Sancaktepe Analiz 2014

Sancaktepe, İstanbul’un yeni ancak, sorunlarla boğuşan bir ilçesidir. Sorunların yoğunluğu, sosyal demokrat politikaların başarı etkisi yükselten bir fırsat olarak karşımızda durmaktadır. Sosyal demokrat bir partinin ve sosyal belediyecilik anlayışının projelerle desteklenmesi durumunda, seçim sonuçlarının partimiz lehine evrilmesi beklenen bir ilçe olarak özellikle üzerinde durulması gerekir.

I.TARİHÇE-KONUM

Sancaktepe İlçesi İstanbul’un Anadolu yakasında yer almaktadır. Kuzeyinde Çekmeköy, güneyinde Kartal ve Maltepe, doğusunda Sultanbeyli ve Pendik, batısında ise Ümraniye ve Ataşehir ilçeleri bulunmaktadır. Samandıra, Sarıgazi ve Yenidoğan Beldelerinin birleştirilmesiyle oluşmuştur.

18 mahalle ve 1 köyden oluşan Sancaktepe İlçesi, 62,41 km2 alana ve 267.537 nüfusa sahiptir. İSKİ Su Koruma Havzası olarak tanımlanmış olduğundan son derece hassas bir yerleşim alanıdır.

Bölgedeki sosyal ve iktisadi değişime paralel olarak 2008 yılında idari alanda değişiklik yapılarak, Ümraniye İlçesine bağlı Sarıgazi ve Yenidoğan beldeleriyle, Kartal ilçesine bağlı Samandıra beldesi birleştirilerek Sancaktepe adı altında yeni bir ilçe oluşturulmuştur.

Sancaktepe, ilk çağlardan itibaren mesire alanı ve yazlık sarayları ile ön planda olmuştur.  Bölgede bulunan en eski yapı bir Bizans Sarayı olan I. Tiberius Konstantinos (578-582) ve Mavrikos (582-602) dönemlerinde inşa edilen Damatris Yazlık Sarayı’dır. Damatris Sarayı adını Demeter ‘Tarım Tanrıçası’ adından almıştır. Bugün kalıntıları Samandıra sınırları içindedir.

Bölgeye Türklerin ilk defa gelişi Avar Türkleri’nin İstanbul’u kuşatmasıyla VII. yüzyıl başlarında olmuştur. Türkler IX. yüzyıldan itibaren yoğun olarak Bizans topraklarında görülmeye başlamış ve Üsküdar’a kadar gelmişlerdir. Ancak, bölgede kalıcı olmaları Osmanlı Beyliğinin ortaya çıkmasından sonra olmuştur.

Bugünkü Sancaktepe bölgesi, 1328 yılında Orhan Gazi’nin Samandıra’yı fethi ile Türklerin eline geçmiştir. Sancaktepe’yi oluşturan bölge karşımıza çıkar. Bunlar; Samandıra ve Sarıgazi semtleridir.

Samandıra eski bir yerleşim yeridir. Sarıgazi köyünün ise İstanbul’un fethinden sonra kurulduğu rivayet olunmaktadır. Fethe katılan Sarı Kadı isimli kişiye buranın mülk olarak verilmesiyle bir yerleşim yeri halini almıştır.

Cumhuriyet döneminde ise bölge 1970’lı yıllara kadar sakin bir dönem geçirmiştir. Sosyo-kültürel anlamda önemli bir değişiklik yaşanmamıştır. Bu tarihlerden sonra ekonomide tarımsal üretimden sanayi üretimine doğru yönelişin hızlanmasıyla kırsal kesimden kentlere doğru hızlı bir göç başlamıştır. 

En çok göç İstanbul başta olmak üzere büyük şehirlere doğru olmuştur. Bugünkü Sancaktepe ilçesinin bulunduğu saha da en çok göç alan iki şehrin; Kocaeli ve İstanbul’un ortasında bulunmaktadır. Dolayısıyla göç hareketlerinden en fazla etkilenen yerlerden birisi bu bölgedir. Sanayi faaliyetlerinin gelişmesine paralel olarak, günümüzde bu bölgeye göç hala artarak devam etmektedir.

II. NÜFUS ANALİZİ

278.998 nüfusa sahip olan Sancaktepe, yoğun olarak göç almaya devam etmektedir.

Hızlı nüfus artışı gösteren İlçenin, göç aldığı bölgeler arasında Doğu Anadolu ve Karadeniz bölgeleri ön sıralarda yer almaktadır.

Yaş grubu Erkek Kadın Toplam
0-4 14.718 13.833 28.551
05-09 13.621 12.600 26.221
10-14 13.214 12.575 25.789
15-19 12.085 11.224 23.309
20-24 10.376 12.212 22.588
25-29 14.456 14.246 28.702
30-34 15.907 14.726 30.633
35-39 13.150 11.594 24.744
40-44 9.997 8.662 18.659
45-49 8.556 7.652 16.208
50-54 6.171 5.360 11.531
55-59 4.319 4.125 8.444
60-64 2.473 2.744 5.217
65-69 1.506 1.745 3.251
70-74 948 1.264 2.212
75-79 602 840 1.442
80-84 323 692 1.015
85-89 103 265 368
90+ 31 83 114
Toplam 142.556 136.442 278.998

Nüfusun yaş gruplarına göre dağılım tablosuna bakıldığında, Başbakan tarafından yapılan üç çocuk çağrısının belli oranda ilçede etkili olduğu görülmektedir. Okul çağı öncesi nüfus sayısı bu anlamda doğum oranında bir yükselişi işaret etmektedir.

İlçenin nüfus potansiyeli içerisinde, okul öncesi ve okul çağındaki çocuk nüfusu, belediyenin öncelikle bu yaş gruplarındaki çocuklara ya da ailelerine sosyal ve ekonomik destek sağlaması yönünde bir ihtiyacın varlığını göstermektedir. 279 bin kişilik ilçe nüfusunun 102 bini okul çağı ve öncesi çocuklardan oluşmaktadır.

III. SOSYAL ANALİZ

Ekonomik olarak İstanbul’un en fakir ilçeleri arasında yer alan Sancaktepe, sosyal yaşamın kentleşme düzeyi bakımından da anakentin zayıf ilçeleri arasında yer almaktadır.

İlçede sosyal faaliyetler çoğunlukla hemşehrilik ve kalabalık aile yapılarıyla sürmektedir.

Kentlilik bilincinin çok düşük olduğu ilçede, entegrasyonun sağlanmasına yönelik ciddi bir çalışmaya ihtiyaç vardır.

1.Yerel gazeteler

Sancaktepe yerel basın açısından yeni gelişmektedir ve zayıf durumdadır.

İlçede düzenli yayın yapan iki ciddi gazete bulunurken, belediyenin kentlilik bilincini arttırmak adına bu tür yayınlara destek vermesi gerekmektedir.

İlçem haber

Dokuz sütun

Gazeteleri Sancaktepe İlçesinde basın yayın faaliyetlerine devam etmektedir.

2.Dernekler

İlçede aktif faaliyet gösteren büyük çoğunluğu hemşehri derneği olmak üzere 249 dernek bulunmaktadır.

