 anaokulu, 3’ü özel 25 ilköğretim okulu, ikisi özel 10 lise, 8 meslek lisesi olmak üzere 45 öğretim kurumu bulunmaktadır.

Yaş grubu Cinsiyet O/Y bilmeyen oY bilen İlk okul İlk öğretim Orta okul Lise ÜNİ. Y. lisans Doktora Bilinmeyen Toplam
‘6-13’ Erkek  7  18.131  52  109  18.299
Kadın  8  17.376  51  123  17.558
’14-17′ Erkek  15  1.228  8.645  20  95  10.003
Kadın  22  1.392  7.936  54  109  9.513
’18-21′ Erkek  30  807  4.142  3.251  201  169  8.600
Kadın  115  1.326  3.761  3.486  289  282  9.259
’22-24′ Erkek  69  866  2.496  2.991  1.176  5  418  8.021
Kadın  221  1.158  1.976  2.581  1.385  2  421  7.744
’25-29′ Erkek  91  762  1.883  2.988  190  4.360  2.243  68  1  1.684  14.270
Kadın  344  977  3.080  2.251  173  3.812  2.171  119  1  631  13.559
’30-34′ Erkek  90  519  3.432  2.347  1.274  3.986  1.671  177  21  999  14.516
Kadın  283  658  4.534  1.632  959  3.477  1.561  166  21  540  13.831
’35-39′ Erkek  38  223  3.590  2.122  1.267  3.105  1.213  131  56  589  12.334
Kadın  225  414  4.497  1.499  949  2.410  979  100  33  399  11.505
’40-44′ Erkek  56  144  3.087  2.032  1.521  2.508  990  123  51  432  10.944
Kadın  259  413  4.297  1.388  1.005  1.820  709  85  32  354  10.362
’45-49′ Erkek  56  181  2.935  1.752  1.253  2.060  764  96  40  362  9.499
Kadın  411  545  4.371  923  828  1.275  423  31  22  377  9.206
’50-54′ Erkek  65  234  3.291  903  961  1.609  482  56  34  391  8.026
Kadın  515  635  4.037  485  518  699  251  20  5  330  7.495
’55-59′ Erkek  116  320  3.191  384  686  794  385  29  16  401  6.322
Kadın  729  738  3.470  175  292  330  154  6  7  338  6.239
’60-64′ Erkek  116  261  2.470  118  379  359  211  23  5  276  4.218
Kadın  726  588  2.219  46  169  135  78  5  1  267  4.234
’65 +’ Erkek  511  802  3.264  54  389  273  182  12  9  421  5.917
Kadın  2.617  1.519  3.101  10  228  142  50  3  3  650  8.323
Toplam  7.735  52.217  60.749  50.168  13.041  45.537  17.568  1.257  358  11.167  259.797

Zeytinburnu ilçesi nüfusunun eğitim durumuna ilişkin tabloya bakıldığında, merkezde bulunan bir ilçede olmaması gereken bir durumla karşılaşılır. %3 civarında okuma yazma bilmeyen nüfus yüksek gibi gözükmese de, nüfusun %18’nin okur yazar ancak, herhangi bir eğitim kurumundan mezun olmamasının anakentin merkezinde bulunan bir ilçe bakımından izahı oldukça zordur.

6.Sağlık Hizmetleri

İlçede sağlık yatırımları yeterli görülmektedir. Belirgin bir sağlık hizmeti aksaması gözükmemektedir.

İlçede sağlık hizmeti sunmaya devam eden, 2 devlet, 4 özel olmak üzere 6 hastane, 3’ü özel 4 poliklinik, 12 sağlık ocağının yanı sıra verem savaş dispanseri, ana çocuk sağlığı merkezi ve 2 tıp merkezi bulunmaktadır.

İlçedeki yatak kapasitesi 877 olup, acil servis yatak kapasitesi 36’dır.

