I.TARİHÇE-KONUM
Cumhuriyetin ilk yıllarında Yeşilköy nahiyesinin bir köyü statüsünde bulunan Küçükçekmece, 1956 yılında nahiye merkezi olmuştur. 1989 yılında ise Bakırköy ilçesinden ayrılarak ilçe haline gelen Küçükçekmece, günümüzde 7 yüz bini aşkın kişinin yaşadığı büyük bir ilçedir. Yüzölçümü 118 Km2, Sahil uzunluğu 7 Km. dir.
Küçükçekmece’nin sınır komşuları güneyde Bakırköy, Marmara denizi, Batıda Avcılar, Büyükçekmece ve Çatalca, Kuzeyde Gaziosmanpaşa, Doğuda Bahçelievler, Bağcılar ve Esenler İlçeleridir.
Küçükçekmece; İstanbul’daki yaşam izlerinin başlangıç
noktasıdır. Birçok jeolog ve antropolog tarafından yapılan araştırma ve
incelemeler, bölgenin oldukça eski bir geçmişe sahip olduğunu ve burada tarih
öncesinde insanların yaşadığını göstermektedir. Yazılı kaynak
taramalarına göre, bu yapı kalıntılarının Hellenistik dönemde varolduğu
bilinen“Bathonea” adlı antik kent olduğu ortaya çıkmıştır.
Küçükçekmece, Bizans’ı, imparatorluğun batıdaki
topraklarına ve Avrupa’ya bağlayan “Via Egnetia” adı verilen ana yol üzerinde
bulunması nedeniyle stratejik bir konuma sahip idi. Bu konumu nedeniyle, tarih
boyunca İstanbul’a yapılan akınlarda hedef haline gelmiş, Hunların, Avarların,
Peçeneklerin, Bulgarların ve Haçlıların saldırılarına maruz kalmıştır.
Küçükçekmece, İstanbul’un fethinden hemen önce Türk hakimiyeti altına girmiş ve fetihten sonra Fatih Sultan Mehmet tarafından yolları ve köprüsü tamir ettirilerek imar edilmiştir.
İstanbul’un çevresindeki en önemli çiftlik arazileri ve mandıraların bağlı bulunduğu Küçükçekmece, ülkemizde modern tarıma geçişin de öncülüğünü yapmıştır. 1865 yılında Bab-ı Zabtiye idaresine bağlanan Küçükçekmece, 1878 yılında da Şehremaneti (İstanbul Belediyesi)’ne bağlanmıştır.
Küçükçekmece, tarihindeki en ağır tahribatlardan
birini de 1877-78 Osmanlı-Rus Savaşı’nda görmüştür. Rus işgali sonrasında
tamamen tahrip edilen kasabada 10 hanenin kalması üzerine, kaza merkezi Bakırköy’e
taşınmış ve 1910 yılından itibaren bu kazaya bağlı bir köy haline gelmiştir.
II. NÜFUS ANALİZİ
Küçükçekmece, 722 bin kişilik nüfusuyla, İstanbul’un kalabalık nüfusa sahip ilçelerinden biridir.
Yaş grubu | Toplam | Erkek | Kadın |
‘0-4’ | 59.608 | 30.506 | 29.102 |
‘5-9’ | 57.826 | 29.716 | 28.110 |
’10-14′ | 58.827 | 30.352 | 28.475 |
’15-19′ | 57.787 | 29.838 | 27.949 |
’20-24′ | 57.098 | 26.943 | 30.155 |
’25-29′ | 70.393 | 35.179 | 35.214 |
’30-34′ | 76.572 | 38.743 | 37.829 |
’35-39′ | 65.583 | 33.232 | 32.351 |
’40-44′ | 54.667 | 28.250 | 26.417 |
’45-49′ | 46.342 | 23.822 | 22.520 |
’50-54′ | 35.980 | 18.546 | 17.434 |
’55-59′ | 28.108 | 14.014 | 14.094 |
’60-64′ | 20.158 | 9.646 | 10.512 |
’65-69′ | 12.782 | 6.038 | 6.744 |
’70-74′ | 8.571 | 3.706 | 4.865 |
’75-79′ | 6.003 | 2.491 | 3.512 |
’80-84′ | 3.703 | 1.304 | 2.399 |
’85-89′ | 1.477 | 462 | 1.015 |
’90+’ | 426 | 103 | 323 |
Toplam | 721.911 | 362.891 | 359.020 |
Başbakan tarafından yürütülen çocuk sayısını artırma kampanyalarının ilçede çok etkili olmadığı nüfus verilerinden anlaşılmaktadır. Bu durum, seçmen davranışına yönelik bir ipucu olarak değerlidir. Küçükçekmece İlçesinde kalabalık nüfusa hizmet verecek sosyal ve kültürel yapıların belediyenin sosyal görevleri arasında ön plana çıkması kaçılmaz bir ihtiyaçtır. Eğitim-öğretim çağındaki çocukların ve ailelerinin desteklenmesi, kalabalık ilçe nüfusu dikkate alındığında etkili sonuçlar doğurması beklenir.
III. SOSYAL ANALİZ
Küçükçekmece nüfusunun büyük kısmı işçiler ve işçi ailelerinden oluşmaktadır. Yeterince canlı olmayan sosyal yaşam, ekonomik sıkıntıların da etkisiyle hareketsiz bir şekilde devam etmektedir.
