İstanbul’un Anadolu kapısı konumundaki ilçesidir. İstanbul’un diğer ilçelerine göre daha sakin bir hayatın yaşandığı gözle görülebilecek kadar belirgin olan bir yerleşim yeridir. 625 bin kişilik nüfusuyla İstanbul’un kalabalık ilçelerinden biridir. Sosyal yaşamın hareketli olması, sosyal demokrat projelerin etkisini artıracak bir avantajdır.
I.TARİHÇE-KONUM
Pendik, Anadolu’dan İstanbul’a giriş kapısı olarak tanımlanabilecek bir ilçedir. Anadolu yakasında yer alan ve Marmara Denizine sahili olan bir ilçedir.
Pendik 1987 yılında Kartal’dan ayrılarak ilçe hâline getirilmiştir. Yerleşimin genel olarak O-4 otoyolunun güneyinde yoğunlaştığı ilçenin kuzeyinde köy yerleşimleri görülür. İlçe; doğuda Tuzla; güneyde Marmara Denizi; batıda Kartal ve Sultanbeyli; kuzeybatıda Sancaktepe; kuzeyde Ömerli Baraj Gölü ve Şile ile çevrilmiş olup, kuzeydoğuda Kocaeli iliyle komşudur. Yüzölçümü 180,2 km2’dir
İlçenin bilinen en eski adı Pantikapeun’dur. Roma, Bizans, Doğu Roma ve Latin İmparatorluğu dönemlerinde her tarafı duvarla çevrili beş duvarlı anlamına da gelen Pantichion, Panlihion ve Tayni Tiyni isimleri de kullanılmıştır. Bu isimler Osmanlı döneminden itibaren değişikliğe uğrayarak günümüzdeki Pendik halini almıştır.
Pendik’teki en eski yerleşim olarak Makedonlar bilinse de yapılan kazılarda 3-4 bin yıllık insan kalıntıları bulunmuştur. 1306’da Osmanlı hakimiyetine girmiştir. Ancak, bu Bizansın geri kazanma çabalarını doğurmuş ve 1329-1330 tarihlerinde Pelekanon savaşıyla bu çabalar sonuçsuz kalmıştır. 1400 yılında Yıldırım Bayezid döneminde Abdurrahman Gazi alana dek boş kalmış olan Pendik, bu tarihten itibaren tamamen Türk hâkimiyetindeki bir yerleşim yeri olmuştur.
Osmanlı döneminde Gebze ilçesine bağlı bir köy iken daha sonra Üsküdar Mutasarrıflığına bağlı Kartal Sancağı bünyesinde bir nahiye olmuştur. Nihayet 04.07.1987 tarihinde 19507 sayılı Resmi Gazete de yayınlanan 3392 sayılı kanun ile ilçe olmuş ve teşkilatlanmasını tamamlayarak 11.08.1988 tarihinde fiilen faaliyete geçmiştir.
İlçede, Kaynarca ve Pendik arasında sahile 50 metre uzaklıkta, neolitik dönemden kalma ve M.Ö. 6500 yılında kurulduğu sanılan, 32 mezarın ve ev temelleri kalıntılarının bulunduğu eski bir yerleşim bölgesi bulunmuştur
II. NÜFUS ANALİZİ
Kırsaldan kentlere yönelen büyük göçün simge ilçelerindendir. 1980’de onaylanan ve İstanbul’daki sanayi gelişimine yeni düzenleme getiren Büyük İstanbul Nazım İmar Planının hayata geçmesiyle Pendik’in 60 binlik nüfusu 1990’da 235 bine ulaşmıştır. 2000’de 389 bin 657 olan nüfusu 2012’de 625 bin 797’ye yükselmiştir.
Ülke genelinde % 1,35, İstanbul genelinde %2,74 olan nüfus artış hızı Pendik ilçesinde %4,08’dir.
(Dağılım tablosu daha sonra eklenecektir)
III. SOSYAL ANALİZ
Pendik, İstanbul’un diğer ilçelerine kıyasla sosyal hayatın canlı olduğu bir ilçedir.
Toplam 7,5 km’lik sahil bandı sadece Pendik halkına değil İstanbul’un diğer ilçelerine ve dışarıdan gelenlere de hizmet etmektedir. Pendik İlçesi Kocaeli’nin yakın ilçelerinden de ziyaretçi almaktadır.
Sosyal alanlar şehrin güney/sahil bölgesinde yoğunlaşırken, iç kesimlerde de bölgesel yoğunluklar yaşanmaktadır.
Pendik İlçesi, bir Anadolu şehri görüntüsüne sahip, İstanbul’a oranla hayatın daha normal hızda aktığı bir yerleşim yeridir.