 SANCAKTEPE OSMANGAZİ MAHALLESİ KAVAKLI BAĞLAR MEVKİ HİLAL CAMİİ KIZ-ERKEK KUR’AN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ 
2009 İST.SANCAKTEPE ERZURUMLULAR DERNEĞİ
ABDURRAHMAN GAZİ MAHALLESİ KARSLILAR YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ABDURRAHMAN GAZİ TÜRBESİNİ YAPTIRMA VE YAŞATMA ANMA DERNEĞİ
ABDURRAHMANGAZİ MAHALLESİ HALİLURRAHMAN CAMİİ YAPTIRMA YAŞATMA  DERNEĞİ
AĞASAR ŞALPAZARI SAHCAKTEPE KÜLTÜR YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA DERNEĞİ
AĞRI TAŞLIÇAY YARDIMLAŞMA VE DESTEKLEME DERNEĞİ
AHMET EFENDİ CAMİİ DERNEĞİ
AKPINAR MAHALLESİ MERKEZ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
ALANYURT BELDESİ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ALEMDAĞ GÜVERCİN SEVENLER DERNEĞİ
ALEVİ BEKTAŞİ VE EVLİYALAR FEDERASYONU(ABEF)
AMASYA İLİ MERZİFON İLÇESİ ALİŞAR KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ANADOLU BİRLİĞİ KÜLTÜR VE SOSYAL YARDIMLAŞMA  DERNEĞİ(ANADOLU BİRLİĞİ)
ANADOLU DEMOKRATİK HAKLAR KÜLTÜR VE SANAT DERNEĞİ
ANADOLU KÜLTÜR VE ARAŞTIRMA DERNEĞİ- SARIGAZİ ŞUBESİ
ANADOLU KÜLTÜR VE SOSYAL DAYANIŞMA DERNEĞİ
ANADOLU YAKASI SİİRT İLİ İLÇE VE KÖYLERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ SULTANBEYLİ BATTALGAZİ ŞUBESİ
ANADOLU YAKASI SİVAS HAFİK DÜĞER KÖYÜ YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE GÜZ.DERNEĞİ
ANADOLU YAKASI  SANAYİCİ VE İŞADAMLARI DERNEĞİ
ARAÇ VE ARAÇ ÜSTÜ EKİPMAN VE İŞ MAKİNALARI ÜRETİCİLERİ BİRLİĞİ DERNEĞİ
ARDAHAN İLİ GÖLE İLÇESİ BELLİTEPE KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ARDAHAN İLİ GÖLE İLÇESİ GEDİK KÖYÜ OĞUZHANLAR EĞİTİM KÜLTÜR SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ – (OĞUZHAN-DER)
ARDAHAN İLİ GÖLE İLÇESİ GEDİK KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ARDAHAN İLİ GÖLE İLÇESİ KÜÇÜK ALTUNBULAK KÖYÜ YAR. VE DAY. DERNEĞİ
ARDAHAN İLİ ÖMERAĞA KÖYÜ KÜLTÜR VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ  
ARDAHAN YANLIZÇAM NAHİYESİ YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ARTVİN İLİ YUSUFELİ İLÇESİ ÇEVRELİ KÖYÜ KÜLTÜR VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
AŞKALE SARIBABA KÖYÜ YARDIMLAŞMA KALKINDIRMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
AYŞE ÇARMIKLI İLKÖĞRETİM OKULU GENÇLİK VE SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
BARTIN İLİ ULUS İLÇESİ ULU KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BARTIN KURUCAŞİLE KALE KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BATTALGAZİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
BAYAT KÖYÜ YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ 
BİLGİNLER SOSYAL YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ ADAKLI İLÇESİ GÜNGÖRSÜN YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ ADAKLI İLÇESİ HÖSNEK KÖYÜ DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ ADAKLI İLÇESİ KAYNAKDÜZÜ KARAKOÇ KÖYÜ KÜLTÜR YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ ADAKLI İLÇESİ KIRKPINAR KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ KARLIOVA İLÇESİ AŞAĞI YAĞMURLU KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA  DERNEĞİ 
BİNGÖL İLİ KARLIOVA İLÇESİ KARABALÇIK KÖYÜ YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ KARLIOVA İLÇESİ YİĞİTLER (SAĞNİS) KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BİNGÖL İLİ SANCAK BÜYÜKBAŞKÖY KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
BİNGÖL İLİMERKEZ İLÇESİ ÜNLÜCE, BALIKLIÇAY, AKBUDAK KÖYLERİ KÜLTÜR VE YAR. DER.
BİNGÖL MERKEZ SANCAK BELDESİ KARAPINAR VE TEPEBAŞI KÖYLERİ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ – KARATEPE DER.
BOZKUŞ KÖYÜ KÜLTÜR DAYANIŞMA VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ÇAĞRI İLİM KÜLTÜR VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ÇANKIRI İLİ ORTA İLÇESİ  ELMALIK BELDESİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ÇEKEREK AYDINCIK ZİLE İLÇELERİ KÖYLERİ KÜLTÜR SOS.YAR.VE DAY.DERNEĞİ SAMANDIRA ŞUBESİ
ÇEKMEKÖY İLÇESİ MİMAR SİNAN MAHALLESİ YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ÇEKMEKÖY SANCAKTEPE TÜPÇÜ VE SUCULAR YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA  DERNEĞİ
ÇOBANİSA KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA EĞİTİM VE KÜLTÜR DERNEĞİ
ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİ OĞUZ KÖYÜ KALKINDIRMA YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA  DERNEĞİ
ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİ BADEMCE KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ÇORUMLULAR BİRLİĞİ DERNEĞİ
DENİZCİLİK ÖĞRENCİLERİ DERNEĞİ
DOĞANYURT TURİZM VE KALKINDIRMA DERNEĞİ
EBUBEKİR-İ SIDDIK CAMİİ YAPTIRMA VE İDAME ETTİRME DERNEĞİ
ELALDI KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ELEKTRİK PANO ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ
ERTUĞRULGAZİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
ERZİNCAN AVCI ÇAYIR KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ERZİNCAN İLİ ÇAYIRLI İLÇESİ CENNETPINAR KÖYÜ KALKINDIRMA VE DAY.DERNEĞİ
ERZİNCAN İLİ ÇAYIRLI İLÇESİ YAZIKAYA KÖYÜ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
ERZİNCAN İLİ İLİÇ İLÇESİ KURAN KÖYÜ VE KÖYLÜLERİ GÜZELLEŞTİRME KALKINDIRMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ERZİNCAN İLİ KEMALİYE İLÇESİ KIZILÇUKUR KÖYÜ EĞİTİM KÜL. VE DAY. DERNEĞİ
ERZİNCAN İLİ OTLUKBELİ İLÇESİ KARADİVAN KÖYÜ KÜLTÜR EĞİTİM VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ERZİNCAN İLİ REFAHİYE İLÇESİ KONAK TAHAR KÖYÜ KALKINDIRMA GÜZELLEŞTİRME VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ERZURUM AŞKALE İLÇESİ KURTMAHMUT KÖYÜ MENSUPLARI KÜLTÜR VE DAYANIŞMA YARD.DERN.
ERZURUM AŞKALE KOŞAPINAR KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
ERZURUM İLİ AŞKALE DALLI KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ERZURUM İLİ HORASAN İLÇESİ KIRKGÖZELER KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ESENŞEHİR MAH.MADENLER MEVKİİ MEVLANA CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
EYÜP SULTAN MAHALLESİ VEYSEL KARANİ CAMİİ KIZ-ERKEK KURAN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
FİBROBETON MONTAJ ÇALIŞANLARI VE EMEKLİLERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ(FİBÇED)
GENCER ÖZBAĞ SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
GENÇDER EĞİTİM KÜLTÜR VE SANAT DERNEĞİ