İlçede 3 kültür merkezi vardır. Bunlar: Cennet Kültür ve Sanat Merkezi (CKSM), Halkalı Kültür ve Sanat Merkezi (HKSM) ve Sefaköy Kültür ve Sanat Merkezi(SKSM)’dir.
İlçede eğlence yerleri ve sosyal alanlar çekmece gölü kıyısında yoğunlaşmaktadır ancak bu mekanlardan yararlananların büyük kısmı ilçe dışından gelenlerdir.
İlçe halkının sosyal ve kültürel ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik olarak ortaya konulacak sosyal belediyecilik projelerinin beklenen etkiyi doğuracağı değerlendirilmektedir.
1.Yerel gazeteler
Gazete Küçükçekmece
Küçükçekmece haber
Gazete yerel, adıyla üç adet yerel basın temsilcisi faaliyette bulunmaktadır. Yerel basın faaliyetlerinin çok etkin olduğundan bahsetmek mümkün olmaz.
2.Dernekler
Küçükçekmece İlçesinde sosyal ve ekonomik ihtiyaçlar nedeniyle, dernekleşme ihtiyacı yoğun sayılabilirse de, ilçenin nüfus potansiyeline paralel bir sivil toplum örgütlenmesinin gerçekleştiği söylenemez. Genellikle hermşehri dernekleri şeklinde bir sivil toplum yapılanması karşımıza çıkar. Bu durum, ilçe nüfusunun kentle entegrasyonu konusunda sorunlar yaşandığını ortaya koymaktadır.
İlçede aktif olarak119 dernek faaliyet göstermektedir. Bu dernekler şunlardır:
Küçükçekmece İlçesinde hemşehri derneklerinin fazlalığı, seçmenlerin tercihlerinin belirlenmesinde memleket gruplaşmalarının etkili olduğunu göstermektedir. Bu yönde yapılacak çalışmalarla, seçmen tercihlerinin doğru yöne kayması mümkün olabilecektir.
3.Mahalleler
Küçükçekmece İlçesi toplam 21 mahalleden oluşmaktadır. 722 bin kişilik nüfus 21 mahalleye dağılmış durumdadır. 34 bin kişiyi aşkın mahalle nüfuslarıyla Küçükçekmece İlçesi mahalleleri birçok ilçenin nüfusundan daha fazla kişi barındırmaktadır.
ATAKENT |
ATATÜRK |
BEŞYOL |
CENNET |
CUMHURİYET |
FATİH |
FEVZI ÇAKMAK |
GÜLTEPE |
HALKALI MRK. |
İNÖNÜ |
İSTASYON |
KANARYA |
KARTALTEPE |
KEMALPAŞA |
MEHMET AKİF |
SÖĞÜTLÜÇEŞME |
SULTANMURAT |
TEVFİKBEY |
YARIMBURGAZ |
YENİMAHALLE |
YEŞİLOVA |
Mahallelerinde yaşayan kişileri temsil eden muhtarların yerel yönetimlerde söz sahibi olmak istemelerini doğal kabul etmek gerekir. Bu mahallelerde muhtarlar aynı zamanda hemşehriler adına bir temsilci ve sözcü konumunda karşımıza çıkarlar. Mahalle muhtarlarıyla yapılacak ortak çalışmalar, hizmetlerin etkinliği bakımından belirleyicidir. Muhtarlıklar, sosyal projelerinin uygulama üsleri olarak düşünülmeli ve planlanmalıdır.
IV. SİYASİ ANALİZ
Hemşehrilik önemli olmakla beraber, karar mekanizması konumunda değildir.
Muhafazakâr seçmenlerden oluşan kesimin Küçükçekmece’de ağırlıklı olduğu söylenebilir. Ancak, bu kesimi merkez sağ olarak adlandırmak daha doğrudur.
AKP ve CHP arasındaki fark göreceli olarak fazladır. Ancak, doğru ve çözüm odaklı projelerle blok oylar almak mümkündür. Hemşehri derneklerinin toplantılarına katıldığımızda aldığımız izlenimlere göre, Doğu Anadolu kökenli olup kendini muhafazakar olarak tanımlayan ve bu güne kadar iktidar partisini destekleyen seçmenlerin, kendilerine temas eden çalışmalar ve projeler üzerinden tercihlerinin yönlendirilmesi mümkün olabilecektir.
Yoğun sanayi ve ticaret alanlarına rağmen işsizliğin yüksek olduğu ilçede sosyal projeler ilgi çekecektir. TÜİK verilerine göre yapılan değerlendirme sonucunda Küçükçekmece İlçesi’nin nüfusunun iktisadi açıdan faal olma potansiyelinin %49’nu kullandığı saptanmıştır.