1.Yerel gazeteler
Pendik gazetesi
Pendik sonsöz
Duyuru gazetesi
Gazete sokak
Pendik nethaber
Pendik gündem
Gazeteleri Pendik İlçesinde yerel basın kuruluşları olarak karşımıza çıkar. Çok etkin oldukları söylenemezse de, ilçe halkı üzerinde belirli bir etkisi olduğu gözlemlenmektedir.
2.Dernekler
Pendik ilçesinde sayıları daha fazla olmasına rağmen aktif faaliyet gösteren 79 dernek bulunmaktadır. Sayısı 200’ü bulan derneklerin çoğunluğu dernek adı altında örgütlenen iktisadi işletmelerdir. Gerekçesi ne olursa olsun, dernekleşme oranının yüksek olması, ilçe genelinde etkilişimli bir sosyal hayatın olduğunu ortaya koymaktadır.
Dernekleşme çabalarından özellikle belirli bir sosyal amacı olanların dikkate alınması ve sosyal projelerinin bu yapılarla birlikte planlanması ya da proje tanıtımında bu derneklere ağırlık verilmesi gerekir.
3.Mahalleler
Pendik ilçesi 38 mahalleden oluşmaktadır. Bunlar;
Pendik İlçesinde var olan mahalleler, nüfus ortalamaları bakımından göreceli olarak daha dengelidirler. İlçenin geniş alanlara yayılmış olması nedeniyle mahallelerin yerel hizmetlerin hareket noktası olarak düşünülmesi gerekliliği çok daha belirgin olarak kendini gösterir.
IV. SİYASİ ANALİZ
Pendik ilçesi giderek merkezi otoriteye yaklaşan bir görünüm sergilemektedir.
Geçmiş dönemlerde yapılan yanlış yatırımların, ilçe halkını CHP’den uzaklaştırmış olduğu yönünde bir kanaat mevcuttur. Ancak, Pendik ilçesi bakımından mevcut durum değerlendirildiğinde, doğru projeler ve asgari koşulları taşıyan bir adayla seçimin alınması orta zorlukta bir çalışmayla gerçekleşebilecek bir sonuçtur.
Mevcut belediye yönetiminden çok fazla şikayet edilmektedir. Yürütülmekte olan kentsel dönüşüm projeleri kötünün iyisi olmasına rağmen belirli bir oranda toplumda tepkiye neden olmaktadır.
Pendik’in ekonomik ve sosyal yaşamını canlandıracak projelerle, partimiz tarafından halkın geri kazanılması mümkündür.
2009 seçim sonuçları
Parti | Aday | Oy Sayısı | Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Salih Kenan Şahin | 126.663 | %43,48 | ||||||||||
Cumhuriyet Halk Partisi | Mehmet Salih Usta | 93.220 | %32,00 | ||||||||||
Saadet Partisi | İsmail Haskul | 31.558 | %10,83 | ||||||||||
Milliyetçi Hareket Partisi | Umur Arıkan | 17.872 | %6,14 | ||||||||||
Demokratik Toplum Partisi | Refat Gürbüz | 7.689 | %2,64 | ||||||||||
Büyük Birlik Partisi | Cemal Can | 4.513 | %1,55 | ||||||||||
Bağımsız | Hüsamettin Elçi | 3.627 | %1,24 | ||||||||||
Demokratik Sol Parti | Şaban Kansu | 2.482 | %0,85 | ||||||||||
Bağımsız Türkiye Partisi | Hüseyin Aras | 1.085 | %0,37 | ||||||||||
Demokrat Parti | Ertuğrul Konuk | 946 | %0,32 | ||||||||||
Anavatan Partisi | Tuncer Yılmaz | 663 | %0,23 | ||||||||||
Hak ve Özgürlükler Partisi | Bilal Yılmaz | 470 | %0,16 | ||||||||||
Türkiye Komünist Partisi | Tunay Kuşatan | 365 | %0,13 | ||||||||||
Liberal Demokrat Parti | Şenol Özgüven | 116 | %0,04 | ||||||||||
Kazanan Parti | Kazanan Aday | Toplam Geçerli Oy | Toplam Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Salih Kenan Şahin | 291.269 | %100 |
2011 seçim sonuçları
1. AK PARTİ – Adalet ve Kalkınma Partisi 56,39 193.866 2. CHP – Cumhuriyet Halk Partisi 24,30 83.533 3. MHP – Milliyetçi Hareket Partisi 10,22 35.147 4. SEBAHAT TUNCEL 2,90 9.966 5. SP – Saadet Partisi 2,37 8.162 6. HAS – Halkın Sesi Partisi 0,80 2.744 7. BBP – Büyük Birlik Partisi 0,72 2.485 8. AHMET TUNCAY ÖZKAN 0,43 1.475 9. HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi 0,42 1.452 10. DP – Demokrat Parti 0,40 1.379 11. DSP – Demokratik Sol Parti 0,24 832 12. MP – Millet Partisi 0,17 582 13. TKP – Türkiye Komünist Partisi 0,16 533 14. DYP – Doğru Yol Partisi 0,12 407 15. MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,06 220 16. LDP – Liberal Demokrat Parti 0,04 140 17. EMEP – Emek Partisi 0,00 0 | ||
Yerel seçimlerde görece olarak düşük olan oy farkı, genel seçimlerde büyümüştür. Bunun iki farklı noktadan değerlendirilmesinde yarar vardır. Bunlardan birincisi merkezi idare tarafından ekonomik, idari ve siyasi açıdan oluşturulan baskı-teşvik düzeni nedeniyle seçmen tercihinin iktidar partisine yönlenmek zorunda kalmasıdır. İkincisi ise, yerel seçimlerde sosyal demokrat politikalar üzerinden alınabilen oyların, genel seçimlerde korunamaması ya da en azından artış sağlanamaması nedeniyle oy farkının açılmış olmasıdır.