Sağlık hizmetleri konusunda genel bir ihtiyaç bulunmamakla birlikte, özel sağlık hizmet  gereksinimi bulunan hastalara yönelik hizmet birimleri ve projeleri etkili sonuçlar doğuracaktır.

7.İbadethaneler

İlçede 21 camii bulunmaktadır. 13 mahallede, 21 olarak karşımıza çıkan cami sayısı, İstanbul ortalamasının gerisindedir.

Batı Trakya Camii
Beştelsiz Camii
Emine İnanç Vakfı Camii
Hacı Osman Ağa Camii
Hacı Vehbi Efendi Camii
İett İbni Kemal Camii
İpek İş Hanı Mescidi
Köşeli Camii
Merkezefendi Camii
Merzifoni Karamustafapaşa Camii
Selvili Çınar Camii
Seyitnizam Camii
Sümer Camii
Takkeci İbrahim Çavuş Camii
Taş Camii
Telsiz Çarşı Camii
Tepebağ Dutluk Camii
Topkapı Ticaret Merkezi Camii
Ulu Camii
Yedikule Göğüs Hastanesi Camii
Yenidoğan Camii

Zeytinburnu İlçesinde karşımıza çıkan camilerdir. Camilerden bir kısmı tarihi eser olarak tescil edilmiş ve taşınmaz kültür varlığı olarak korunmaya alınmıştır. Arsa sorunun bulunan ilçede, mahallelere yönelik yürütülecek sosyal, kültürel ve eğitsel faaliyetlerin yürütülmesinde merkez olabilecek ek yapılanmalarla otopark ve benzeri donatıların camilerin bulunduğu alanda yapılması, hem din hizmetlerinin niteliğine katkı sağlayacak, hem de mahallenin ihtiyaçlarının karşılanmasında iyileşmeler olacaktır.

VI. EKONOMİ

Zeytinburnu İlçesinde, 25 bine yakın işyeri, 10 bin civarındaki imalathane ve 170 fabrika bulunmaktadır.

Deri sektörü denildiğinde geçmişte ilk akla gelen merkezlerden birisi olan Zeytinburnu çıkarken, tabakhanelerin taşınmış olmasıyla imalat bölgesi olma vasfını yitirmiştir. Buna rağmen, sahil yolu bölgesinde yer alan 650 dükkanla hâlâ çok önemli bir deri konfeksiyon merkezi durumundadır.

Bölge örme sanayii konusunda da iddialıdır. Ev mefruşatı alanında Türkiye’nin en büyük firmaları ilçede bulunmaktadır.

Ülker, Otomarsan, Şişecam gibi, Türkiye’de ilk beş yüze giren firmaların yirmi altısı Zeytinburnu’ndadır.

Zeytinburnu, 10’dan fazla işçi çalıştıran tesis sıralamasında Gebze (Kocaeli) ve Bornova (İzmir)’dan sonra, Türkiye genelinde, en fazla işletmeye sahip üçüncü ilçedir.

Metal eşya imalatı yapan tesis sayısında ilçe olarak, Türkiye’de sekizinci sıradadır. Örme sanayii alanında Zeytinburnu tesis sayısı ile Türkiye’de onuncu, giyim ürünleri imalatında ise yedinci sıradadır.

Zeytinburnu Demirciler Sitesi 1988-89 yıllarında Perşembe Pazarı kökenli demir tüccarları tarafından kurulmuştur. Doluluk oranı %100’e yakın olan sitede 700 civarında irili ufaklı işyeri bulunmaktadır.

 Türkiye’nin her yanından, karayoluyla gelen yüklerin Anadolu ve Trakya’ya dağılımının yapıldığı Topkapı Ambarı’nda yaklaşık 1200 iş sahibi, 1.500 işçi, 1.000 kamyon şoförü, 600 muavin, 500 adet müşavir ve muhasebeci ile lokanta ve çay ocaklarında 400 kişi olmak üzere 5000’in üstünde insan çalışmaktadır.

