Başakşehir, zamanın İBB yönetimi tarafından, taraftarlarının konut ihtiyacını karşılamak üzere projelendirilmiş ve isimlendirilmiş bir yerleşim yeridir. Anakent yönetimini elinde bulunduran siyasi partinin kendine simge olarak seçmiş olduğu buğday başağından hareketle projenin adı Başakşehir konutları olarak belirlenmiş, daha sonra aynı siyasi düşüncenin devamı olan mevcut siyasi iktidar tarafından çıkarılan kanuni düzenlemede, yeni kurulan ilçenin adı Başakşehir olarak tercih edilmiştir.
Başakşehir, son zamanlarda kurulmuş bir yerleşim yeri olarak karşımıza çıkar. İstanbul’un yaşamış olduğu yoğun göç ve bağlı olarak ortaya çıkan konut açığının doğurduğu çarpık kentleşme sorunu görüldükten sonra kurulmuş bir yerleşim yeridir.
Yaşanan kentleşme deneyimleri sonrasında, planlı kentleşme gerekliliğinin kavranmış olduğu bir dönemde yapılanmış olması, Başahşehir İlçesinin standartlara uygunluk beklentisini yükseltmiştir.
I.TARİHÇE-KONUM
İstanbul’un yeni ilçelerinden Başakşehir; Altınşehir, Şahintepe, Kayabaşı, Güvercintepe, Başakşehir, Başak, Ziya Gökalp, Bahçeşehir 1. Kısım, Bahçeşehir 2. Kısım Mahalleleri ve Şamlar Köyü’nden oluşmaktadır.
İlçenin kuzeyinde ve kuzeybatısında Arnavutköy Belediyesi; kuzeydoğusunda Sultangazi Belediyesi; güneyinde Avcılar Belediyesi, Küçükçekmece Belediyesi ve Bağcılar Belediyesi; doğusunda Esenler Belediyesi; batısında ve güneybatısında ise Esenyurt Belediyesi yer almaktadır
Başakşehir Yüzölçümü 10.432,6 Hektar (10,43 km2).
Başakşehir ilçesinin, Şahintepe, Kayabaşı, Şamlar, Güvercintepe, Altınşehir’i içine alan bölgesinin bilinen en eski adı Azatlık’dır. Bu isim, Şamlar Baruthanesi’nde çalışan Ermenilerin Osmanlı yönetimince 1. Sınıf vatandaş sayılması ile azat edilenlerin yeri manasında, bölgenin Azatlık olarak adlandırılmasından gelmektedir. Meşrutiyetin ilanından sonra Arnavut Kökenli Resneli Niyazi Bey bölgedeki Ermenileri göndererek arazinin sahibi olmuştur. Bu dönemde ismi geçen bölgelerin tamamı için Resneli Çiftliği ismi kullanılmıştır.
İlçede bulunan ve en sağlıklı biçimde günümüze ulaşan eser Resneli Çiftliği’dir. Baruthane binaları ve etrafındaki arazi Meşrutiyet yıllarında Hazine-i Hassa’dan Resneli Niyazi Bey ailesine geçmiş ve 1950 yıllarına kadar Resneliler Çiftliği adıyla bu aile mülkiyetinde kalmıştır. Son sahibinin 1952’ye doğru ölümü üzerine mirasçılar arasında paylaşılarak ayrı ayrı parsellenip satılmış, yerlerine modern siteler yapılmaya başlanmıştır.
İstanbul’daki bilinen ilk yerleşim yeri olan Yarımburgaz, halk arasında bilinen popüler adıyla Altınşehir Mağarası, İstanbul’dan 22 Km. kadar uzaklıktadır. Halkalı yakınlarındaki Altınşehir mevkiinde, kayalık bir tepenin bayırında Kayabaşı yolu üzerinde yer alan mağarada alt paleotik çağa ait kalıntılar ve Bizans dönemine ait bir kilise kalıntısı bulunmaktadır.
Azatlı Baruthanesi ve Şamlar Bendi, Altınşehir / Yarımburgaz Mağaraları, Resneli Çiftliği bölgedeki tarihi mekânlardır.
İlçede zamanında bir Bulgar’ın çiftliği olan Hoşdere (o zamanki adı Bojdar), Türk-Rus Savaşı’nda (93 Harbi) Bulgaristan’dan kaçan üç haneli bir Türk aileye ev sahipliği yapar. Bir müddet sonra o üç aile şimdiki Boğazköy tarafından toprak satın almaya başlar. 1923-1927 yılları arasında mübadele olur. Bulgaristan ve Yunanistan’dan yaklaşık 30 aile ile Romanya’dan bir iki aile muhacir gelir. Köyün yüzde 90-95′ i muhacirlere dağıtılır.