GEYİKGÖLÜ KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DER
GEYVE EĞİTİM YARDIMLAŞMA TANITIM VE KÜLTÜR DERNEĞİ
GİRİT KÖYLÜLERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
GÜMÜŞHANE ÖZKÜRTÜN BELDESİ SÜME MAHALLESİ   KALKINDIRMA  YARDIMLAŞMA  VE DAYANIŞMA DERNEĞİ.
HACI AHMET CAMİİ VE KURAN KURSU YAPTIRMA VEYAŞATMA DERNEĞİ
HACI AKİF DEMİRCİ CAMİİ YAPTIRMA YAŞATMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
HACI BEKTAŞ VELİ KÜLTÜR TANITMA YAŞ. VE ANADOLU FOLKLÖR ARAŞTIRMA DERNEĞİ
HACI İBRAHİM EFENDİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
HASRET CAMİİ VE KURAN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA  DERNEĞİ
HAYDARBEY KÖYÜ KÜLTÜR VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
İLİM YAYMA CEMİYETİ SANCAKTEPE ŞUBESİ
İSTANBUL KENTSEL GELİŞİMİ DESTEKLEME DERNEĞİ
İSTANBUL ÖRDEKLİ MEVKİ HALİLURRAHMAN CAMİİ İNŞAATI  BİTİRME VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ
İSTANBUL SANCAKTEPE YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
İSTANBUL TERCAN VE AŞKALELİLER DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
KAĞIZMAN -SARIKAMIŞ İLÇELERİ VE  KÖYLERİ DERNEĞİ
KANTER SOSYAL YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA EĞİTİM VE KÜLTÜR DERNEĞİ
KARACAAHMET SULTAN TÜRBESİNİ ONARMA TANITMA DAY VE YAŞATMA DERNEĞİ ÜMRANİYE ŞUBESİ
KARAÇAL KÖYÜ SOSYAL KÜLTÜREL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
KARAÇAL KÖYÜ VE MAHALLERİ KÜLTÜR YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KALKINMA DERNEĞİ
KARADENİZ KÜLTÜRÜNÜ YAŞATMA DERNEĞİ -(KKYD)
KARAKAYA KÖYÜ KÜLTÜR VE YARDILAŞMA  DERNEĞİ
KARAMUSTAFAOĞULLARI SOSYAL KÜLTÜREL DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
KARS DİĞOR KOCAKÖY KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE KALKINDIRMA DERNEĞİ
KARS İLİ DİGOR İLÇESİ HASANCAN KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
KARS İLİ SELİM İLÇESİ ESKİGAZİ KÖYÜ YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
KARTAL SAMANDIRA ABDURRAHMANGAZİ MAHALLESİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
KARTAL SAMANDIRA GELİŞTİRME DERNEĞİ
KASTAMONU DERNEKLER FEDERASYONU
KASTAMONU İLİ AZDAVAY İLÇESİ YUMACIK KÖYÜ KALKINDIRMA VE YAR.DER.-YUM-DER
KEMAL TÜRKLER İLKÖĞRETİM OKULU SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
KENAN BEY BİNİCİLİK ATLI SPOR GENÇLİK KULÜBÜ DERNEĞİ
KIZILDERE (ATAKÖY BELDESİ)KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
KÜPLÜCE KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
MERTEKLİ KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE KALKINDIRMA DERNEĞİ
MERVE MAHALLESİ HZ.ALİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
MİMAR SİNAN CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA ONARMA DERNEĞİ
MİMAR SİNAN MAHALLESİ EĞİTİM VE KÜLTÜRE HİZMET DERNEĞİ
MUNZUR KÜLTÜR DERNEĞİ
MÜFTÜ ALİ YEKTA EFENDİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
MÜNEVVER HANIM(MESCİDİ AKSA) CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
NAMIK KEMAL MAHALLESİ GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ
ORDU GÖLKÖY KOZÖREN KÖYÜ GENÇLİK VE SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
ORDU GÖLKÖY KOZÖREN KÖYÜ KALKINDIRMA VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ
ORDU İKİZCE YOĞUNOLUK VE ÇEVRE KÖYLERİ KÜLTÜR DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ORDU İLİ AKKUŞ İLÇESİ GÖKÇEBAYIR KÖYLERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ORDU İLİ AKKUŞ İLÇESİ YEŞİLGÜNEYCİK KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ORDU İLİ AKKUŞ İLÇESİ YOLBAŞI KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEGİ
ORDU İLİ GÖLKÖY İLÇESİ KÖYLERİ KALKINDIRMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
SABEDİN TÜRKER İLKÖĞRETİM OKULU SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
SAMANDIRA ATLI SPOR KULUBÜ DERNEĞİ
SAMANDIRA ESNAFLARI DERNEĞİ
SAMANDIRA GENÇLİK VE SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
SAMANDIRA HZ. ALİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ 
SAMANDIRA İLKÖĞRETİM OKULU SPOR KULÜBÜ DERNEĞ
SAMANDIRA KARADENİZLİLER DERNEĞİ
SAMANDIRA KOCATEPE ÇANAKKALE ŞEHİTLERİ CAMİİ YAP.VE YAŞ. DERNEĞİ
SAMANDIRA MERKEZ CAMİİ VE KUR’AN KUR. YAP.YAŞATMA DERNEĞİ
SAMANDIRA MUHTAÇ ÇOCUKLARI KORUMA DERNEĞİ
SAMANDIRA ÖZBİLEN EĞİTİM VE KÜLTÜRE HİZMET DERNEĞİ
SAMANDIRA SOSYAL YARDIMLAŞMA VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ
SAMANDIRA TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
SAMANDIRA VEYSEL KARANİ İLKÖĞRETİM OKULU SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
SAMSUN İLİ LADİK İLÇESİ TATLICA KÖYÜ KÜLTÜR YERDIMLAŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE AKŞEMSETTİN CAMİİ KIZ-ERKEK KURAN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ 
SANCAKTEPE ÇANKIRILILAR SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE DİNİ VE SOSYAL HİZMETLER DERNEĞİ
SANCAKTEPE EHLİBEYT DERNEĞİ
SANCAKTEPE ENGELLİLER DERNEĞİ (SAEDER)
SANCAKTEPE FATİH MAHALLESİ CEMEVİ YAPTIRMA YAŞATMA ÇEVRE KÜLTÜR EĞİTİM SOSYAL VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE FATİH MAHALLESİ YUNUS EMRE CAMİİ VE KURAN KURSU YAPTIRMA YAŞATMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE GELİŞTİRME VE EĞİTİM DERNEĞİ
SANCAKTEPE GENÇLİK DERNEĞİ
SANCAKTEPE GENÇLİK VE SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
SANCAKTEPE GİRESUNLULAR DAYANIŞMA YARDIMLAŞMA KALKINDIRMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
SANCAKTEPE İLÇESİ DOSTLUK DERNEĞİ
SANCAKTEPE İLÇESİ HZ.EBUBEKİR SIDDIK CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE İLÇESİ KARS ARDAHAN IĞDIR İL VE  İLÇELERİ   KÜLTÜR DERNEĞİ
SANCAKTEPE İLÇESİ SARUHAN CAMİİ KORUMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE İLME HİZMET VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE KARS ARDAHAN IĞDIR KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE KASTAMONULULAR DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE KUŞ SEVENLER DERNEĞİ
SANCAKTEPE NEVŞEHİR NİĞDE İLLERİ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE ORDULULAR YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA SOSYAL KÜLTÜR DERNEĞİ
SANCAKTEPE OSMANGAZİ MAHALLESİ ALAATTİN CAMİİ KIZ-ERKEK KURAN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ 
SANCAKTEPE POLİS HİZMETLERİNİ DESTEKLEME DERNEĞİ