Parti | Aday | Oy Sayısı | Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Aziz Yeniay | 163.955 | %46,90 | ||||||||||
Cumhuriyet Halk Partisi | Nurettin Şen | 99.155 | %28,36 | ||||||||||
Milliyetçi Hareket Partisi | Zahit Aydınlıyurt | 24.851 | %7,11 | ||||||||||
Demokratik Toplum Partisi | Basr Aslan | 23.424 | %6,70 | ||||||||||
Demokratik Sol Parti | Sezai Aynalı | 13.615 | %3,89 | ||||||||||
Saadet Partisi | Şinasi Başaran | 11.755 | %3,36 | ||||||||||
Demokrat Parti | Emin Şahinşen | 6.125 | %1,75 | ||||||||||
Büyük Birlik Partisi | Okyay Şahin | 4.169 | %1,19 | ||||||||||
Anavatan Partisi | Gürkan Akbaba | 1.164 | %0,33 | ||||||||||
Türkiye Komünist Partisi | Oktay Bayar | 613 | %0,18 | ||||||||||
Bağımsız Türkiye Partisi | Cavit Özdoğan | 496 | %0,14 | ||||||||||
Liberal Demokrat Parti | Çağdaş Karakoç | 286 | %0,08 | ||||||||||
Kazanan Parti | Kazanan Aday | Toplam Geçerli Oy | Toplam Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Aziz Yeniay | 349.608 | %100 |
2011 seçim sonuçları
1. AK PARTİ – Adalet ve Kalkınma Partisi 46,32 189.174 2. CHP – Cumhuriyet Halk Partisi 31,31 127.877 3. MHP – Milliyetçi Hareket Partisi 11,73 47.916 4. ABDULLAH LEVENT TÜZEL 5,65 23.082 5. SP – Saadet Partisi 1,33 5.427 6. HAS – Halkın Sesi Partisi 0,63 2.553 7. BBP – Büyük Birlik Partisi 0,57 2.318 8. HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi 0,55 2.237 9. DP – Demokrat Parti 0,40 1.649 10. DSP – Demokratik Sol Parti 0,26 1.080 11. TKP – Türkiye Komünist Partisi 0,25 1.005 12. MP – Millet Partisi 0,23 932 13. MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,12 473 14. MUSTAFA AVCI 0,08 317 15. LDP – Liberal Demokrat Parti 0,06 231 16. HANİFİ AVCI 0,05 195 17. DYP – Doğru Yol Partisi 0,00 0 18. EMEP – Emek Partisi 0,00 0 | ||
V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ
Sosyal ve teknik altyapı, bir yerleşim yerinin ihtiyaca cevap verebilirliğinin temel ölçütleri olarak karşımıza çıkar. Küçükçekmece İlçesinin konumu ve imkanları dikkate alındığında, özellikle sosyal altyapının sorunsuz olması beklenirken, mevcut durum beklentilerin tersine şekillenmiştir.
1.Yollar
Tem Otoyolu ve E5 karayolu İlçeden geçmektedir. TEM Otoyolunun Küçükçekmece’den geçmesi İkitelli ile İstanbul arasındaki ulaşım olanaklarını artırmıştır. Ulaşım süresinin kısalması sonucu ilçe ekonomik faaliyetler açısından önem kazanmaya başlamıştır. Küçükçekmece İlçesi’nde E-5 ve Tem otoyollarının 1.derecede önem arz ettiği bir yol kademelenmesi bulunmaktadır. Bu yollardan E-5 ilçenin güneyinden geçerken, TEM otoyolu Küçükçekmece ilçesini ortadan ikiye bölmektedir. Bu otoyolları birbirine bağlayan ve İlçenin doğusundan geçen Havaalanı-Tem Bağlantı Yolu ve E-5 ile Tem’in yan yolları ise yol hiyerarşisinde ikinci derecede önem arz etmektedir. Bunların dışında ilçede önemli ana arterler bulunmakla birlikte düzenli bir yol hiyerarşisi bulunmamaktadır. Küçükçekmece İlçesi genelinde karayolları iki şeritlidir.
Küçükçekmece İlçesine ulaşım ve İlçeden diğer semt ve ilçelere ulaşım ana yollar üzerinden kolaylaşmış gözükmekle birlikte, İstanbul trafiğinin yoğunlaştığı saatlerde bu yollardan ulaşım çok sıkıntılı olmaktadır. İlçenin dış ulaşımında belli bir düzeyde hizmet veren yol sistemleri, ilçe içerisinde aynı etkinlikte değildirler. İlçenin yeniden şekillenmesine yönelik dönüşüm çalışmalarında yol altyapı sisteminin de yeniden değerlendirilmesine ihtiyaç vardır.
2.Otopark
Küçükçekmece İlçesi şehir merkezinden görece olarak uzak olduğundan, otopark sorunu aşırı boyutlara ulaşmamıştır. Bununla birlikte, kentleşme standartları açısından yeterli otopark alanlarının bulunmadığı da tartışmasızdır. Kent içi alanlarda otopark ihtiyacı, farklı seçenekler kullanılarak giderilmektedir.
İlçede 2 özel 2 adet de İspark’a ait otopark bulunmaktadır.
Belediye tarafından yapılan 2 yer altı otoparkı da hizmet vermektedir.
İlçede genel olarak 2 şeritli olan caddelerin, otopark eksikliği nedeniyle bir şeridi park işgali altında kalmaktadır. Otopark ihtiyacının bu şekilde giderilmesi zaten sorunlu olan yol altyapısını daha da verimsiz hale getirmektedir.
Yapılaşma sürecinde, inşaat sahiplerinden otopark yapmak üzere sürekli harç alan yerel yönetimlerin almış oldukları bu ücretleri nerede değerlendirmiş olduğunun sorulması ve yeni dönemde otopark yapılmasına yönelik projeler üretilmesi gerekmektedir.