İlçede sosyal yaşam alanları: Başak Konutları Sular Vadisi ve Türkiye’nin en büyük yapay göleti olan Bahçeşehir’deki gölet ve çevresindedir. Bahçeşehir ve Başak Konutları’nda sosyal ve kültürel yapılar mevcuttur. Türkiye’nin en büyük stadyumu olan Atatürk Olimpiyat Stadı bu ilçededir. TOKİ tarafından geliştirilen ve Türkiye’nin en büyük uydukent projesi olan 65.000 konutun planlandığı Kayaşehir projesi de bu ilçe sınırları içindedir.
II. NÜFUS ANALİZİ
İstanbul’un günümüzde en çok göç alan ilçesidir. İlçeyi kalabalıklaştıran nüfus hareketleri, İstanbul içinden ve dışından gelmektedir. Çoğunluğu İstanbul’un farklı semtlerinde yaşamakta olan kişilerin, ilçede konut sahibi olmalarıyla birlikte yer değiştirmelerinden kaynaklanmaktadır.
Başakşehir’in nüfusu son beş yılda %36,41 artmıştır.
Yapılmakta olan 65 bin konutluk kayabaşı projesinin tamamlanması ile birlikte önümüzdeki 5 yıl içerisinde nüfusun iki katına çıkması beklenmektedir.
14 yaş altı nüfusun toplam nüfusa oranı Türkiye ortalamasında %25,28 ve İstanbul için %23,52 iken, Başakşehir İlçesinde bu oran, %30,64’dür. İlçenin, 19 yaş altı nüfusu da hem Türkiye hem de İstanbul ortalamasının üzerindedir. Diğer taraftan, 65 yaş üstünün oranı, Türkiye ortalamasında %7,35 ve İstanbul için %5,63 iken, Başakşehir İlçesinde bu oran, %2,64’dür.
İl/İlçe merkezi | Belde/köy | Genel toplam | ||||||
Toplam | Erkek | Kadın | Toplam | Erkek | Kadın | Toplam | Erkek | Kadın |
280.385 | 141.436 | 138.949 | 4.103 | 2.025 | 2.078 | 284.488 | 143.461 | 141.027 |
TÜİK | 2011 | SONUÇLARI | |
Yaş grubu | Toplam | Erkek | Kadın |
0-4 | 29.032 | 14.923 | 14.109 |
05-09 | 29.516 | 15.095 | 14.421 |
10-14 | 28.613 | 14.801 | 13.812 |
15-19 | 24.580 | 12.680 | 11.900 |
20-24 | 20.821 | 9.642 | 11.179 |
25-29 | 25.546 | 11.959 | 13.587 |
30-34 | 29.914 | 14.411 | 15.503 |
35-39 | 26.528 | 13.363 | 13.165 |
40-44 | 20.715 | 11.160 | 9.555 |
45-49 | 17.473 | 9.541 | 7.932 |
50-54 | 11.077 | 5.995 | 5.082 |
55-59 | 8.219 | 4.275 | 3.944 |
60-64 | 4.937 | 2.396 | 2.541 |
65-69 | 3.047 | 1.439 | 1.608 |
70-74 | 1.929 | 851 | 1.078 |
75-79 | 1.342 | 579 | 763 |
80-84 | 793 | 247 | 546 |
85-89 | 324 | 85 | 239 |
90+ | 82 | 19 | 63 |
Toplam | 284.488 | 143.461 | 141.027 |
Başakşehir İlçesinde mevcut nüfus yapısı ve gelecekte yeni yerleşenlerle ortaya çıkacak olan hızlı nüfus artışı, ilçenin sosyal ve teknik altyapısının yetersiz kalması sonucunu doğuracaktır. Yerel politikaların belirlenmesinde, mevcut nüfus yapısının gerektirdiği projeler ve gelecekte ortaya çıkması olası yeni nüfus profilini esas alan çalışmalar, seçmen tercihini etkileyecektir.
III. SOSYAL ANALİZ
Başakşehir, sosyal alanlar açısından zenginleşme imkanına sahip olmakla beraber, halkın yararlanması adına fazla imkan bulunmamaktadır. Ekonomik olarak halkın genelinin gelir seviyesinin orta/orta alt seviyede olması, sosyal ve sportif alanlara olan ilgiyi düşürmektedir.