SANCAKTEPE RİZE İLİ VE İLÇELERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE SAMSUNLU’LAR  DERNEĞİ
SANCAKTEPE SANAYİCİ VE İŞ ADAMLARI DERNEĞİ                 ( SANİAD)
SANCAKTEPE SİVASLILAR DERNEĞİ 
SANCAKTEPE SİVASLILAR   DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
SANCAKTEPE SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
SANCAKTEPE TRABZONLULAR SOSYAL EKONOMİK VE KÜLTÜR DERNEĞİ
SANCAKTEPE YOZGATLILAR DERNEĞİ
SARI SALTIK CEMEVİ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SARIGAZİ AVCILAR VE SPOR SEVERLER DERNEĞİ
SARIGAZİ İNÖNÜ MAHALLESİ FATMA SULTAN SULTANLAR CAMİİ YAPTIRMA KORUMA VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ
SARIGAZİ KÜLTÜR SANAT DERNEĞİ
SARIGAZİ KÜLTÜR   DERNEĞİ 
SARIGAZİ KÜLTÜRÜNÜ TANITMA YAŞ.DAY.VE TÜRBESİNİ ONARMA DERNEĞİ
SARIGAZİ MERKEZ CAMİİ VE KURAN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
SARIGAZİ ÖZGÜRLÜKLER DERNEĞİ
SARIGAZİ ULUKENT MAHALLESİ İZZET DURSUN CAMİİ VE KUR’ AN KURSU YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ 
SARIGAZİ YUNUS EMRE CAMİİ KÜLLİYESİ EĞİTİM  VE KÜLTÜR DERNEĞİ
SARIGAZİ  EĞİTİME YARDIM DERNEĞİ
SIDDIKLAR EĞİTİM VE KÜLTÜRE HİZMET DERNEĞİ
SİNOP İLİ BOYABAT İLÇESİ KURTLU KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SİNOP İLİ BOYABAT İLÇESİ MARUF KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
SİNOP İLİ VE İLÇELERİ KÜLTÜR VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ YENİDOĞAN ŞUBESİ-SİYAD
SİVAS İMRANLI İLÇESİ ÇALIYURT KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA KALKINDIRMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
SİVAS ÜMRANLI UYANIK KÖYÜ YARDIMLAŞMA, DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
SİVAS YILDIZELİ YAKUP KÖYÜ KÜLTÜR DAYANIŞMA VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ 
SİVAS ZARA AKYAZI KÖYÜ SOSYAL DAYANIŞMA DERNEĞİ
SİVAS ZARA KAPLAN KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE KALKINDIRMA DERNEĞİ
SİVAS ZARA YIKILGAN KÖYÜ KÜLTÜR YARDIMLAŞMA VE KALKINDIRMA DERNEĞİ
SUŞEHRİ İLÇESİ TÜRKMENLER KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ŞAHLAN BİNİCİLİK İHTİSAS KULÜBÜ DERNEĞİ
ŞEHİTLER KÖYÜ KÜLTÜR VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ŞELALE EĞİTİM BİLİM KÜLTÜR SANAT VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
ŞENKAYA İLÇESİ VE DOLUNAY KÖYLERİ SOSYAL KÜLTÜR VE EĞİTİM DERNEĞİ
TAŞKENT SEVGİ VE KARDEŞLİK EĞİTİM KÜLTÜR VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ ( TAŞKENT)
TERCAN GAFUREFENDİ KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TERCAN KIZILCA KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TERCAN YAYLACIK KÖYÜ SOS.YRD. VE KALK.DERNEĞİ
TOKAT ÇAT KASABASI YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT HASAN BABA KÖYÜ SOSYAL YARD.DAY.VE KÜLTÜR DERNEĞİ
TOKAT İLİ ALMUS İLÇESİ SAĞIRLAR KÖYÜ KALTAR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT İLİ DERNEKLER FEDERASYONU – (TOKDEF)
TOKAT İLİ ERBAA İLÇESİ SOKUTAŞ KÖYÜ DAY. YAR.VE KÜL.DERNEĞİ
TOKAT İLİ GÖKDERE NAHİYESİ MUSULLU VE ÇEVRE KÖYLERİ KALKINDIRMA VE DAYANIŞMA  DERNEĞİ
TOKAT İLİ REŞADİYE İLÇESİ TOZANLI FINDICAK KÖYÜ YAR. DERNEĞİ
TOKAT İLİ YAĞMURLU KASABASI KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT İLİ YEŞİLYURT DOĞLACIK KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT MERKEZ ACIPINAR KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT NEBİ VE ÇEVRE KÖYLERİ KÜLTÜR DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT PAZAR DEREÇAYLI TEPEÇAYLI  KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOKAT TURHAL KARKIN KÖYÜAZİZ BABA  KÜLTÜREL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
TOKAT ZİLE KOZDERE KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TOPLUMSAL BİRLİK VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TRABZON İLİ ŞALPAZARI İLÇESİ SİNLİCE KÖYÜ SOSYAL YAR. VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
TRABZON İLİ TONYA İLÇESİ ÇAYIRİÇİ KÖYÜ SOSYAL TURİZM VE EKONOMİK KALKINDIRMA DERNEĞİ
TRABZON İLİ VAKFIKEBİR İLÇESİ ÇAVUŞLU KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DER.
TUNCELİ İLİ NAZIMİYE İLÇESİ VE CİVAR KÖYLERİ KÜLTÜR DAYANIŞMA VE KALKINDIRMA DERNEĞİ
TÜRK HAVA KURUMU DERNEĞİ SANCAKTEPE ŞUBESİ
TÜRKİYE KIZILAY DERNEĞİ YENİDOĞAN ŞUBESİ
ULUKENT CAMİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
ÜMRANİYE SARIGAZİ BELDESİ HAZRETİ ALİ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
ÜMRANİYE YENİDOĞAN BELDESİ GİRESUNLULAR KÜLTÜR VE YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
VAN İLİ VE İLÇELERİ SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA YÖRE DERNEĞİ
VEYSEL KARANİ MAHALLESİ FATİHSULTAN CAMİİ YAPTIRMA YAŞATMA DERNEĞİ
VEYSEL KARANİ MAHALLESİ SELİMİYE CAMİİ YAPTIRMA YAŞATMA DERNEĞİ
VİDEO OYUNLARI YAPIMCILARI ÜRETİCİLERİ GELİŞTİRİCİLERİ VE TASARIMCILARI DERNEĞİ
YENİDOGAN İLİM VE KÜLTÜRE HİZMET DERNEĞİ
YENİDOĞAN BELDESİ EVCİL KANATLI HAYVANLARI SEVENLER VE KORUYANLAR DERNEĞİ
YENİDOĞAN BELDESİ MERVE MAH.MEHTAP CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
YENİDOĞAN BELDESİ SEFA MAHALLESİ HZ.ÖMER CAMİİ KURS VE YURT YAPTIRMA VE YAŞ.DER.
YENİDOĞAN BELDESİ YUNUS EMRE MAHALLESİ TEPE CAMİ YAPMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
YENİDOĞAN EĞİTİM KÜLTÜR SANAT VE DAYANIŞMA DERNEĞİ-(YENİDER)
YENİDOĞAN ERZURUMLULAR SOS.YARD.DAYN.VE KÜLTÜR DERNEĞİ
YENİDOĞAN KARS ARDAHAN IĞDIR İLLERİ DAYANIŞMA YARDIMLAŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİ
YENİDOĞAN KÖYÜ MERKEZ CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
YENİDOĞAN SAFA MAHALLESİ SAFA CAMİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ
YENİDOĞAN SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ
YENİDOĞAN TEVHİD CAMİİ YAPTIRMA VE İDAME ETTİRME DERNEĞİ
YEŞİLALAN KÖYÜ KALKINDIRMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
YUNUS EMRE MERKEZ CAMİİ YAPTIRMA VE İDAMEETTİRME DERNEĞİ
YUNUS EMRE SAMANDIRA CEMEVİ KÜLTÜR VE SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
YUNUS EMRE Yİ TANITMA ANMA YAŞATMA VE ARAŞTIRMA DERNEĞİ
YUSUFOĞLAN KÖYÜ SOSYAL KALKINDIRMA YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ 
ZARA İLÇESİ KARAMAN KÖYÜ SOSYAL YARDIMLAŞMA KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİ
ZURNACIOĞLU DOSTLUK VE DAYANIŞMA DERNEĞİ