Zeytinburnu Maltepe bölgesi 170 büyük sanayi kuruluşu, 10 bine yakın imalathane ve işyeri ile yaklaşık 70 bin çalışanıyla Türkiye’nin en büyük sanayi bölgelerinden birisini oluşturmaktadır.

VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER

Halen devam eden göç Zeytinburnu için bir sorundur. Göç sorununun iki farklı kaynağı bulunmaktadır. Bunlardan birincisi, şehir dışından gelmeye devam eden ve asıl göç sorununu ortaya çıkaran insan hareketleridir. İkincisi ise, İstanbul’un farklı ilçelerinde yaşamakta iken Zeytinburnu’na taşınan kişilerin oluşturduğu nüfus hareketidir. Zeytinburnu’na yönelmiş bulunan göç hareketleri, sonuçları ve önlenmesin yönelik olarak alınması gereken tedbirler bakımından birbirinden farklı özelliklere sahiptir.

İstanbul’un diğer ilçelerinden gelen insanlar, Zeytinburnu İlçesinde gerçekleşen yeni yapılaşmalar ya da dönüşümler sırasında üretilen nitelikli konutlarda yaşamak üzere gelen kişilerdir. Bu kişilerin yaşamaya başladıkları konutlarda, yapılanmanın standardı, hukuka uygunluğuyla altyapı ve üstyapı ihtiyacının karşılanması öncelikli olarak çözümlenmiş olduğundan, göçe bağlı olarak ortaya çıkan sorunlara yol açmayacaktır. Bununla birlikte, yüz ölçüm olarak dar bir alana kurulu ilçenin nüfus yoğunluğunun artması sorununu ve sonucunu doğurmaktadır. İstanbul’un İlçelerinden gelen nüfus hareketinin önlenmesi pek mümkün değildir. Bu hareketi önlemeye çalışmak yerine, yeni yapılan inşaat projelerinin standartlarının belirlenmesi ve artan nüfusun teknik ve sosyal donatı ihtiyacının karşılanması noktasında yeterliliklerinin sıkı bir şekilde takip edilmesi gerekir. İlçede mevcut bir çok sanayi yapısının konut, ticaret ve benzeri kullanıma dönüştürülmesi sürecinde gerçekleştirilecek yeni yapılaşmalarda, teknik ve sosyal altyapı gereklerinin mutlak olarak sağlanması aranmalıdır. Zemin ve donatı dengesi bakımından yeterlilikleri sağlayan alanlarda çok katlı yapılaşmalara izin verilmelidir.

İstanbul dışından Zeytinburnu’na gelen insanlar sorunu, ilçenin gerçek anlamda göç sorunudur. Dışarıdan gelen nüfus hareketleri çoğunlukla nitelik ve hukuki olarak sorunlu binalara yerleşmekte ve sosyal projelerle desteklenmesi zorunluluğunu da beraberinde getirmektedir. İlçeye yönelik göç baskısının çözüme kavuşturulmasında öncelikle hukuka aykırı inşai faaliyetlerin kesin olarak kontrol altına alınması önemlidir. Hukuka aykırı yapılaşma faaliyetlerinin önlenmesi çalışmalarına paralel olarak, hukuken sorunlu yapıların hukuka aykırılıklarının giderilmesi çalışmaları yapılmalıdır. Yapılaşmaların hukuka aykırılık ya da teknik yetersizlik durumlarının ortadan kaldırılması sürecinin bir an önce başlatılması ve sonlandırılması göç sorununu ve doğurduğu sonuçları ortadan kaldıracaktır.