Başakşehir konutlarının inşa sürecinde, yerel yönetimde bulunan siyasi düşüncenin destekçilerinin tercihli olarak bu konutların sahibi olması sağlanmıştır. Bu şekilde oluşan ilk yerleşim çekirdeği, kitlesel olarak dünya görüşü doğrultusunda seçmen tercihleri belirleyen kişilerden oluşmaktadır. Bu noktada, yürütülecek çalışmalarda, en azından bu gruptaki seçmenin yaşam tarzı açısından risk algılamasından uzak tutulmasını sağlayacak projelerden hareket etmek etkili olabilecektir.
Başakşehir ilçesinde, sosyal hayata ilişkin veriler üzerinden şekillendirilen sosyal projeler başarılı sonuçlar doğuracaktır.
1.Yerel gazeteler
Başakşehir İlçesinde 7 yerel gazete faaliyette bulunmaktadır.
Başakşehir Postası
Başakşehir Times
Başak Haber
Başakşehir Medya
212 Haber
Başakşehir Gazete
Başakşehir Değişim
2.Dernekler
Başakşehir ilçesinde aktif hemşehri derneklerinin sayısı oldukça azdır. Bununla birlikte sosyal dayanışma, sosyal sorumluluk derneklerinin sayısı hemşehri derneklerinden daha fazladır. İlçe nüfusu içerisinde sosyal sorumluluk duygusu yüksek kişilerin bulunması, sosyal sorumluluk alanında dernekleşme şeklinde kendini göstermiştir.
Hemşehri dernekleri
Hemşehri derneklerinin sayısı, Başakşehir İlçesinde diğer ilçelere oranla daha düşüktür. İlçeye gelen nüfusun önemli bir kısmının İstanbul’un farklı semtlerinde yaşamakta olan kişilerin yer değiştirmesiyle şekillenen nüfus profili nedeniyle, sosyal sorumluluk duygusu gelişmiştir. Bu durum, ilçe nüfusunun entegrasyon sürecini tamamlamış olmasından doğmaktadır. Diğer semtlerde kısmen büyükşehre uyum sağlayan nüfusun Başakşehir’e gelmesiyle birlikte, hemşehri gruplaşmasının yerine daha farklı tercihler etkili olmaya başlamış ve bunun sonucunda sosyal içerikli dernekler daha yoğun olarak kurulmuştur.
Sosyal Yardım Dernekleri
Başakşehir nüfusunun sosyal duyarlılığının varlığı, duyarlılığa dokunan projelerle seçmen davranış ve tercihlerinin partimiz lehine evirilebileceğinin kanıtıdır.
3.Mahalleler
Başakşehir 9 mahalle ve bir köyden oluşmaktadır. Köy olarak ifade edilmekle birlikte, Başakşehir’e bağlı yerleşim yerinin bütünü mahalle statüsündedir. Hukuki statüsü mahalle olmakla birlikte, yapılanması, altyapısı ve sosyal hayatıyla köy görünümünden kurtulamamış yerleşim yeri olarak isimlendirmenin köy olarak devamı mümkündür.
Şamlar köyü
Altınşehir mahallesi
Bahçeşehir 1. Kısım mah.
Bahçeşehir 2. Kısım mah.
Başak mah.
Başakşehir mah.
Güvercintepe mah
Kayabaşı mah.
Şahintepe mah.
Ziya Gökalp Mah.
Başakşehir İlçe nüfusu on mahalleye dağılmış bulunmaktadır.
IV. SİYASİ ANALİZ
Başakşehir, nispeten düzgün yapılanan ve gelir seviyesi, yoğun göç almasına rağmen daha dengeli bir ilçe olmasıyla dikkat çekmektedir.
İlçede CHP seçmeninin ağırlığı %30’lar seviyesinde bulunmaktadır. Ancak, sürekli ve yoğun göç almasından dolayı (Son seçimlerden bu yana nüfus %36 civarında artmıştır) net durum analizi yapmak mümkün değildir.
Toplu konutlar bölgesinde ağırlıklı olarak AKP seçmenleri yer alırken, Bahçeşehir bölgesinde CHP öne çıkmaktadır.