3.Ulaşım
Küçükçekmece İlçesine demiryolu ve karayolu ile ulaşım mümkündür. İlçede toplu taşım olarak banliyö, otobüs ve minibüs hatları bulunmaktadır. Tem ve E-5 Otoyolları ve bu yolların bağlantı yolları ile ilçenin bazı ana caddeleri daha fazla şeritlidir. İlçenin karayolları kapasitesi İstanbul’un birçok ilçesine oranla yeterlidir. İlçede toplu taşıma olarak banliyö, otobüs ve minibüs hatları bulunmaktadır. Bunlara ek olarak planlanan monoray hattı, projesi devam eden hafif metro ve proje aşamasında olan metro hattı bulunmaktadır.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanının bulmuş olduğu orijinal bir ulaşım çözümü olan metrobüs hattı da ilçeden geçmektedir. İnsani standartlar bakımından oldukça sorunlu olan ulaşım sistemini destekleyenler bulunduğu gibi, eleştirenlerde mevcuttur.
4.Yeşil alan
Bakanlık tarafından belirlenen afet durumunda kullanılacak alanları da içerecek şekilde oluşturulması gereken yeşil alan standardının gerisinde olmakla birlikte, Küçükçekmece İlçesinde yeşil alan miktarı, İstanbul’un bir çok ilçesine göre oldukça iyi durumdadır. İlçedeki yeşil alan miktarı son on yılda 568.970m² arttırılmış ve kişi başına düşen yeşil alan miktarı 6,34 m2’ye ulaşmıştır. İlçede yeşil alan miktarının bu düzeylere ulaşmasının arka planında zemin bakımından sorunlu alanların ve Küçükçekmece Gölü kıyısında yer alan arazilerin zorunlu olarak yeşil alan fonksiyonuna ayrılması etkili olmuştur.
Küçükçekmece İlçesinde, 87 park, 66 çocuk oyun bahçesi, 16 muhtelif spor sahaları, 46 spor bahçesi, 2,323mt. Yürüyüş parkuru ve 238.243 m²yeşil alan, ağaçlandırma alanı ve oturma alanı mevcuttur.
5.Eğitim
İlçede 18’i resmi 12’si özel 30 ana okulu, 52’si resmi 3’ü özel 55 ilköğretim okulu, 28’i resmi, 6’sı özel 34 lise bulunmaktadır. İlçede eğitim çağında bulunan yaklaşık 180 bin eğitim-öğretim çağındaki öğrenci, dışarıdan gelen öğrencilerle birlikte, 89 eğitim kurumunda eğitim hizmeti almaktadır.
Ayrıca 28 özel kurs ve dershane, 6 eğitim merkezi bulunmaktadır.
Yaş grubu | Cinsiyet | Okuma yazmabilmeyen | Okuma yazmabilen fakat birokul bitirmeyen | İlkokul mezunu | İlköğretim mezunu |
‘6-13’ | Erkek | 3 | 47.545 | 155 | |
Kadın | 2 | 44.811 | 144 | ||
’14-17′ | Erkek | 16 | 2.190 | 21.598 | |
Kadın | 27 | 2.300 | 19.609 | ||
’18-21′ | Erkek | 69 | 1.366 | 9.809 | |
Kadın | 241 | 2.435 | 8.759 | ||
’22-24′ | Erkek | 147 | 1.608 | 5.065 | |
Kadın | 346 | 2.084 | 4.786 | ||
’25-29′ | Erkek | 259 | 1.533 | 3.665 | 7.105 |
Kadın | 735 | 1.679 | 7.361 | 5.930 | |
’30-34′ | Erkek | 282 | 777 | 6.834 | 7.171 |
Kadın | 690 | 1.165 | 11.286 | 4.930 | |
’35-39′ | Erkek | 172 | 347 | 7.184 | 6.520 |
Kadın | 508 | 707 | 11.830 | 4.431 | |
’40-44′ | Erkek | 110 | 231 | 6.363 | 6.142 |
Kadın | 621 | 772 | 10.192 | 3.854 | |
’45-49′ | Erkek | 137 | 285 | 6.573 | 5.085 |
Kadın | 1.062 | 999 | 10.030 | 2.649 | |
’50-54′ | Erkek | 213 | 328 | 7.198 | 2.262 |
Kadın | 1.335 | 1.128 | 8.481 | 1.192 | |
’55-59′ | Erkek | 296 | 428 | 6.636 | 953 |
Kadın | 1.633 | 1.374 | 7.061 | 501 | |
’60-64′ | Erkek | 291 | 490 | 5.061 | 296 |
Kadın | 1.857 | 1.270 | 4.856 | 151 | |
’65 +’ | Erkek | 1.111 | 1.435 | 7.263 | 104 |
Kadın | 5.703 | 2.666 | 6.861 | 44 | |
Toplam | 17.866 | 121.953 | 134.735 | 129.245 |
Yaş grubu | Cinsiyet | Ortaokul | Lise | Yüksek fakülte | Yüksek lisans mezunu | Doktora mezunu | Bilinmeyen | Toplam |