V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ
Pendik İlçesi eski bir ilçe olması nedeniyle teknik ve sosyal altyapısının standartlara uygun olması beklenir. Bununla birlikte, altyapı sistemlerinin planlandığı yıllarda geleceği dikkate almayan projeksiyonlara bağlı olarak, oluşturulan sistemler günümüzde İlçenin ihtiyacına cevap vermekten uzaktır.
1.Yollar
Ana arter olarak E-5 TEM ve Sahil Yolu ve bu yolları birbirine olan bağlantısını sağlayan ara yollarıyla karayolu ulaşımı sağlanmaktadır.
Pendik İlçesinin sahil kesiminde geniş ve ihtiyaca cevap veren yollar olmakla beraber, ilçe merkezi ve kuzeye gidildikçe sıkıntı artmaktadır.
Dar sokaklar ve keskin virajların yavaşlattığı trafikte, yollar oluşan araç yoğunluğu nedeniyle talebe yanıt verememektedir.
İlçeye ulaşan otoyollar belli oranda rahatlık sağlamakla birlikte, ilçe merkezindeki yavaşlama dolayısıyla trafikte sıkıntı yaşanmaktadır.
Cadde ve Sokak Sayısı 3701’dir. İlçede son beş yılda ortalama 2 km yeni yol yapımı gerçekleşmesine rağmen, talep 4.1 km/yıldır.
İlçenin yeni yollar yapılması ve mevcut yolların standartlarının yükseltilmesi noktasında bir ihtiyaç içerisinde olduğu görülmektedir.
2.Otopark
İlçenin önemli sorunlarının başında otopark ihtiyacı gelmektedir.
Hem merkezde hem de sahil bandında yeni otopark alanlarına ihtiyaç bulunmaktadır.
Otopark ihtiyacının karşılanmamış olması, var olan yolların ihtiyaca cevap verme kapasitesini olumsuz etkilemekte olduğu dikkate alınarak, otopark planlamasına bakılması gerekir. Otopark ihtiyacının olduğu her noktada, seçmenin, idareden alınan otopark harçlarının neden yatırıma dönüştürülmediğini sorma hakkı vardır. Bu yönde seçmenin soru sorması, tercihlerin doğru yöne evrilmesini sağlayabilecektir.
3.Ulaşım
Sabiha Gökçen Havalimanı, iskeleler ve E-5 ile TEM yolları ilçeyi ulaşımda avantajlı bir konuma getirmektedir.
1870 yılında kurulan Pendik Gar müdürlüğü günümüzde de hizmet vermeye devam etmektedir. İstanbul kalkışlı tüm trenler (Haydarpaşa-Bostancı ve Pendik de tüm trenler durur) ile İstanbul içinde hizmet veren banliyö trenleri de Pendik sınırlarındaki Pendik, Kaynarca, Tersane, Güzelyalı istasyonlarında hizmet vermektedir.
1998 den beri hizmet veren Pendik-Eminönü deniz otobüsü ve 2004 den beri Pendik-Yalova hızlı feribotu deniz ulaşımını sağlamaktadır.
İstanbul’daki hava ulaşım merkezlerinden biri olan Sabiha Gökçen Havalimanı da Pendik’de bulunmaktadır.
Şehir içi trafiği içinse minibüs ve taksilerin dışında İETT ile pek çok noktaya ulaşım mümkündür. Şişli (251), Üsküdar (16A) ile Kartal ve Maltepe den de geçen Kadıköy(16, 17, 222) seferleri Pendik merkez kalkışlıdır. Ayrıca Tuzla istikametinden gelen 130, 130A Kadıköy hatları dışında 500T Tuzla-Topkapı, 500ES Tuzla-Esenler Otogar, 133T Tuzla-Bostancı da Pendik den geçmektedir.