Sancaktepe İlçesinde var olan dernek ve vakıfların yoğunluğu ilçe genelinde örgütlü bir sosyal hayatın varlığını ortaya koymaktadır. Dernek ve vakıfların büyük bir bölümünün hemşehri derneklerinden oluşması karşısında, ilçede kentte entegrasyon konusunda projeler geliştirilmesi gerekliliği açıktır. Derneklerin önemli bir kısmının köylere ilişkin yardımlaşma ve dayanışma derneği olduğu tespiti, seçim çalışmalarının ve projelendirmelerin odak noktasını belirlemektedir.

3.Mahalleler

İlçe 18 mahalle ve bir köyden oluşmaktadır.

ABDURRAHMANGAZİ
AKPINAR
ATATÜRK
EMEK
EYÜP SULTAN
FATİH
HİLAL
İNÖNÜ
KEMAL TÜRKLER
MECLİS
MERVE
MEVLANA
OSMANGAZİ
SAFA
SARIGAZİ
VEYSEL KARANİ
YENİDOĞAN
YUNUS EMRE
PAŞAKÖY

Mahalleler düzeyinde nüfusun dağılımında hemşehrilik ekseninde yerleşimlerin var olduğu dikkate alınarak, sosyal projelerin mahalle ölçeğinde gerçekleştirilmesi gerekir. Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi sağlanarak Muhtarlara Söz Hakkı Verilmesi projesi kapsamında, mahalleler, yerel seçimlerin ve yönetimlerin merkezi haline getirilecektir.

IV. SİYASİ ANALİZ

Sancaktepe İlçesinin sosyo-ekonomik durumu nedeniyle merkezi idare tarafından yapılan yardımların sonuç üzerinde etkili olmasını normal karşılamak gerekir. Hükümet tarafından yapılan yardımların, Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi hükümlerine açıkça aykırı olarak, seçmen tercihlerini etkilemeye odaklanmış ve destek şartına bağlanmış bir şekilde dağıtılması, İlçede mücadele edilmesi gereken bir durumdur.

Genel seçimlerde çok daha belirgin şekilde ortaya çıkan hükümet etkisi-baskısı, yerel seçimler açısından görece olarak daha kendini daha az hissettirmektedir. Yerel seçimlerde seçmen tercihlerinin kısmen de olsa daha özgür olduğu verisi üzerinden, kanaat grupları, hemşehriler ve destek ihtiyacı içerisinde olan aileler üzerinden geliştirilerek sosyal projelerin etkili olması beklenir.

2009 seçim sonuçları

Parti Aday Oy Sayısı Oy Oranı
Adalet ve Kalkınma Partisi İsmail Erdem 47.284  %39,96
Cumhuriyet Halk Partisi Arif Sağ 35.729  %30,19
Saadet Partisi Zarif Arslan 10.930  %9,24
Demokratik Toplum Partisi Rıdvan Turan 10.674  %9,02
Milliyetçi Hareket Partisi İbrahim Özcan 9.865  %8,34
Büyük Birlik Partisi Hasan Öztürk 1.055  %0,89
Demokrat Parti Erdal Aras 1.050  %0,89
Demokratik Sol Parti Seyfi Ergül 1.025  %0,87
Türkiye Komünist Partisi Atilla Özdemir 240  %0,20
Bağımsız Türkiye Partisi Durmuş Kayabaşı 214  %0,18
Emeğin Partisi Serpil Tanrıverdi 174  %0,14
Liberal Demokrat Parti Abdullah Karaca 46  %0,03
Bağımsız Aydın Siner 22  %0,01
Kazanan Parti Kazanan Aday Toplam Geçerli Oy Toplam Oy Oranı
Adalet ve Kalkınma Partisi İsmail Erdem 118.308  %100

2011 seçim sonuçları

1. AK PARTİ –  Adalet ve Kalkınma Partisi 52,06 75.924 2. CHP –  Cumhuriyet Halk Partisi 28,77 41.951 3. SEBAHAT TUNCEL 7,50 10.933 4. MHP –  Milliyetçi Hareket Partisi 6,31 9.201 5. SP –  Saadet Partisi 1,55 2.267 6. BBP –  Büyük Birlik Partisi 0,82 1.189 7. HAS –  Halkın Sesi Partisi 0,77 1.119 8. DP –  Demokrat Parti 0,34 497 9. HEPAR –  Hak ve Eşitlik Partisi 0,27 393 10. TKP –  Türkiye Komünist Partisi 0,26 384 11. AHMET TUNCAY ÖZKAN 0,24 353 12. DSP –  Demokratik Sol Parti 0,20 292 13. MP –  Millet Partisi 0,19 273 14. DYP –  Doğru Yol Partisi 0,13 183 15. MMP –  Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,08 116 16. LDP –  Liberal Demokrat Parti 0,05 69 17. EMEP –  Emek Partisi 0,00 0  

V. SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ

Sancaktepe yeni kurulan bir ilçe olduğundan, sosyal ve teknik altyapısı yetersiz bir yerleşim yeriyle karşılaşmak kaçınılmaz görünmektedir. Yeni kurulan ilçelerin altyapı konusunda daha şanslı olması beklenirse de, Sancaktepe İlçesini oluşturan yerleşim yerlerinin çok önceden yapılanmış ve neredeyse tamamen altyapısız yapılaşmış yerleşim yerleri olması karşısında bu beklentinin bir karşılığının bulunmamasını normal karşılamak gerekir.

1.Yollar

Sancaktepe yeni gelişen ve imara açılan bir belediye olduğu için yollar nispeten yeterli olmakta olduğu yönünde tespitler karşımıza çıkmakla birlikte bir çok alanda yol altyapısı yetersizdir. Özellikle gecekondu bölgelerinde yol sorunu kendini göstermekle birlikte, gecekondu bölgelerinin dönüştürülmesi durumunda yol ihtiyacının da giderilmesi olması beklenmektedir.

İlçenin imarsız ve çarpık yapılaşmayla bilinen kısımlarında yol altyapısı sorunları fazla ve yolların ihtiyaca cevap verebilme noktasında kalitesi düşüktür.

İlçenin ihtiyacı olan yolları yapma imkanı ve fiziksel koşullar genel olarak uygundur.

Sancaktepe İlçesinde mevcut 2500 cadde ve sokaktan 2200’ü asfaltlanmıştır.

Hukuka aykırı yapılaşmaların yoğun olduğu bölgelerde yapılan sosyal içerikli kentsel dönüşüm faaliyetleri sırasında, yol altyapısının gereksinimlere uygun olarak yeniden planlanması ve inşası mümkün olacaktır.

2.Otopark

İlçede otopark düzeni yoktur. Resmi olarak çalışan sadece Trafik vakfına ait bir otopark vardır. İspark dahi Sancaktepe’de otopark işletmemektedir. Buna rağmen ihtiyaç olmakla beraber acil değildir.

Otopark ihtiyacının yoğunluğunun düşük kalması, altyapının yeterliliğinden değil, İlçenin sosyo-ekonomik durumu nedeniyle kişi başına düşen araç sayısından kaynaklandığı değerlendirilmektedir.

3.Ulaşım

Sancaktepe’de ulaşım minibüs ve İETT otobüsleri ile sağlanmaktadır.

İlçe içerisinde ve yakın çevrelere ulaşım için minibüs öncelikli tercihtir.

İl merkezine yönelik olarak otobüsler ağırlık kazanmaktadır.

İlçe içinde yeni hat ve güzergah düzenlemesine ihtiyaç duyulmaktadır.

İlçeye ulaşım ve ilçeden ulaşım ihtiyacının çözümlenmesinde tek tercih olarak ortaya çıkan otobüs ve minibüsler, İstanbul trafik yoğunluğuna ve ilçe içindeki trafik sıkışıklığına bağlı olarak, ihtiyacın fazlalaştığı saatlerde işlevsiz hale gelmektedir.

4.Yeşil Alan

İlçede 73 adet park bulunmaktadır. İlçenin yapısı tam olarak kayıt altına alınamadığından ve envanteri yapılamadığından net verilere sahip olunamamakla birlikte kimi kaynaklarda, kişi başında düşen yeşil alan miktarının 7 m2’nin üzerinde olduğu ifade edilmektedir.

İlçenin yeşil alan miktarının diğer İlçelere göre daha yüksek olduğu yönündeki tespitlere rağmen Bakanlık tarafından belirlenmiş olan kişi başına 10m2 düzeyine ulaşmamış olduğu görülmektedir. Ayrıca, var olan yeşil alanların gerçekten aktif olarak kişilerin kullanabileceği yeşil alanlar olduğu noktasında tereddütler vardır. İlave olarak, İlçe genelinde gerçekleşmekte olan dönüşüm faaliyetleri sırasında ortaya çıkacak yoğun yapılaşma faaliyetleri sonucunda kişi başına düşen yeşil alan miktarın artan nüfusu bağlı olarak azalması riskinin de göz önünde bulundurulması gerekir.