‘6-13’ | Erkek | 70 | 47.773 | |||||
Kadın | 68 | 45.025 | ||||||
’14-17′ | Erkek | 91 | 81 | 23.976 | ||||
Kadın | 160 | 80 | 22.176 | |||||
’18-21′ | Erkek | 8.059 | 664 | 316 | 20.283 | |||
Kadın | 9.559 | 878 | 559 | 22.431 | ||||
’22-24′ | Erkek | 7.591 | 3.070 | 3 | 839 | 18.323 | ||
Kadın | 6.818 | 3.850 | 11 | 927 | 18.822 | |||
’25-29′ | Erkek | 370 | 11.575 | 6.498 | 171 | 2 | 3.821 | 34.999 |
Kadın | 357 | 10.123 | 6.778 | 341 | 4 | 1.539 | 34.847 | |
’30-34′ | Erkek | 2.893 | 11.495 | 5.989 | 639 | 56 | 2.449 | 38.585 |
Kadın | 2.385 | 9.494 | 5.472 | 528 | 45 | 1.511 | 37.506 | |
’35-39′ | Erkek | 3.058 | 8.938 | 4.713 | 547 | 125 | 1.510 | 33.114 |
Kadın | 2.560 | 6.797 | 3.772 | 349 | 105 | 1.030 | 32.089 | |
’40-44′ | Erkek | 3.474 | 6.725 | 3.656 | 471 | 121 | 848 | 28.141 |
Kadın | 2.451 | 4.751 | 2.410 | 249 | 114 | 823 | 26.237 | |
’45-49′ | Erkek | 2.913 | 5.108 | 2.419 | 290 | 109 | 806 | 23.725 |
Kadın | 1.880 | 3.215 | 1.301 | 121 | 62 | 1.060 | 22.379 | |
’50-54′ | Erkek | 1.971 | 3.773 | 1.555 | 167 | 67 | 949 | 18.483 |
Kadın | 1.188 | 2.134 | 703 | 59 | 34 | 1.082 | 17.336 | |
’55-59′ | Erkek | 1.397 | 1.958 | 1.198 | 85 | 32 | 990 | 13.973 |
Kadın | 822 | 1.017 | 491 | 36 | 19 | 1.071 | 14.025 | |
’60-64′ | Erkek | 852 | 1.043 | 715 | 60 | 24 | 787 | 9.619 |
Kadın | 565 | 505 | 278 | 15 | 14 | 952 | 10.463 | |
’65 +’ | Erkek | 1.080 | 1.054 | 692 | 48 | 21 | 1.257 | 14.065 |
Kadın | 711 | 539 | 200 | 15 | 13 | 2.045 | 18.797 | |
Toplam | 30.927 | 122.522 | 57.302 | 4.205 | 967 | 27.470 | 647.192 |
6.Sağlık Hizmeti
İlçede ikisi devlet olmak üzere 9 hastane ve 15 sağlık merkezi/poliklinik bulunmaktadır. İlçe nüfusu dikkate alındığında, bu hastanelerin ihtiyaca cevap verilmesi beklenmemelidir. Devlet hastanelerinin aynı zamanda ilçe dışından gelen hastalara da hizmet vermekte olduğu dikkate alındığında, hizmetin niteliklerinin standartların gerisinde kalması kaçınılmazdır.
Özel sağlık kuruluşlarının varlığı sağlık hizmetlerinin varlığı açısından olumlu değerlendirilebilirse de, ekonomik olarak standartları düşük olan İlçe halkının bu kurumlardan yararlanması her zaman mümkün olmamaktadır. Özel sağlık kuruluşlarının katkı paylarının %200’e kadar çıkarılmasına imkân veren düzenleme sonrasında, Küçükçekmece halkının özel sağlık kurumu hizmetlerine ulaşması çok daha zorlaşmıştır.
7.İbadethaneler
Küçükçekmece İlçesinde toplam 91 camii bulunmaktadır.
ABDÜSSELAM CAMİİ |
ALTINŞEHİR ORTA MH.YENİ CAMİİ |
ATAKENT HZ.HAMZA CAMİİ |
BAĞLAR BEYAZIT CAMİİ |
BARIŞ CAMİİ |
BELEDİYE MESCİDİ |
BEZİRGANBAHÇE MEDİNE CAMİİ |
CENNET MH.CAMİİ |
CENNET MH.FATİH CAMİİ |
CENNET MH.YAVUZSELİM CAMİİ |
ÇAMLIKALTI MEHMET AKİF CAMİİ |
DARÜSSELAM CAMİİ |
DR.HASAN YÖRÜK CAMİİ |
FATİH CAMİİ |
FEVZİ ÇAKMAK MERKEZ CAMİİ |
HALKALI BEZİRGAN BAHÇE CAMİİ |
HALKALI GÜLTEPE CAMİİ |
HALKALI İBADULLAH CAMİİ |
HALKALI KAVAKLI MESCİDİ |
HALKALI MERKEZ CAMİİ |
HALKALI TAŞTEPE CAMİİ |
HALKALI YENİDOĞAN CAMİİ |
HALKALI YILDIZ PASAJI MESCİDİ |
HAZRETİ RESULU EKREM CAMİİ |
HZ.EBUBEKİR CAMİİ |
HZ.HALİT CAMİİ |
HZ.ÖMER CAMİİ |
İÇKUMSAL CAMİİ |
İKİTELLİ ATATÜRK MH.HİCRET CAMİİ |
İKİTELLİ İETT GARAJI MESCİDİ |
İKİTELLİ İHLAS MESCİDİ |
İKİTELLİ MEHMET AKİF ERSOY CAMİİ |
İKİTELLİ PARSELLER MERKEZ CAMİİ |
İKİTELLİ ŞAHİNLER MESCİDİ |
İKİTELLİ ŞENEVLER CAMİİ |
İKİTELLİ YENİ MH.CAMİİ |