Bunların dışında havalimanı kalkışlı E-9 Bostancı, E-10 Kadıköy ve E-3 4.Levent seferleri mevcuttur. 16, 16D, 16A ,16K, 16C, 16B, 16S, 16Y, 17, 17K, 132, 132A, 132AP, 132F, 132K, 132P, 132V, 133, 133A, 133K, 133Ş, 133D, 134, 133T, 134TK Pendik ilçesi sınırlarından geçen ve çeşitli noktalara ulaşan hatlardır. Kadıköy’den Kartal’a kadar uzanacak olan metro hattı daha sonra Pendik Kaynarca’ya uzayacak, Kaynarca’da, Sabiha Gökçen Havalimanı‘ndan Sultanbeyli istikametine uzanan metroyla birleştirilecektir.
Ulaşım altyapısı bakımından Pendik ilçesinin yeterli durumda olduğu söylenebilir. Bu yeterlilik, ilçenin kendi konumunda akan sosyal hayatı bakımından yeterli olmaktadır. ancak, ilçeden İstanbul’un merkez ilçe ve semtlerine yönelik ulaşım hizmetlerinde karar yolu alternatifinin cazibesini kaybettiği gözlemlenmektedir.
4.Yeşil Alan
İlçede toplam 113 park bulunmaktadır. Görece olarak yeşil alan miktarı fazla olmakla birlikte, halkın yararlanmasına açık olan alanlar sınırlı ve kalabalıktır. İlçe merkezinde kişi başına düşen yeşil alan miktarı sadece 0,4 m2’dir.
Ömerli havzası ve çevresini de yeşil alana dahil ettiğinizde rakam kişi başına 7 m2’ler seviyesine çıksa da, yararlanılan alanlar yukarıda belirtildiği şekildedir.
0,4 m2’nin üzerine eklenen bölümler, Ömerli havzası, sahil bandı ve orman alanlarıdır.
Pendik İlçesinin konumuna ve yapılaşma yoğunluğunun görece olarak düşük olmasına rağmen, aktif yeşil alan olarak kabul edilebilecek mekanların çok sınırlı olması ilçenin standartlarını düşürmektedir.
5.Eğitim
Eğitim çağındaki nüfusu 138 bin 657 olan Pendik’te okulöncesi okullaşma oranı %73’tür. 24 meslek, 11’er Anadolu lisesi ve genel lise olmak üzere Pendik’teki toplam okul sayısı 84, özel eğitim merkezleri, kurs ve dershanelerle birlikte eğitim kurumu sayısı 198’dir.
Okul Durumu | Resmi | Özel | Toplam |
İlköğretim Okulu | 59 | 5 | 64 |
Genel Liseler | 10 | 0 | 10 |
Teknik Lise ve End. Meslek Lis. | 5 | 0 | 5 |
Anadolu Lisesi | 3 | 0 | 3 |
İmam Hatip Lisesi | 1 | 0 | 1 |
Ticaret Meslek Lisesi | 1 | 0 | 1 |
Anadolu Tic. Ve Tic Mes Lisesi | 2 | 0 | 2 |
Kız Meslek Lisesi | 2 | 0 | 2 |
Anadolu Denizcilik Meslek Lisesi | 1 | 0 | 1 |
Özel Sağlık Meslek Lisesi | 0 | 1 | 1 |
Özel Denizcilik Meslek Lisesi | 0 | 1 | 1 |
TOPLAM: | 84 | 7 | 91 |
Okul çağındaki nüfusun sayısal olarak fazlalılığı dikkate alınarak, çocuklara ve ailelerine yönelik sosyal ve ekonomik destek projeleri üretilmesi doğru bir tercih olacaktır.
6.Sağlık
9 hastane, 36 aile sağlık merkezi, 161 aile hekimliği, Pendik İlçesinde sağlık hizmeti vermektedir.
Pendik ilçesinde Sağlık Grup Başkanlığına bağlı 23 Sağlık Ocağı, 3 Sağlık Evi hizmet vermektedir. Bunun yanında 1 Ana çocuk Sağlığı ve Aile planlama merkezi,1 Verem Savaş Dispanseri ve 1 Halk Sağlık laboratuarı vardır.
Pendik Devlet Hastanesi ise Pendik Merkezin dışında Kaynarca, Sapanbağları ve İstasyon Semt Poliklinikleriyle Hizmet Vermektedir.
Anadolu Yakası’nın en büyük hastanesi olma özelliğini taşıyan 540 Yataklı Marmara Üniversitesi Pendik Eğitim ve Araştırma Hastanesi de İlçe sınırları içerisinde hizmet vermektedir.