Çarpık kentleşme, kentin sanayi tesisleri etrafında birden plansız ve kontrolsüz bir şekilde yapılaşmasından kaynaklanmaktadır. Plansız ve kontrolsüz yapılaşma, binaların niteliklerinin yetersiz ve sorunlu hale gelmesi sonucunu doğurduğu gibi, teknik altyapı ve sosyal üstyapı konusunda da ciddi sorunlara neden olmuştur. Bu noktada, zemini itibariyle de sorunlu olan İlçede, binaların hukuki ve teknik durumları bütün detaylarıyla ele alınarak kapsamlı bir rapor hazırlanması gerekir. Hazırlanan rapor doğrultusunda yapılacak müdahalenin plan ve programı oluşturularak sorunlara çözüm üretilmelidir. Sorunlu yapıların ve kentsel alanların düzeltilmesi ve düzenlenmesi sürecinde, kentsel bütünlük içerisinde, herkes dahil edilerek, plan kararlarıyla teşvik edilerek, tarafları ikna edilerek, yerel ihtiyaçlar doğrultusunda bir kentsel dönüşüm uygulamasına ihtiyaç vardır. Partimizin yerel seçimlerde ülke genelinde kullanabileceği kentsel dönüşüm modeli içerisinde, her vatandaş kollanıp, yasal durumu ne olursa olsun, ruhsat ve iskan konusu da ne durumda olursa olsun, bütün yapılar, dönüşüme dahil edilerek, her yapının hukuki durumu, riskleri ve nitelikleri dikkate alınarak bir kentsel dönüşüm modeli ortaya konulmalıdır.

Kentlilik bilincinin yetersiz oluşu, ilçenin göç sorununun bir sonucudur. Farklı ilçelerden gelenler ya da şehir dışından gerçek anlamda göç etmiş insanların yeni geldikleri yerleşim yeriyle uyum sağlamaları belli bir zamana ihtiyaç duyar. Şehir dışından gelen insanların kente entegrasyonu ve ilçeye uyum sağlamaları daha çok zaman ve uğraş gerektirir. İlçeye gelen yeni kişilerin uyumlaştırılmasında öncelikle yapısal sorunların çözümlenmiş olması gerekir. İkinci olarak, bu kişilerin ilçeye aidiyet hissetmelerini sağlayacak, sosyal, kültürel ve eğitsel program ve projelerin uygulanmaya konulması gerekir. Okur yazar olmayan ya da okur yazar olmakla birlikte herhangi bir eğitim kurumundan mezun olmamış insan sayısının %20’nin üzerinde olduğu bir ilçede, yoğun eğitim programları uygulanması ve kişisel özelliklerin geliştirilmesine ihtiyaç vardır. Göçle gelen kişilerin şehre uyum sağlamasında, kişilerin niteliklerinin artırılması kadar, ekonomik sorunlarının çözümlenmesi de önemlidir. İşsizlik ve ekonomik yetersizlikler çözüme kavuşturulduğu oranda uyum sağlamak da kolaylaşacaktır. Kişilerin yeni geldikleri kente uyum sağlamalarında kent kimliğinin belirlenmesinin önemine vurgu yapmak gerekir. Teknik ve sosyal altyapı sistemlerinin tatmin edicilik düzeyi artırıldıkça, kişilerin aidiyet duygusu da gelişecektir. Prestij projelerle algısı değişmekte olan Zeytinburnu’nda entegrasyon sorunu çözüme kavuşmaktadır. Ancak, bu noktada ilçede yaşayan kişilerin yaşamakta oldukları alanlardan uzaklaşmak zorunda kalmaları riskinin belediye tarafından dikkate alınması ve bu kişilerin haklarının korunmasına yönelik tedbirlerin alınması gerekir.