5.Eğitim

İlçede 29 İlköğretim Okulu, 7 Orta Öğretim (1 Lise, 1 Kız Meslek Lisesi, 1 İmam Hatip Lisesi, 1 Ticaret Meslek Lisesi, 1 Çok Programlı Lise, 2 Anadolu Teknik ve Anadolu Meslek Lisesi) ve 2 Özel Anaokulu, 2 Özel İlköğretim Okulu olmak üzere toplam 40 okul bulunmaktadır. İlçenin hızlı artan nüfusu nedeniyle okul ihtiyacı fazladır.

Eğitim çağındaki nüfus miktarı dikkate alındığında, okul başına düşen öğrenci anlamında ilçenin ek yatırımlara ihtiyacı olduğu görülmektedir. Eğitimin bina ve teknik altyapısı bakımından imkanlar ölçüsünde destek sağlanması belediyeden beklenecektir. Asıl önemlisi Belediye olarak geliştirilecek projeler noktasında, eğitim çağındaki çocuk nüfusun ihtiyacının ve ailelerin destek beklentilerini yakalayan yaklaşımların ortaya konulması olacaktır.

6.Sağlık

İlçede Devlet Hastanesi bulunmamaktadır. Sağlık Grup Başkanlığı’na bağlı olan bir özel hastane hizmet vermektedir. Ayrıca, Ana Çocuk Sağlığı Merkezi ve Verem Savaş Dispanseri ile, 7 adet sağlık ocağı, 5 özel poliklinik, 2 sağlık kabini, 2 diyaliz merkezi, 1 kan merkezi bulunmaktadır.

Sancaktepe İlçesinin sağlık hizmeti, komşu ilçelerde bulunan sağlık kuruluşlarından karşılanmaktadır. Bu durum, ilçe belediyesi tarafından sosyal içerikli sağlık hizmeti sunulabilmesi için gerekçe oluşturacaktır. Planlı bir şekilde yürütülecek sağlık hizmetleri seçmen tercihini doğrudan etkileyecektir.

7.İbadethaneler

İlçede altmış civarında cami bulunmaktadır. Mahalle sayılarıyla kıyaslandığında yoğun sayılabilecek bir cami sayısı karşımıza çıkar. Sivil toplum örgütlenmelerinin önemli bir kısmında cami eksenli yaklaşımlar karşımıza çıkar.

ABDURRAHMANGAZİ CAMİİ
AHMET BIYIK CAMİİ
AKİF DEMİRCİ CAMİİ
AKPINAR MERKEZ CAMİİ
AKŞEMSETTİN CAMİİ
ALAADDİNOĞLU CAMİİ
BAĞLAR CAMİİ (SAMANDIRA)
BATTAL GAZİ CAMİİ
BİLALİ HABEŞİ CAMİİ (SAMANDIRA)
BİLALİ HABEŞİ CAMİİ (YENİDOĞAN)
ERTUĞRUL GAZİ CAMİİ
FATİH SULTAN CAMİİ
FATİH SULTAN MEHMET CAMİİ (SAMANDIRA)
FATİH SULTAN MEHMET CAMİİ (YENİDOĞAN)
HACI BAYRAM VELİ CAMİİ (MUSTAFA KUL CAMİİ)
HACI HAKKI SARUHAN CAMİİ
HACI İZZET DURSUN CAMİİ
HALİLURRAHMAN CAMİİ
HZ.ALİ CAMİİ (MERVE MAH.)
HZ.ALİ CAMİİ (OSMANGAZİ MAH.)
HZ.EBUBEKİR CAMİİ
HZ.EBUBEKİR SIDDIK CAMİİ
HZ.OSMAN CAMİİ
HZ.ÖMER CAMİİ (ABDURRAHMANGAZİ MAH.)
HZ.ÖMER CAMİİ (MECLİS MAH.)
HZ.ÖMER CAMİİ (OSMANGAZİ MAH.)
HZ.ÖMER CAMİİ (SAFA MAH.)
KOCATEPE CAMİİ
KÖSEOĞLU CAMİİ
KÜBA CAMİİ
MADENLER MEVLANA CAMİİ
MEHMET AKİF CAMİİ
MEHMET ALİ YEKTA EFENDİ CAMİİ
MESCİDİ AKSA CAMİİ
MEVLANA CAMİİ
MİMAR SİNAN CAMİİ
OSMANGAZİ CAMİİ
PAŞAKÖY BAĞLAR CAMİİ
PAŞAKÖY CAMİİ
SAİDİ NURSİ CAMİİ
SAMANDIRA ALAADDİN CAMİİ
SAMANDIRA MERKEZ CAMİİ
SAMANDIRA VEYSEL KARANİ CAMİİ
SARIGAZİ FATMA SULTAN CAMİİ
SARIGAZİ İBRAHİM AĞA CAMİİ
SARIGAZİ MERKEZ CAMİİ
SELİMİYE CAMİİ
SEYYİT AHMET ERRUFAİ CAMİİ
TEPE CAMİİ
TEVHİD CAMİİ
VEYSEL KARANİ AKŞEMSETTİN CAMİİ
YENİDOĞAN MEHTAP CAMİİ
YENİDOĞAN MERKEZ CAMİİ
YENİDOĞAN SAFA CAMİİ
YUNUS EMRE CAMİİ (SAMANDIRA)
YUNUS EMRE CAMİİ (SARIGAZİ)
YUNUS EMRE CAMİİ (YENİDOĞAN)

Bu camiler, mahallenin gereksinim duyacağı kimi altyapı tesislerinin inşa edilebilmesi için projelendirmeler yapılabilir. Kentlilik bilincini artırmaya yönelik sosyal ve kültürel faaliyetlerin ibadethaneler üzerinden yürütülmesi başarı oranını yükseltecektir.

VI. EKONOMİ

İlçe ekonomisi vahim sayılabilecek durumdadır.

İlçenin ekonomik çekirdeğini inşaat sektörü oluşturmaktadır.

İlçe sınırları içerisinde bulunan imalat sanayi kuruluşlarının ekonomiye sınırlı bir katkısı vardır.

İlçe halkının büyük kısmı çevre ilçelerdeki işyerlerinde çalışmaktadır.

Tarım sadece Paşaköy’de yapılmakta olup, köylülerin kendi ihtiyaçlarını gidermeye yöneliktir ve ilçe ekonomisine katkısı yoktur.

VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER

İşsizlik, İstanbul genelinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorundur. Bununla birlikte işsizlik, Kâğıthane örneğindekine benzer bir şekilde Sancaktepe İlçesi için de çok daha yoğun etkileri olan bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. İlçe sınırları içerisinde ya da yakın çevrede var olan üretim tesislerinin, ticari birimlerin ve işletmelerin iş gücü ihtiyacını karşılamak üzere yapılacak bir ihtiyaç analizine bağlı olarak, mesleki ve teknik eğitim verilerek, işgücünün nitelikli hale getirilmesi bir sosyal proje olarak düşünülmelidir. Verilen eğitim sonrasında nitelikli hale gelen işgücünün uygun alanlarda ve ekonomik olarak daha uygun koşullarda istihdamı sağlanabilecektir. Sertifikalı uzman işgücünün istihdamı kolaylaşacaktır. İlave olarak, hizmet sektöründe çalışacak kişilerin nitelikli hale getirilmesine yönelik eğitim ve kurs faaliyetlerinin de işsizliği azaltan bir etkisi olacaktır. Aile yardımcılığı, hasta ve çocuk bakımı gibi aile içerisinde çalışma ya da iş yerlerinde yardımcı hizmetler konusunda yetişimi insan gücünün çok daha iyi şartlarda istihdam şansı bulacağı projelendirilerek eğitimler verilmelidir.

Sosyal güvencesi olmayan nüfusun fazlalığı, sosyo-ekonomik sorunların ortaya çıkmasının gerekçesini oluşturmaktadır. İşsizlik sorunun çözümlenmesine bağlı olarak sosyal güvencenin bulunmaması sorunun da ortadan kalkacağı ya da azalacağı değerlendirilmektedir.