4 özel hastane, 8 poliklinik, 8 tıp merkezi, 5 ağız ve diş polikliniği, 100 ün üzerinde muayenehane, 41 adet çeşitli branşlarla ilgili laboratuar, 2 diyaliz merkezi ve 13 sağlık kabini ile 144 eczane sağlık sektörü adına hizmet vermektedir.
Sağlık hizmetleri bakımından Pendik ilçesinde hizmet veren kuruluşların yeterli olduğu ifade edilebilir.
7.İbadethaneler
Pendik İlçesinde 38 mahallede124 cami bulunmaktadır. Mahallelerin kültürel ve sosyal aktivitelerinin mekan ihtiyaçlarının karşılanması ve donatı ihtiyacının tamamlanmasın yönelik olarak cami arsalarında ilave alanlar oluşturulması mümkündür.
Başlıca camiler şunlardır;
450 KONUTLAR CAMİİ |
ALİYA İZZET BEGOVİÇ CAMİİ |
AYDOS TEPE CAMİİ |
BADEMLİK CAMİİ |
BAHÇELİEVLER CAMİİ |
BALLICA KÖYÜ CAMİİ |
BİLAL-İ HABEŞ CAMİİ |
ÇADIRCI İŞ MERKEZİ CAMİİ |
ÇAM ÇEŞME ÇINARDİBİ CAMİİ |
ÇANAKKALE ŞEHİTLERİ CAMİİ |
ÇANKIRILILAR CAMİİ |
ÇINARDERE CAMİİ |
ÇINARDERE YAYLA CAMİİ |
ÇINARDERE YENİ CAMİİ |
DOLAYOBA DUMLUPINAR MERKEZ CAMİİ |
DOLAYOBA F.SULTAN MEHMET CAMİİ |
DOLAYOBA GÖZDAĞI CAMİİ |
DOLAYOBA KAYALIK CAMİİ |
DOLAYOBA KUBBELİ CAMİİ |
DOLAYOBA SANAYİ SİTESİ CAMİİ |
DOLAYOBA SÜLEYMANİYE CAMİİ |
DOLAYOBA ULU CAMİİ |
DUMANKAYA CAMİİ |
EMİRLİ KÖYÜ CAMİİ |
ERTUĞRUL GAZİ HASAN EFENDİ CAMİİ |
ERTUĞRULGAZİ MERKEZ CAMİİ |
ERTUĞRULGAZİ ULUS MERKEZ CAMİİ |
ESENLER F. ÇAKMAK CAMİİ |
ESENLER HACI HASAN CAMİİ |
ESENYALI FATİH CAMİİ |
ESENYALI MERKEZ CAMİİ |
ESENYALI MEVLANA CAMİİ |
ESENYALI MUHAMMEDİYE CAMİİ |
ESENYALI VEYSEL KARANİ CAMİİ |
ESENYALI YENİ CAMİİ |
ESENYALI YILDIZTEPE CAMİİ |
GÖÇBEYLİ KÖYÜ |
GÖÇBEYLİ KÖYÜ-2 |
GÜLLÜBAĞLAR GÜL CAMİİ |
GÜZELYALI AYDIN CAMİİ |
GÜZELYALI MERKEZ CAMİİ |
GÜZELYALI MİMAR SİNAN CAMİİ |
HACI ARİF KUT CAMİİ |
HACI HÜSEYİN AĞA CAMİİ |
HAFIZ İSMAİL BİÇER CAMİİ |
HARMANDERE CAMİİ |
HATİCE ANA CAMİİ |
HİLAL KONUTLARI CAMİİ |
HİLMİ ABBAS PAŞA CAMİİ |
HOCA AHMET YESEVİ CAMİİ |
HZ. M.SAMİ RAMAZANOGLU CAMİİ |
İMAM-I AZAM CAMİİ |
İMAM-I BUHARİ CAMİİ |
İRŞAT CAMİİ |
KAVAKPINAR CAMİİ |
KAVAKPINAR HACI HASAN B. YILMAZ CAMİİ |
KAVAKPINAR KOCA SİNAN CAMİİ |
KAVAKPINAR MERKEZ CAMİİ |
KAVAKPINAR YEŞİL CAMİİ |
KAYNARCA CELALETTİN SÜER CAMİİ |
KAYNARCA ERENLER CAM |
KAYNARCA ERENLER CAMİİ |
KAYNARCA FATİH CAMİİ |
KAYNARCA FEVZİ ÇAKMAK CAMİİ |
KAYNARCA MERKEZ CAMİİ |
KAYNARCA MEVLANA CAMİİ |
KAYNARCA ORTA CAMİİ |
KAYNARCA OSMANİYE CAMİİ |
KAYNARCA SULTAN SÜLEYMAN CAMİİ |
KAYNARCA ULU CAMİİ |
KAYNARCA YAVUZ SELİM CAMİİ |
KAYNARCA YENİ CAMİİ |