Çevre duyarlılığının olmaması sorunu, Zeytinburnu ilçesinin tarihinden gelen bir algı ve kabul sorunudur. İstanbul’un eski tabakhanelerinin bulunduğu Kazlıçeşme imalat alanının ortaya çıkardığı görüntülere alışmış kişilerin farklı bir tavır ortaya koymaları zor olacaktır. İlk imalat alanları deri işlemeciliği olan İlçede, daha sonra bir çok farklı sanayi kolları ve imalatahaneler faaliyete başlamıştır. Bu tesislerin bir çoğu eskidir. Aynı zamanda imar planlarında bu alanların dönüşümünün teşvik edilmesine yönelik hükümler bulunmaktadır. Sanayi alanlarının dönüştürülmesi hedefinin ortaya konulmasıyla birlikte, var olan üretim tesislerinin iyileştirilmesine yönelik yatırımların durması sonucu doğmuştur. Standartların gerisinde kalan üretim tesis ve sistemleri, çevre bakımından sorunlar oluşturmaktadır. Bu noktada, sanayi tesis ve alanlarının dönüşümünün bir an önce sağlanmasına yönelik teşviklerin artırılması gerekir. Sanayi alanlarının turizm, ticaret, konut veya karma kullanım alanlarına dönüşmesiyle birlikte çevre duyarlılığı konusunda iyileşmeler sağlanacaktır.

Altyapı iyileştirilmesi ihtiyacı ya da altyapı yetersizliği, kentin çarpık yapılaşmasının doğurduğu temel sorundur. Altyapı sistemlerinin yeterli hale getirilmesi sürecinde özellikle yapılaşmış alanlarda, iyileştirme yapmak çok güç olmaktadır. yapılaşmış bir alanda ihtiyaç duyulan boş arsayı bulmak mümkün olmayacağı gibi, yapıları yenilemeden yol, kanalizasyon, su, elektrik, doğal gaz ve benzeri altyapı sistemlerinin beklenen standartlara ulaştırılması da mümkün olmayacaktır. Bu noktada, mevzuata aykırı yapılaşmaların dönüştürülmesi sürecinde, altyapı sistemlerinin de iyileştirilmesi ve standartlara uygun hale getirilmesi temel hedeflerden biri olarak takip edilmelidir.

Hava kirliliği İlçenin bulunduğu alanın coğrafi yapısı ve konumundan doğan bir sorundur. İlave olarak, ilçede kullanılan yakıt türü ya da türlerinin de belli bir oranda hava kirliliğine neden olduğu gözlemlenmektedir. Hava kirliliği konusunda asıl olarak ilçede var olan üretim tesislerinin payı dikkate alınmalıdır. Son olarak, ilçenin sınırlarından geçen E5 ve Sahil Yollarında var olan yoğun araç trafiği ve çoğu zaman yolların tıkanmış olması ilçenin hava kirliliği konusunda soruna kaynaklık etmektedir. Bahse konu sorunların çözüme kavuşturulmasıyla birlikte hava kirliliği sorunu ortadan kalkacaktır. Öncelikle sanayi tesislerinin üretim faaliyetlerinin dönüşüm sağlanmak üzere sona erdirilmesi teşvik edilmelidir. İkinci olarak ilçede var olan yapı stokunun iyileştirilmesiyle birlikte doğal gaz sistemleriyle ısınma sağlanarak kirliliğin önüne geçilebilecektir. Doğal gaz ısında sistemlerinin masraflı oluşu karşısında, ilçe geneline hizmet veren kentsel ısıtma sistemlerinin bir tercih olarak kullanılabileceği ve bu sistemin ısınma maliyetlerini %20-25 seviyelerine düşüreceği projelendirilebilir. Bu yolla ekonomik sorunları olan toplum kesiminin ısınma sorununa sosyal belediyecilik adına bir çözüm sunulurken kentin hava kirliliği sorununa da çözüm üretilmiş olacaktır. İstanbul’un trafik sorunundan kaynaklanan hava kirliliği, ancak büyükşehir tarafından oraya konulan trafik altyapı sistemlerini iyileştirme projelerinin başarıya ulaşmasıyla çözümlenmiş olacaktır.