İMAMI AZAM CAMİİ |
İNÖNÜ MH.AKŞEMSETTİN CAMİİ |
İNÖNÜ MH.MASLAK ÇEŞME ULU CAMİİ |
İNÖNÜ MH.YEŞİL CAMİİ |
K.S.SÜLEYMAN EĞİT.VE ARAŞTIRMA HAS.MESCİDİ |
KANARYA HZ.EBUBEKİR MESCİDİ |
KANARYA MAREŞAL FEVZİ ÇAKMAK CAMİİ |
KANARYA MERKEZ CAMİİ |
KANARYA MH.GAZZE CAMİİ |
KANARYA TAŞOCAKLARI ULU CAMİİ |
KANARYA YUNUS EMRE CAMİİ |
KOMSANÜSTÜ TELLİBABA CAMİİ |
KONUTBİRLİK CAMİİ |
KULEDİBİ MEVLANA CAMİİ |
MARMARA SANAYİ SİTESİ CAMİİ |
MEHDİYYE CAMİİ |
NÜKLEER ARAŞTIRMA MERKEZİ CAMİİ |
PENYELÜKS CAMİİ |
POLİSEĞİTİM MERKEZ CAMİİ |
SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ MESCİDİ |
SABİRE AYDIN MESCİDİ |
SARAYALTI ARAFAT CAMİİ |
SEFAKÖY BAYRAKTAR CAMİİ |
SEFAKÖY BEKTAŞOĞLU CAMİİ |
SEFAKÖY ÇARŞI CAMİİ |
SEFAKÖY FEVZİ ÇAKMAK MERKEZ CAMİİ |
SEFAKÖY GÜLTEPE CAMİİ |
SEFAKÖY GÜLTEPE FATİH CAMİİ |
SEFAKÖY İŞ MERKEZİ MESCİDİ |
SEFAKÖY KARTALTEPE CAMİİ |
SEFAKÖY MERKEZ CAMİİ |
SEFAKÖY SİTELER CAMİİ |
SEFAKÖY SULTAN MURAT ESKİ CAMİİ |
SEFAKÖY SULTAN MURAT YENİ CAMİİ |
SEFAKÖY TEVFİKBEY MH.CAMİİ |
SEYREKEVLER SEYRAN CAMİİ |
SOĞUKSU EVLİYA BARUTCUGİL CAMİİ |
SÖGÜTLÜÇEŞME AKŞEMSETTİN CAMİİ |
SÖĞÜTLÜ ÇEŞME FATİH CAMİİ |
SÖĞÜTLÜ ÇEŞME YENİ CAMİİ |
SÖĞÜTLÜ ÇEŞME YEŞİL CAMİİ |
ŞEVKİ KORKMAZ CAMİİ |
TAKVA MESCİDİ |
TEPEÜSTÜ TEVHİT CAMİİ |
TEVFİK MH.KÜÇÜK CAMİİ |
TEVFİKBEY MH.ÇINAR CAMİİ |
TOPLUKONUT EDA CAMİİ |
TOPLUKONUT HACI ÖMER ÇETİNSAYA CAMİİ |
UHUVVET CAMİİ |
YARIMBURGAZ CAMİİ |
YEŞİLOVA ALİOSMAN CAMİİ |
YEŞİLOVA MERKEZ CAMİİ |
YILDIZ CAMİİ |
ZEYNEBİYE CAMİİ |
İlçede karşımıza çıkan yoğun cami sayısı, halkın dini konulardaki duyarlılığının görünümü olarak algılanmalıdır. 21 mahallede yer alan toplam 91 adet caminin sahip olduğu arazi imkanlarının mahalleler açısından kültür ve eğitim merkezi yapılmasında kullanılması, otopark ve benzeri altyapı sistemlerinin bu alanlarda oluşturulması ilçenin sorunlarının çözümlenmesi bakımından etkili olacağı gibi, seçmen davranışlarının doğru şekillendirilebilmesi yönünden de sağlıklı sonuçlar verecektir.
VI. EKONOMİ
Küçükçekmece İlçesinde ekonomik hayat canlı sayılabilecek düzeydedir. Ulaşım imkanlarının sağladığı avantaj, ilçe sınırları içerisinde imalat ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren bir kısım firmaların yatırım yapması sonucunu doğurmuştur.
İlçede faaliyet gösteren 10.000 civarında iş yeri mevcuttur.
Küçükçekmece’de yatırım yapan firmaların 200 kadarı orta ve büyük ölçekli işletmelerdir. Bu işletmelerin istihdam kapasitesi İlçe nüfusu bakımından yeterli istihdamı sağlama olanağına sahip değildir. Bu işletmelerin önemli bir kısmı 1.Sınıf sıhhi ya da gayr-ı sıhhi müessese niteliğinde olup, ruhsatlandırma işlemleri İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığınca yürütülmektedir.
Küçükçekmece İlçesi sınırları içinden yer alan 160 1. Sınıf iş yerinden 68’i 1991-2000 yılları arasında kurulmuştur. 1991-2000 ağırlığını 53 işyeri ile 2001 sonrası 24 işyeri ile 1981-1990 aralığı ile 14 iş yeri ile 1980 öncesi yıllar takip etmektedir. Küçükçekmece’deki 160 işyerinin 68’nin sermayesi 1 milyar-20 milyar arasında değişmektedir. 19 iş yerinin sermayesi 20 milyar-50 milyar arasında değişmekte; 19 işyerinin sermayesi 200 milyar üzerinde 12 işyerinin sermayesi 0-1 milyar arasında, 10 işyerinin sermayesi 50 milyar-100 milyar arasında değişmekte ve 1 işyerinin sermayesi de 100-200 milyar aralığında bulunmaktadır.