KAYNARCA YILDIRIM BEYAZIT CAMİİ |
KİPTAŞ KONUTLARI CAMİİ |
KURNAKÖY CAMİİ |
KURTDOGMUS KÖYÜ CAMİİ |
KURTKÖY MERKEZ CAMİİ |
KURTKÖY YAVUZ SELİM CAMİİ |
KURTKÖY YUNUS EMRE CAMİİ |
M.RÜŞTÜ AŞIKKUTLU CAMİİ |
MEDİNE MESCİDİ |
MEHMETALİ TUNGA CAMİİ |
MOLLA GÜRANİ CAMİİ |
MUHAMMEDİYE CAMİİ |
NASRULLAH CAMİİ |
ORHANGAZİ CAMİİ |
ORHANGAZİ FINDIKPINARCAMİİ |
OSMANLI CAMİİ |
PENDİK ÇARŞI CAMİİ |
PENDİK SANAYİ ÇARŞISI CAMİİ |
PROF DR A.HAMDİ TURGUT CAMİİ |
SAPANBAĞLARI PARMAKLI CAMİİ |
SERPMEEVLER CAMİİ |
SÜLÜNTEPE MERKEZ CAMİİ |
SÜLÜNTEPE RAHMET CAMİİ |
SÜLÜNTEPE TEVETOĞULLARI CAMİİ |
ŞEYHLİ AK ŞEMSETTİN CAMİİ |
ŞEYHLİ AKŞEMSETTİN CAMİİ |
ŞEYHLİ FATİH CAMİİ |
ŞEYHLİ HACILAR CAMİİ |
ŞEYHLİ MERKEZ CAMİİ |
ŞEYHLİ PINARBAŞI CAMİİ |
ŞİRİNTEPE CAMİİ |
TAHİR EKŞİOĞLU CAMİİ |
TOKİ SİTELERİ CAMİİ |
TURGUTPAŞA CAMİİ |
VAHDET CAMİİ |
VELİBABA MERKEZ CAMİİ |
VELİBABA YENİ CAMİİ |
YAKUP EYÜPOĞLU CAMİİ |
YAYALAR CAMİİ |
YAYALAR M. AKİF ERSOY CAMİİ |
YAYALAR MEVLANA CAMİİ |
YENİ ŞEHİR MERKEZ CAMİİ |
YENİ ŞEHİR PETEKKENT CAMİİ |
YENİŞEHİR ULU CAMİİ |
YEŞİLBAĞLAR SANCAK CAMİİ |
YUNUS EMRE CAMİİ |
ZELİHA HATUN CAMİİ |
Cami alanları, mahallelerin sosyal altyapı tesislerinin ve sosyal ve kültürel etkinlik alanlarının yapılmasında tercih edilebilecek mekanlardır. Bu yolla, hem yürütülen din hizmetinin standartları yükseltilmiş olacaktır, hem de toplumun ihtiyaçlarının karşılanmasında ciddi bir sorun olan arsa ihtiyacı, var olan arsaları etkin ve verimli kullanılmak suretiyle çözümlenmiş olacaktır.
VI. EKONOMİ
Pendik’te faaliyet gösteren 5 bin 658 adet sektörsel işletme bulunmaktadır.
Bunlardan, 2 bin 022 adediyle imalat sektörü en önde gelmektedir.
İmalat sektörünü 1242 işletmeyle inşaat sektörü, 976 işletmeyle ticaret sektörü, 644 adet işletmeyle hizmet sektörü, 738 adet işletmeyle değişik sektörler izlerken, son sırayı 32 adet işletmeyle eğitim sektörü almaktadır.
Pendik ekonomisinin çekirdeğini sanayi
oluşturmuştur. Pendik Tersanesi, Ytong Sanayi A.Ş. ve Ro-Ro bu sanayi
kuruluşlarından sadece bir kaçı olup, özel tersanelerin ekonomik
faaliyetleriyle de yurt ekonomisine katkıda bulunulmaktadır. İlçeye bağlı
mahalle statüsünde ve köy niteliğindeki mevcut beş yerleşim yerinde tarım
işletmeciliği yapılmaktadır. Bu
faaliyetler de ilçe ekonomisinde küçük bir yer tutmaktadır.
Halen Pendik
Belediye Başkanlığınca ele alınan Marina, Fuar Merkezi, Pendik Eğitim Araştırma
Hastanesi vb. yatırımlar bulunmaktadır.
VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER
Kamulaştırılması gereken alan fazlalığı yerel yönetim olarak tanımlanan bir sorundur. Bu aslında, sosyal ve teknik altyapı ihtiyacının büyüklüğünü gösteren bir veridir. Eksik olan teknik ve sosyal altyapının tamamlanabilmesi için, gereken arazilerin kamulaştırılmasına yönelik plan kararlarının getirmekte olduğu ekonomik yük, ilçe belediyesi önünde bir sorun olarak durmaktadır. Mali kaynakları itibariyle bu kamulaştırmaların gerçekleştirilmesi güçlük yaratmaktadır. Bununla birlikte, seçmen bakımından duruma açıklık kazandırılmasını isteme hakkı mevcuttur. Daha önce arsa ve arazi düzenlemesi karşılığı alınan düzenleme paylarının ne olduğunu sorma hakkı, gündeme getirilmelidir.
Yoğun göç Pendik İlçesi için de ciddi sorunlardan biridir. İlçe, göç almaya devam etmektedir. İlçeye yönelen göçün gerisinde, hukuka aykırı yapılaşmaların sağladığı kolaylıkla konut bulmanın maliyetinin düşük olması ve ilçe halkı arasında var olan yoğun hemşehri dayanışmasıdır. Merkezi idare tarafından verilen yardımların bu ilçede daha etkin verilmesi şeklinde örtülü bir teşvikin varlığından da bahsedilebilir. Göç baskısının kontrol altına alınması, ilçedeki yapılaşmaların imar mevzuatına uygun hale getirilmesiyle mümkün olacaktır. Bu noktada daha önce vurgulandığı üzere, ilçe genelinde sosyal niteliği ağır basan bir kentsel dönüşüm projesinin bir an önce başlatılması gerekir. Mevcut yapıların sorunları çözülerek mevzuata uygun hale getirildikten sonra, imar kolluk yetkilerinin etkin bir şekilde kullanılması suretiyle hukuka aykırı yapılaşmaların gündemden tamamen kaldırılması gerekir.
Yeni Konut alanlarının fazla olması nedeniyle altyapı ihtiyacının karşılanamaması sorunu ortaya çıkmaktadır. Aslında bu sorun, belediye yönetiminin çağdaş bir şekilde ilçeyi yönetemeyişinden kaynaklanan bir sorundur. Bir alanın yerleşim yeri olarak belirlenmesinden başlayarak, öncelikle altyapı sorunlarının çözüme kavuşturulması ve yeterli altyapı sisteminin kurulması gerekir. Bu gerekliliği dikkate almayan bir yaklaşımın sonucunda ortaya çıkan eksiklik, altyapı eksikliği olmayıp, yönetimde beceri eksikliği olarak karşımıza çıkar.
Merkezdeki çarpık yapılaşma, Pendik ilçesinin eski yerleşim alanlarının geçmişte planlanmasının eksik olması ya da gelecekteki ihtiyaçlara göre planlanmamasından doğan bir sorundur. İmara aykırı yapılaşma, kaçak yapılaşmayı da barındıran bir sorun olarak karşımıza çıkar. Kaçak Yapılaşmamın Fazla Olması önemli bir sorundur. Bu konuda öncelikle bir kapsamlı bir durum tespiti yapılması ve analitik olarak incelenmesi gerekir. Yapılan inceleme sonucunda, kaçak yapılaşmanın hukuka uygun hale gelme imkanı olanların düzeltilmesi yoluna gidilebilecektir. Rant amacıyla yapılanlar bir yana, insanların barınma ihtiyacını karşılamak amacıyla yapmış oldukları yapıların hukuka uygun hale getirilmesinin yolları aranacaktır. Burada kesinlikle ifade edilmesi gereken, bu noktadan sonra asla kaçak yapılaşmaya göz yumulmayacağıdır. Sorunlu yapılaşmaların çözümlenmesine yönelik olarak, kentsel bütünlük içerisinde, herkes dahil edilerek, plan kararlarıyla teşvik edilerek, tarafları ikna edilerek, yerel ihtiyaçlar doğrultusunda bir kentsel dönüşüm uygulamasına ihtiyaç vardır. Partimizin yerel seçimlerde ülke genelinde kullanabileceği kentsel dönüşüm modeli içerisinde, her vatandaş kollanıp, yasal durumu ne olursa olsun, ruhsat ve iskan konusu da ne durumda olursa olsun, bütün yapılar, dönüşüme dahil edilerek, her yapının hukuki durumu, riskleri ve nitelikleri dikkate alınarak bir kentsel dönüşüm modeli ortaya konulmalıdır.