Asayiş ya da güvenlik sorunu, Zeytinburnu İlçesinin sosyo-ekonomik-kültürel yapısının getirdiği bir sorun olduğu gibi, ilçenin merkezi konumu ve diğer ilçelerden gelen kişilerin hareket alanına sahip olmasından da kaynaklanabilmektedir. Güvenlik sorunu, özellikle sosyo-ekonomik sorunlarla birlikte kendini gösteren bir durumdur. Güvenlik sorunlarının kolluk güçleri tarafından çözümlenmesi esas olmakla birlikte, yapılan plan çalışmalarıyla, ihtiyaç doğrultusunda kolluk karakollarının konumlandırılması güvenlik sorununun çözümünün ilk aşamasını oluşturacaktır. Etkin yerlerde yapılandırılmış olan karakollar daha etkin olarak ihtiyaca cevap verecektir. İkinci olarak, mahalleler üzerinden, seçim sürecinde ve sonrasında görev yapacak mahalle gönüllüleri, güvenlik konusunda da kolluğa destek rolü üstlenecektir. Özel güvenlik elamanı görevlendirilmesi çözümün bir başka parçasını oluşturacaktır. Güvenlik sorununun aşılmasında, teknolojik altyapıların kurulmasıyla takip sisteminin etkinleştirilmesinin belli oranda çözüme katkı sağlaması mümkündür. En azından MOBESE, Gece Görüş Sistemli kameralar ve benzeri elektronik sistemlerin kurulması, suç ve suçlularla mücadele konusunda hızlı yol alınmasını sağlayarak caydırıcı bir etkiyle çözüme katkı sağlayacaktır.

Trafik sıkışıklığı sorunu, ilçenin çarpık yapılaşmasından kaynaklanan bir sorun olduğu gibi, şehrin trafik sorunuyla da büyüyen bir sorundur. İmar planlaması olmayan, kişilerin kendi isteklerine göre yapılandırmış oldukları bir yerleşim yerinin trafik sıkışıklığı sorunu yaşaması kaçınılmazdır. İlçenin yollarının yeterli hale getirilmesi ve yolların park alanı olarak kullanılmaktan kurtarılmasıyla birlikte, ilçe içerisinde trafik sıkışıklığı sorunu belli ölçülerden çözümlenebilecektir. Bununla birlikte, ilçenin içerisinde geçen ana yollar ve bağlantı yollarında ortaya çıkan trafik yoğunluğunun ilçe trafiğini olumsuz etkilemesi kaçınılmazdır. Trafiğin sıkışmasıyla birlikte ara yollardan transit geçiş yapmak isteyen araçlar, ilçe trafiğini daha sıkışık hale getirmektedir. Bu noktada, özellikle Zeytinburnu’nun trafik sıkışıklığı sorunu, Büyükşehrin trafik sorununun çözümlenmesiyle çözüme kavuşturulabilecek bir sorundur. Ana kentin trafik sorunuyla birlikte Zeytinburnu’nun da trafik sıkışıklığı sorununa çözüm üreten projelerin oluşturulması gerekir.

İşsizlik, İstanbul genelinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorundur. Bununla birlikte işsizlik, Zeytinburnu İlçesi için de çok daha yoğun etkileri olan bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. İlçe sınırları içerisinde ya da yakın çevrede var olan üretim tesislerinin, ticari birimlerin ve işletmelerin iş gücü ihtiyacını karşılamak üzere yapılacak bir ihtiyaç analizine bağlı olarak, mesleki ve teknik eğitim verilerek, işgücünün nitelikli hale getirilmesi bir sosyal proje olarak düşünülmelidir. Verilen eğitim sonrasında nitelikli hale gelen işgücünün uygun alanlarda ve ekonomik olarak daha uygun koşullarda istihdamı sağlanabilecektir. Sertifikalı uzman işgücünün istihdamı kolaylaşacaktır. İlave olarak, hizmet sektöründe çalışacak kişilerin nitelikli hale getirilmesine yönelik eğitim ve kurs faaliyetlerinin de işsizliği azaltan bir etkisi olacaktır. Aile yardımcılığı, hasta ve çocuk bakımı gibi aile içerisinde çalışma ya da iş yerlerinde yardımcı hizmetler konusunda yetişimi insan gücünün çok daha iyi şartlarda istihdam şansı bulacağı projelendirilerek eğitimler verilmelidir.