İçme suyu şebekesinin sağlıklı hale getirilmesi ve kanalizasyon altyapısının oluşturulması ihtiyacı üst düzeydedir. Yeniden yapılanma sürecinde yapılacak doğru bir planlamayla bu sorunların ortadan kaldırılması mümkün olabilecektir. İSKİ su koruma havzasında kurulmuş bulunan ilçenin sağlıklı içme suyuna sahip olmaması ironik bir görüntü verdiği gibi, kanalizasyon altyapısının yetersiz olması izah edilebilir olmaktan uzaktır.

Numara işlemleri bitmediğinden adresi olmayan sokaklar vardır. Bir yerleşim yerinin kent olabilmesi için öncelikle düzenli bir şehirleşmeye ihtiyaç vardır. Henüz sokakları ve bina numarası olmayan bir yerleşim yerinin İstanbul Anakentinde var olması kabul edilebilir bir durum olmaktan uzaktır. Birkaç yerleşim yerinin siyasi gerekçelerle birleştirilerek ilçeler kurulması tercihinin ortaya konulmasından önce, yerleşim yerlerinin bu statüye hazırlanması gerekliliği doğrultusunda gerekli yatırımların yapılması beklenir.

Gecekondulaşma yüksek seviyededir. İstanbul’un eski gecekondu bölgesi olduğundan Sancaktepe İlçesinde böyle bir durumun sorun olarak karşımıza çıkmasını normal karşılamak gerekir. Gecekondulaşma idarenin görevini gereği gibi yapmamış olmasından doğan bir sonuçtur. Bu sonucun ortadan kaldırılmasına yönelik olarak birçok Kanuni düzenleme yapılmış, dönüşümün sağlanmasına yönelik imkânlar verilmişse de beklenen sonuç alınamamıştır. Gecekonduyla mücadele, tapu tahsis belgesi verilmesi, kentsel dönüşüm ve en sonunda afet riskinin önlenmesine yönelik olarak kamu gücü kullanılarak dönüştürme uygulamalarının muhtemel hedef alanlarından biri de Sancaktepe’dir. Afet riski dönüştürmesinin toplumda yaratmış olduğu tedirginlerin giderilmesini sağlayacak projeler üretilmesi esas olmalıdır. Hukuka aykırı yapılaşmalar sorununun çözümlenmesinde, öncelikle mevcut yapılaşma stokunun hukuki ve teknik durumunun net bir şekilde ortaya konulacağı bir tespit çalışmasının yapılması gerekir. Sancaktepe İlçesinde sorunlu yapılaşmaların çözümlenmesine yönelik olarak, kentsel bütünlük içerisinde, herkes dahil edilerek, plan kararlarıyla teşvik edilerek, tarafları ikna edilerek, yerel ihtiyaçlar doğrultusunda bir kentsel dönüşüm uygulamasına ihtiyaç vardır. Partimizin yerel seçimlerde ülke genelinde kullanabileceği kentsel dönüşüm modeli içerisinde, her vatandaş kollanıp, yasal durumu ne olursa olsun, ruhsat ve iskan konusu da ne durumda olursa olsun, bütün yapılar, dönüşüme dahil edilerek, her yapının hukuki durumu, riskleri ve nitelikleri dikkate alınarak bir kentsel dönüşüm modeli ortaya konulmalıdır.

İlçe genelinde yoğun denecek düzeyde mülkiyet sorunları karşımıza çıkar. Kendi arazisi üzerinde hukuka aykırı yapılaşma ya da başkasının arazi üzerinde yapılaşma veya kamu arazilerinde gecekondulaşma nedeniyle ortaya çıkan mülkiyet sorunlarının çözümlenmesi oldukça zorlu bir süreçtir. Bütün bu mülkiyet sorunlarının çözümlenmesinde öncelikli ve vazgeçilmez gereklilik ilçenin mülkiyet durum analizini ortaya koyan geniş kapsamlı bir çalışmanın yapılması gerekir. Binaların mülkiyet durumlarının net olarak ortaya konulması sonrasında çözüm sürecinin başlatılması doğru olacaktır. Mülkiyet konusunda yoğun olarak karşımıza tapu tahsis belgesi sorunu çıkmaktadır. 2981 sayılı Kanunla getirilen bir düzenlemeyle, kişilere bir hak tanınmış, gerekli ödemeler yapılmak suretiyle, ileride tapuya dönüştürülmek üzere tapu tahsis belgesi verilmiştir. Verilen tapu tahsis belgelerinin tapuya dönüştürülmesinin tek koşulu bölgenin ıslah imar planı yapılarak düzenli-sağlıklı ve estetik bir kentin ortaya çıkarılmasının sağlanmasıdır. Bir başka ifadeyle öncelikle imar planında düzenleme yapılacak, yapılan plan doğrultusunda kentin düzenlenmesi ve dönüşümü sağlanırken maliklere tapuları verilecektir. 29 yıl geçmesine rağmen bu dönüşüm sağlanmamış ve kişilerin tapuları verilmemiştir. Yeni dönemde, tapu tahsis belgelerinin hak sahiplerine verilmesi gecikmiş bir hakkın yerine getirilmesi olacaktır. Tapu tahsis belgelerinin tapuya dönüştürülmesine yönelik imar planlama, programlama ve uygulama sürecinin tamamlanması ve mülkiyet sorunlarının çözümlenmesi yönündeki partimiz politikalarının doğru anlatılması, birbirleriyle yakın ilişkide olan, hemşehri ya da inanç grubu birlikteliği içersindeki İstanbul’un farklı ilçelerinde yaşayan seçmenlerinin tercihlerinin birlikte evrilmesini sağlayacaktır.

Dere ıslahlarına ihtiyaç vardır. Dereler konusunda büyükşehir belediyesi tarafından dönüşüm projesi yapılması ve derelerin akar hale getirilmesi ve yakın çevresinde insanların yaşam merkezlerini oluşturacak park ve tesislerin kurulması projesi kapsamında sorun çözümlenebilecektir. Bu düzenleme yapılırken, derelerin çevre halkı için sorun kaynağı ve taşkın riski ortadan kaldırılacaktır.

2B alanlarının dönüştürülmesinde uygulama sorumlusu olarak merkezi idare karşımıza çıkar. 2B alanlarının satışının yapılması konunun bir boyutunu oluştururken diğer yanda belediye tarafından yapılacak imar planlamasıyla bu alanların dönüşümünün sağlanması gerekliliği karşımıza çıkar. 2B arazileri konusunda tespit edilen arazi bedellerinin iyileştirilmesi konusunda çalışmalar yapılması yönünde bir proje etkili olabileceği gibi, bu alanların planlanmasında ilgililerin mağduriyetinin en aza indirilmesi hedeflenerek kararların oluşturulması gerekir.

Sosyo ekonomik düzeyin düşük olması Sancaktepe için önemli bir sorundur. Sosyal yardıma ihtiyaç duyan nüfusun çokluğu sorunu, sosyo-ekonomik sorunların yoğunluğu şeklinde ifade edilebilir. Merkezi idare tarafından verilen yardımlara bağlı olarak yaşamların sürdürme noktasında olan seçmenlerin bulunduğu bir ilçede, demokratik bir seçimden bahsedilemez. İnsanların iradesinin herhangi bir şekilde yönlendirilmesi, demokrasi dışında bir yönetimin habercisidir. Ekonomik, siyasi ya da şiddet içeren, ne türden olursa olsun, seçmen iradesinin baskılanmasının önüne geçilmesi gerekir. Bu noktada, belediye olarak, ilçenin genel olarak nüfus ve ekonomik durum analizini yaparak, sosyal yardımlar konusunu, entegrasyonun da bir aracı olarak kullanmak suretiyle çözümler üretilmesi tercih edilmelidir.