Eğitim seviyesinin düşük olması merkezi idare tarafından yürütülen bir hizmetin başarısız olduğunun göstergesidir. Bununla birlikte, belediye yönetimince bu soruna belli bir oranda müdahalede bulunulması mümkündür. Eğitim seviyesinin düşüklüğü bir sorun olarak, İlçenin sosyo-ekonomik durumunun bir yansımasıdır. Ekonomik durumlarda yaşanan iyileşmeler, eğitim düzeyinin de yükselmesini sağlayacaktır. Eğitim düzeyinin yükseltilmesi, öncelikle mevcut eğitim çağındaki neslin eğitiminin desteklenmesini gerektirir. İlave olarak, orta ve üst yaş grubundaki insanlara yönelik kültürel ve sosyal eğitim modellerinin planlanması ve uygulanması suretiyle eğitim ve kültür seviyesi yükseltilebilir.
Gelir seviyesinin düşük olması Pendik İlçesinde öne çıkan bir sorundur. Bu sorunun çözümlenmesi merkezi idarenin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmayı sağlama sorumluluğu kapsamında üzerine almış olduğu Anayasal bir yükümlülüktür. Bununla birlikte, sosyal belediyeciliğin gereği olarak, geliştirilecek projelerle, iş ihtiyacı olan kişilerin teknik, mesleki ve sosyal eğitime tabi tutulması sağlanabilir. Eğitimin genel çerçevesinin belirlenmesinde, ihtiyaç analizlerinin öncelikli olarak yapılması sağlanabilir. İlçe genelinde ve yakın çevrede işgücü ihtiyacının hacmi ve hangi niteliklerin ön plana çıktığı araştırılarak eğitim projesi şekillendirilir. Nitelikli işgücü haline getirilen kişilere, imalat sektöründe istihdam sağlanabileceği gibi hizmet sektöründe de iş imkanı bulunabilir. İlave olarak, konut ve iş yerlerinde yardımcı hizmet elamanlarının sertifikalandırılmak suretiyle ve idarenin koordinasyon ve güvencesi altında çalıştırılması yoluna gidilebilir.
İşsizlik, İstanbul genelinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorundur. Bununla birlikte işsizlik, Pendik İlçesi için de çok daha yoğun etkileri olan bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. İlçe sınırları içerisinde ya da yakın çevrede var olan üretim tesislerinin, ticari birimlerin ve işletmelerin iş gücü ihtiyacını karşılamak üzere yapılacak bir ihtiyaç analizine bağlı olarak, mesleki ve teknik eğitim verilerek, işgücünün nitelikli hale getirilmesi bir sosyal proje olarak düşünülmelidir. Verilen eğitim sonrasında nitelikli hale gelen işgücünün uygun alanlarda ve ekonomik olarak daha uygun koşullarda istihdamı sağlanabilecektir. Sertifikalı uzman işgücünün istihdamı kolaylaşacaktır. İlave olarak, hizmet sektöründe çalışacak kişilerin nitelikli hale getirilmesine yönelik eğitim ve kurs faaliyetlerinin de işsizliği azaltan bir etkisi olacaktır. Aile yardımcılığı, hasta ve çocuk bakımı gibi aile içerisinde çalışma ya da iş yerlerinde yardımcı hizmetler konusunda yetişimi insan gücünün çok daha iyi şartlarda istihdam şansı bulacağı projelendirilerek eğitimler verilmelidir.
Deprem riskine karşı hazırlıksızlık bir İlçe olarak Pendik, risk altında olan bir yerleşim yeridir. Deprem riskinin yoğunluğu sorunu, yapıların standartlara uygun olarak inşa edilmemiş olmasından kaynaklanmaktadır. Öncelikle mevcut bina stokunun hızlı bir şekilde elde geçirilmesi gerekir. Elde edilen tespitler üzerinden projeler üretilmelidir. Güçlendirilerek mevcudiyetini devam ettirebilecek olanlarla, mutlak olarak yenilenmesi gerekenler ayrılarak çözüm sürecinin hızlı bir şekilde, tarafların ortak çalışmasıyla tamamlanması gerekir.
Spor alanlarının yetersizliği, yeşil alan yetersizliği sorunuyla paralel bir sorundur. Daha doğrusu aktif yeşil alan eksikliği kendini spor alanlarının olmayışı şeklinde göstermektedir. Sahil şeridi üzerinde geniş ve altyapılı spor tesisleri ve mahalle içerisinde küçük ölçekli spor alanları yapılması planlanmalıdır. Mahalle halkına da hizmet vermek üzere, otopark ve spor tesis alanlarının cami, okul gibi kamusal kullanıma ayrılan yapıların alt katlarında ya da arsalarında, yürütülen hizmetin standartlarını yükseltecek şekilde yapılması projelendirilmelidir.
VIII. TARAFIMIZDA İLÇEYE YÖNELİK OLARAK YAPILAN FAALİYETLER
Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı” isimli bilimsel akademik çalışmayla, İlçenin mahalle ve sokak ölçeğinde sorunlarının belirlenmesi ve yerel yönetimle ilgili çözümlerin ortaya konulması yönündeki çalışmamız devam etmektedir.