Tem otoyolu güneyinde, 8,3 hektar alan tarım alanı olarak kullanılmaktadır. Aktif tarım alanları büyüklüğü 770.5 hektardır. Bu toplam alanın 560 hektarını tarlalar, 6 hektarını sebzelikler, 134,5 hektarını ise meyvelikler oluşturmaktadır. Bu veriler ışığında, Küçükçekmece İlçesinde dikkate değer bir tarımsal faaliyetin bulunduğu gözlemlenmektedir. İstanbul gibi, yoğun yapılaşmaya sahip bir büyük kentte, bu faaliyetlerin korunmasının özel bir önemi olduğu dikkatlerden uzak tutulmaması ve plan ve programlarda gereken özenin gösterilmesi gerekmektedir.
VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER
İşsizlik, sosyo-ekonomik sorunlarla boğuşan Küçükçekmece İlçesi için gerçek anlamda bir sorundur. Bu sorunun çözümlenmesi merkezi idarenin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmayı sağlama sorumluluğu kapsamında üzerine almış olduğu Anayasal bir yükümlülüktür. Bununla birlikte, sosyal belediyeciliğin gereği olarak, geliştirilecek projelerle, iş ihtiyacı olan kişilerin teknik, mesleki ve sosyal eğitime tabi tutulması sağlanabilir. Eğitimin genel çerçevesinin belirlenmesinde, ihtiyaç analizlerinin öncelikli olarak yapılması sağlanabilir. İlçe genelinde ve yakın çevrede işgücü ihtiyacının hacmi ve hangi niteliklerin ön plana çıktığı araştırılarak eğitim projesi şekillendirilir. Nitelikli işgücü haline getirilen kişilere, imalat sektöründe istihdam sağlanabileceği gibi hizmet sektöründe de iş imkanı bulunabilir. İlave olarak, konut ve iş yerlerinde yardımcı hizmet elamanlarının sertifikalandırılmak suretiyle ve idarenin koordinasyon ve güvencesi altında çalıştırılması yoluna gidilebilir. Bu yönde yürütülecek çalışmalar bir yandan sosyal sorunlara çözüm olması sağlarken, diğer yandan seçmen tercihlerinin sosyal demokrat politikalara yönelmesi bilincinin oluşturulması mümkün olacaktır.
Eğitim seviyesinin düşüklüğü bir sorun olarak, İlçenin sosyo-ekonomik durumunun bir yansımasıdır. Ekonomik durumlarda yaşanan iyileşmeler, eğitim düzeyinin de yükselmesini sağlayacaktır. Eğitim düzeyinin yükseltilmesi, öncelikle mevcut eğitim çağındaki neslin eğitiminin desteklenmesini gerektirir. Böylece, eğitim çağındaki çocukların da düşük eğitim düzeyli nüfusa katılması önlenmiş olur. Sosyal belediyeciliğin ilk kuralı, sorunların daha da derinleşmesini önleyecek tedbirlerin ivedilikle alınmasını sağlamaktır. İlave olarak, orta ve üst yaş grubundaki insanlara yönelik kültürel ve sosyal eğitim modellerinin planlanması ve uygulanması suretiyle eğitim ve kültür seviyesi yükseltilebilir.
Küçükçekmece İlçesi, göç almaya devam etmektedir. İlçeye yönelen göçün gerisinde, hukuka aykırı yapılaşmaların sağladığı kolaylıkla konut bulmanın maliyetinin düşük olması ilk bakışta karşımıza çıkar. Merkezi idare tarafından verilen yardımların bu ilçede daha etkin verilmesi şeklinde örtülü bir teşvikin varlığından da bahsedilebilir. Göç baskısının kontrol altına alınması, ilçedeki yapılaşmaların imar mevzuatına uygun hale getirilmesiyle mümkün olacaktır. Bu noktada daha önce vurgulandığı üzere, ilçe genelinde sosyal niteliği ağır basan bir kentsel dönüşüm projesinin bir an önce başlatılması gerekir. Mevcut yapıların sorunları çözülerek mevzuata uygun hale getirildikten sonra, imar kolluk yetkilerinin etkin bir şekilde kullanılması suretiyle hukuka aykırı yapılaşmaların gündemden tamamen kaldırılması gerekir.
Gürültü kirliliği Küçükçekmece’de çözüm bekleyen bir sorun olarak karşımıza çıkar. İlçenin bulunduğu konum, ana yolların oluşturduğu yoğunluk, imalat sektörünün gürültüyü artırma etkisi bu sorunun bir kısmını oluşturmaktadır. Gürültü kirliliğinin asıl kaynağı ise Atatürk Havalimanı üzerinden yapılan hava ulaşımıdır. Hava trafiği özellikle Küçükçekmece İlçesinin Sefaköy kısmı için ciddi bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu noktada belediyenin temel sorumluluğu, bu bölgede yapılaşmayı önleyememekten doğan hukuki sorumluluk olarak karşımıza çıkar. Sorunun ilçe belediyesi tarafından çözümlenmesi yönünde bir proje çalışmasının havalimanında değişiklik yönünden başarıya ulaşması imkanı düşük olmakla birlikte, binalarda yapılacak teknik iyileştirmeler ve etkin ses yalıtımıyla kısmi çözüm mümkündür.