Yoğun Göç Sancaktepe için ciddi sorunlardan biridir. İlçe, göç almaya devam etmektedir. İlçeye yönelen göçün gerisinde, hukuka aykırı yapılaşmaların sağladığı kolaylıkla konut bulmanın maliyetinin düşük olması ve ilçe halkı arasında var olan yoğun hemşehri dayanışmasıdır. Merkezi idare tarafından verilen yardımların bu ilçede daha etkin verilmesi şeklinde örtülü bir teşvikin varlığından da bahsedilebilir. Göç baskısının kontrol altına alınması, ilçedeki yapılaşmaların imar mevzuatına uygun hale getirilmesiyle mümkün olacaktır. Bu noktada daha önce vurgulandığı üzere, ilçe genelinde sosyal niteliği ağır basan bir kentsel dönüşüm projesinin bir an önce başlatılması gerekir. Mevcut yapıların sorunları çözülerek mevzuata uygun hale getirildikten sonra, imar kolluk yetkilerinin etkin bir şekilde kullanılması suretiyle hukuka aykırı yapılaşmaların gündemden tamamen kaldırılması gerekir.

 İmara aykırı yapılaşma, kaçak yapılaşmayı da barındıran bir sorun olarak karşımıza çıkar. Kaçak Yapılaşmamın Fazla Olması önemli bir sorundur. Bu konuda öncelikle bir kapsamlı bir durum tespiti yapılması ve analitik olarak incelenmesi gerekir. Yapılan inceleme sonucunda, kaçak yapılaşmanın hukuka uygun hale gelme imkanı olanların düzeltilmesi yoluna gidilebilecektir. Rant amacıyla yapılanlar bir yana, insanların barınma ihtiyacını karşılamak amacıyla yapmış oldukları yapıların hukuka uygun hale getirilmesinin yolları aranacaktır. Burada kesinlikle ifade edilmesi gereken, bu noktadan sonra asla kaçak yapılaşmaya göz yumulmayacağıdır.

Sancaktepe İlçesi bir kısmı itibariyle İSKİ su toplama havzası alanı içinde kalan bir yerleşim yeridir. Su toplama havzası olarak statülendirilmiş olan dereler ve çevresinde yoğun yapılaşma karşımıza çıkmaktadır. Bu yapılaşmaların önemli bir kısmında imalat devam etmektedir. Su toplama havzası olan derelerde normal zamanlarda her hangi bir su akışı mevcut değildir. Yağmur sularının içme suyu havzalarına pozitif bir katkısının olduğu da düşünülmemektedir. Bu derelerin su toplama işlevinden çok, havzalardaki içilebilir suların kirlenmesinin önlenmesine yönelik olarak gereken tedbirlerin alınabilmesi amacıyla havza koruma kapsamına alınmış olacağı değerlendirilmektedir. Su havzası koruması kapsamında olan derelerin geniş kapsamlı bir teknik incelemeye tabi tutularak durumun yeniden belirlenmesi gerekir.

Milli Emlak alanlarına ait yerlerin olması yönünde bir tespit karşımıza çıkmaktadır. Bu durum bir sorundan çok sosyal ve teknik altyapı üretilmesi konusunda çözüm üretilebilme kolaylığı olarak karşımıza çıkar. Milli emlak alanlarının ortak kamusal gereksinimleri karşılayacak fonksiyonlar verilerek değerlendirilmesi belediyenin hakla daha az sorun yaşaması anlamına gelecektir.

Belde kültürünün kent kültürüne dönüşmemiş olması bir çok İstanbul İlçesi gibi, Sancaktepe’de de karşımıza çıkar. Sosyolojik olarak, ortak bir kent bilinci oluşturmanın ilk gerekliliği, Sancaktepe’li olmayı bir övünç kaynağı haline getirmektir. Altyapısı sorunlu, yapılarında afet riski olan bir kentsel alanda yaşamaktan dolayı gurur duyacak insan bulmak zor olacaktır. Uzun yıllar aynı anlayış tarafından idare edilmekle birlikte, Sancaktepe İlçesine prestij kazandıracak projeler üretilmesi süreci yeterince hızlı ilerleyememiştir. Öncelikle, İlçenin sahip olduğu imkanların doğru bir şekilde araştırılması, geliştirilme imkanı olan projelerin belirlenmesi ve bu doğrultuda geleceğin planlanması doğru olacaktır. Kentlilik bilinci oluşturmak için gereken ikinci koşul, sosyal konularda çok duyarlı olan İlçe halkının ortak projeler etrafında toplanmasının sağlanmasıdır. İlçeyle bağlantılı bir sorunun birlikte üstesinden gelen insanların entegrasyon ve kentlilik bilinci noktasında ilerlemeler sağlaması beklenir. Kentlilik bilincinin artırılmasında üçüncü gereklilik olarak, sosyal ve kültürel eğitim programlarının açılması, sertifika kurslarının yapılması suretiyle kişilerin kendileri hakkındaki algılarının olumlu yönde değiştirilmesi karşımıza çıkar. Dördüncü olarak, iş ve meslek edindirme ya da işgücünü nitelikli hale getirmeye yönelik mesleki ve teknik eğitim programlarının da kentlilik bilincinin gelişmesi ve ilçeyle entegrasyona katkı sağlayacağı dikkate alınmalıdır.

 Toplu ulaşım hizmetlerinin yetersizliği iki noktada kendini göstermektedir. Bunlardan birincisi İlçenin diğer ilçe ve semtlerle olan ulaşım ihtiyacının karşılanmasında yaşanan sorunlardır. Özellikle trafiğin sıkışık olduğu saatlerde ulaşım hizmetleri çileye dönüşmektedir.  Bu sorunun çözümü raylı sistemle ilçenin dış ulaşım ihtiyacının karşılanmasıyla sağlanacaktır. Ulaşım sorunun ikinci kısmında ise, ilçe içerisinde ulaşım ihtiyacının karşılanamaması sorunu karşımıza çıkar. Raylı sistemle ilçeye ulaşım sorunun çözümlenmesiyle birlikte, ilçe içerisinde ki toplum ulaşım konusunda mevcut otobüs ve minibüs hatlarının kullanılmasıyla soruna çözüm üretmek mümkün olabilecektir.

Güvenlik sorunu, sosyo-ekonomik sorunlarla birlikte kendini gösteren bir durumdur. Güvenlik sorunlarının kolluk güçleri tarafından çözümlenmesi esas olmakla birlikte, yapılan plan çalışmalarıyla, ihtiyaç doğrultusunda kolluk karakollarının konumlandırılması güvenlik sorununun çözümünün ilk aşamasını oluşturacaktır. Etkin yerlerde yapılandırılmış olan karakollar daha etkin olarak ihtiyaca cevap verecektir. İkinci olarak, mahalleler üzerinden, seçim sürecinde ve sonrasında görev yapacak mahalle gönüllüleri, güvenlik konusunda da kolluğa destek rolü üstlenecektir. Özel güvenlik elamanı görevlendirilmesi çözümün bir başka parçasını oluşturacaktır.

Başıboş hayvan fazlalığı İlçeye özgü bir sorundur. Alınacak tedbirlerle ailelerin kendi hayvanlarına sahip çıkması sağlanabilir. Hatta teşvik edilebilir. Sonraki süreçte hala mevcudiyetini devam ettiren hayvanlar için barınaklar kurularak ya da ilgili kurumların barınaklarından yararlanılarak çözüm üretilebilir.

VIII. İLÇEYE YÖNELİK FAALİYETLERİMİZ                                                           

Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı” isimli bilimsel akademik çalışmayla, İlçenin mahalle ve sokak ölçeğinde sorunlarının belirlenmesi ve yerel yönetimle ilgili çözümlerin ortaya konulması yönündeki çalışmamız devam etmektedir.

Geçmiş dönemde, Sancaktepe İlçesinde bulunan imalathane ve tesislerin havza koruma sorunları konusunda bilgilendirilmesi toplantıları yapılmış ve muhtemel çözümler konusunda kendilerine teknik ve hukuki bilgiler verilmiştir. Ortaya konulan çözüm önerilerinin ciddi oranda kabul gördüğü gözlemlenmiştir. Yerel seçim sürecinde ortaya konulan bu öneri ve çözümlerin gerçekleşebileceği beklentisi seçmen tercihleri üzerinde etkili olacaktır.