Sosyal güvencesi olmayan nüfusun fazlalığı, sosyo-ekonomik sorunların ortaya çıkmasının gerekçesini oluşturmaktadır. İşsizlik sorunun çözümlenmesine bağlı olarak sosyal güvencenin bulunmaması sorunun da ortadan kalkacağı ya da azalacağı değerlendirilmektedir.

Gürültü kirliliği büyük kentin getirdiği bir sorun olmakla birlikte, Zeytinburnu bölgesinde yoğunlaşmış olarak karşımıza çıkmaktadır. Gürültü kirliliğinin önlenmesi, kaynaklık eden sorunların ortadan kaldırılmasıyla çözümlenebilecektir. Gürültü kaynağı sanayi ve ticari faaliyetlerin ilçeden uzaklaştırılmasıyla birlikte belli oranda iyileşme sağlanacaktır. Sanayi alanlarının dönüşümünün sağlanması İlçenin acil ihtiyaçlarından biri haline gelmiştir. Buna ilave olarak, trafikten kaynaklanan gürültü sorununun aşılması, trafik sıkışıklığına çözüm üretilmesiyle belli oranda mümkün olabilecektir. Bunlara ilave olarak, yapıların gürültü kirliliğine karşı niteliklerinin artırılması önemlidir. Yapıların gürültü yalıtımının yapılmasına bağlı olarak, en azından konutunda oturan insanların gürültü kirliliğine karşı korunması mümkün olabilecektir.

Yeşil alan sorunu, Zeytinburnu’nun geleceğinde çok daha ileri düzeylere ulaşacak bir sorundur. İlçede gerçekleştirilen yeni inşaat projeleriyle, nüfusun sürekli artırıldığı gözlemlenmektedir. Artan nüfus, kişi başına düşen yeşil alan miktarını azaltan bir etkiye sahiptir. Projelerde üretilen yeşil alan miktarları, yapılaşma nedeniyle gelecek nüfusun yeşil alan ihtiyacını ancak karşılayabilecek durumdadır. Yeşil alan konusunda, mevcut yeşil alanların korunması sağlanmalı ve nitelikleri artırılmalıdır.

Otopark ihtiyacının çözümlenmesinde yer altı yapılanmalarına ağırlık verilmesi gerekir. Öncelikle yeni yapılaşmalarda, otopark alanının yapılmasının zorunlu hale getirilmesi, alışveriş merkezlerinin otopark standardının yüksek tutulması ve yeni otopark ihtiyacı yükünün azaltılması gerekir.

Altyapı sorunu, kanalizasyon ve diğer altyapıların ilçe nüfusuna cevap veremez duruma gelmesidir. Dönüşümle birlikte, ilçenin altyapı sorununun bütünüyle çözümlenmesi mümkündür. Bu noktada, büyükşehir hizmetlerinin niteliklerinin artırılması ve yeterli hale getirilmesi özellikle önem taşımaktadır.

VIII. TARAFIMIZDAN İLÇEYE YÖNELİK YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER

Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı” isimli bilimsel akademik çalışmayla, İlçenin mahalle ve sokak ölçeğinde sorunlarının belirlenmesi ve yerel yönetimle ilgili çözümlerin ortaya konulması yönündeki çalışmamız devam etmektedir.

İlçe esnafıyla, Çocuk Suçlarını Önleme Derneği faaliyetleri kapsamında kurmuş olduğumuz ortak çalışma ve destekleme faaliyetlerimiz devam etmektedir. Sosyal sorumluluk projesine destek sürecinde, esnafın hukuki sorunları konusunda bilgilendirme çalışmalarımız yapılmış ve ihtiyaç oldukça yapılmaya devam etmektedir.