Altyapı eksikliği Küçükçekmece İlçesinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorundur. İlçe tarihi olarak eski bir yerleşim yeri olmasına rağmen, ciddi altyapı sorunları bulunmaktadır. Burada özellikle kanalizasyon ve yağmur suyu kanallarının ihtiyaca cevap vermemesi noktasındaki eksikliklerden bahsetmek gerekir. Alt yapı eksikleri konusunda Küçükçekmece İlçesinin rakımının düşük olması ve bir kısım yerleşimlerin Küçükçekmece Gölü çevresinde olması sorunu büyütmektedir. Yağmur suyu kanalları ve kanalizasyon sorunları çözümlenmekle önemli bir altyapı sorunu ortadan kaldırılmış olacaktır.
Küçükçekmece İlçesinde İmar sorunları öncelikle çözüme kavuşturulması gereken bir konudur. Yapılaşmaların imar mevzuatına aykırı yapılmış olması, hukuken var olmayan yapılarda yaşayan nüfusun çokluğu, düzenli, sağlıklı ve sanat ilke ve normlarına uygun yapılaşma ihtiyacının karşılanmasına yönelik yapılan imar planlarına göre korunması mümkün olmayan yapıların fazlalığı sorunun öne çıkan görünüm şekilleridir. Bu konuda öncelikle bir kapsamlı bir durum tespiti yapılması ve analitik olarak incelenmesi gerekir. Yapılan inceleme sonucunda, kaçak yapılaşmanın, imar planlama çalışmaları kapsamında, arazi mülkiyet sorunu olmayan ve hukuka uygun hale gelme imkanı olanların düzeltilmesi yoluna gidilebilecektir. Rant amacıyla yapılanlar bir yana, insanların barınma ihtiyacını karşılamak amacıyla yapmış oldukları yapıların hukuka uygun hale getirilmesinin yolları aranacaktır. Burada kesinlikle ifade edilmesi gereken, bu noktadan sonra asla kaçak yapılaşmaya göz yumulmayacak olduğudur. Belediye olarak, bu konuda kesin bir tavır alınmalı, hukuka aykırı yapılaşmaların çoğalmasının önüne geçilmesi sağlanmalıdır.
Trafik sorunu denildiğinde anlaşılması gereken, trafik sıkışıklığı sorunudur. Küçükçekmece İlçesinde trafik sıkışıklığının iki yönü bulunmaktadır. Bunlardan birincisi İlçeye ulaşma ve ilçeden başka semtlere ulaşma konusunda var olan trafik sıkışıklığı sorunu, İstanbul’un genel sorunu olması nedeniyle anakent ölçeğinde çözümlenmek durumundadır. İkinci olarak ilçenin semtlerinde karşımıza çıkan trafik yoğunluğu sorunu ise, otopark ve yol altyapısının düzeltilmesiyle çözüme kavuşturulacaktır. Trafik sıkışıklığı sorunun çözümlenmesinde öncelikle mevcut yolların etkin bir şekilde kullanılmasının sağlanması gerekir. Bu gerekliliği yerine getirmeye yönelik olarak, yollara parkların önlenmesi birinci aşamayı oluşturacaktır. Yollara parkların önlenmesinde, insanlara park alanların sunulması sonrasında etkin idari yaptırımların devreye girmesiyle birlikte, yollara parklar önlenecektir. Park durumundaki arabaların yollardan çekilmesiyle birlikte belli bir rahatlama yaşanacaktır. Mevcut yol altyapısına yapılacak ilavelerle, Küçükçekmece kent içi trafik sıkışıklığı sorunu ortadan kaldırılacaktır.
Küçükçekmece gölündeki kirliliğin risk sınırında olması İlçe için öncelikli hale gelmiştir. Sanayi tesislerinden gelen atıkların ve kanalizasyon akıntılarının göle verilmesi sorunun ana kaynağını oluşturmaktadır. Öncelikle gölü kirleten kaynak akıntılarının önlenmesi gerekir. İkinci aşamada ise, gölün biyolojik olarak arıtılmasına yönelik bilimsel çalışma ve projeler gerçekleştirilmelidir.
Bina kalitesinin düşük olması, İlçede yaşayan insanların hayat standartlarını doğrudan etkileyen bir sorundur. Binaların inşa sürecinde gerekli denetimlerin yapılamamasından kaynaklan bir sorundur. Etkin denetim yapılmadan inşa edilen binalar, hukuka uygun olmakla birlikte kalite olarak sorunludur. Bu durum, hem yaşam kalitesi açısından sorunlara yol açmakta, hem de deprem güvenliği açısından risk oluşturmaktadır. İlçenin yapılarının tamamen elden geçirilmesi, yenilenmesi gerekenlerin yıkılıp yeniden inşasının sağlanması, güçlendirilmesi gerekenlere bu yönde müdahale edilmesi, yerlerinden kaldırılması gerekenlerin ise, işbirliği içerisinde ve maliklerin hakları korunarak daha elverişli alanlarda inşa edilmesi yönünde, sosyal kentsel dönüşüm modelinin uygulamaya konulması gerekir. Afet riskiyle mücadele sosyal belediyeciliğin temelini oluşturur. Sorumluluk alanında yaşayan insanların can ve mal güvenliğini sağlayamayan bir belediyenin sosyal gereklilikleri dikkate alan bir yerel yönetim olarak ortaya çıkması güç olacaktır.
VIII. İLÇEYE YÖNELİK FAALİYETLERİMİZ
Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı” isimli bilimsel akademik çalışmayla, İlçenin mahalle ve sokak ölçeğinde sorunlarının belirlenmesi ve yerel yönetimle ilgili çözümlerin ortaya konulması yönündeki çalışmamız devam etmektedir.