Başakşehir İlçesinin merkezi olarak kabul edilen İBB tarafından yapılan toplu konutlarda, dönemin belediye başkanlığını elinde bulunduran partini destekleyen kişilerin ağırlıklı olarak mülk edinmesinin teşvik edilmesiyle birlikte, ilçe merkezinde mevcut iktidarı destekleyen bir grubun ön plana çıkması sağlanmıştır. İlçe merkezinde mevcut iktidarı destekleyen seçmen kitlesi, aynı zamanda göreceli olarak daha eğitimli ve orta gelir grubuna ait kişilerden oluştuğundan, sosyal hassasiyetlere dokunan projelerin sonuç doğurması muhtemeldir.
2009 seçim sonuçları
Başakşehir | |||||||||||||||||
Parti | Aday | Oy Sayısı | Oy Oranı | ||||||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Mevlüt Uysal | 38.959 | %38,69 | ||||||||||||||
Cumhuriyet Halk Partisi | Memet Kaban | 31.869 | %31,65 | ||||||||||||||
Saadet Partisi | Mehmet Salih Beşir | 11.795 | %11,71 | ||||||||||||||
Demokratik Toplum Partisi | Mehmet Şamil Altan | 9.768 | %9,70 | ||||||||||||||
Milliyetçi Hareket Partisi | Zeki Bulgan | 5.623 | %5,58 | ||||||||||||||
Büyük Birlik Partisi | İsmail Arslan | 998 | %0,99 | ||||||||||||||
Demokratik Sol Parti | Arif Mert | 770 | %0,76 | ||||||||||||||
Demokrat Parti | Yusuf Tokdemir | 395 | %0,39 | ||||||||||||||
Bağımsız Türkiye Partisi | Yücel Parlak | 231 | %0,23 | ||||||||||||||
Anavatan Partisi | Ferat Muğurtay | 175 | %0,17 | ||||||||||||||
Türkiye Komünist Partisi | Levent Mercan | 110 | %0,11 | ||||||||||||||
Kazanan Parti | Kazanan Aday | Toplam Geçerli Oy | Toplam Oy Oranı | ||||||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Mevlüt Uysal | 100.693 | %100 | ||||||||||||||
2011 seçim sonuçları 1. AK PARTİ – Adalet ve Kalkınma Partisi 51,55 70.820 2. CHP – Cumhuriyet Halk Partisi 26,86 36.897 3. MHP – Milliyetçi Hareket Partisi 8,34 11.464 4. ABDULLAH LEVENT TÜZEL 7,73 10.616 5. SP – Saadet Partisi 1,53 2.106 6. HAS – Halkın Sesi Partisi 0,87 1.202 7. BBP – Büyük Birlik Partisi 0,61 836 8. DP – Demokrat Parti 0,34 462 9. HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi 0,28 391 10. TKP – Türkiye Komünist Partisi 0,23 315 11. MP – Millet Partisi 0,18 241 12. DSP – Demokratik Sol Parti 0,16 214 13. MUSTAFA AVCI 0,11 157 14. HANİFİ AVCI 0,06 88 15. LDP – Liberal Demokrat Parti 0,06 77 16. MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,05 75 17. DYP – Doğru Yol Partisi 0,00 0 18. EMEP – Emek Partisi 0,00 0 | |||||||||||||||||
Başakşehir İlçesinde seçmenin katılımının düşük olduğu ve mevcut belediye başkanının almış olduğu oy ile partimiz arasındaki fark, kolaylıkla partimiz lehine dönebilecek kadar düşüktür. Başakşehir bakımından önemli olan sosyal demokrat politikaların projelendirilerek, sosyal demokrat seçmenin demokratik duyarlılığının artırılmasıdır.
V. SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ
Başakşehir İlçesi, zamanın büyükşehir yönetimi tarafından ulaşım ve diğer teknik altyapılar düşünülmeden, açık olan bir arazi üzerine, kendi destekçilerini konut sahibi yapmak üzere tasarlanmış bir anakent projesinden doğmuştur. Başahşehir olarak adlandırılan yerleşim yeri, kanuni düzenlemeyle aynı adla yeni kurulan ilçenin merkezi olarak tercih edilmiştir.
Başakşehir İlçesinin yeni kurulan kısımlarında sosyal ve teknik altyapıların diğer ilçelere göre daha nitelikli ve standartlara uygun olmasının beklenmesi doğaldır.
1.Yol Altyapısı
Şehirlerarası ulaşımı sağlayan ve Başakşehir İlçesi’nin güneyinden geçmekte olan TEM Otoyolu. 1. derecede önem arz etmektedir. 2.boğaz köprüsünün uzantısı şeklinde devam eden TEM Otoyolu Edirne’ye doğru erişimi sınırlı olarak devam etmekte olup, Mahmutbey kavşağından kuzeye doğru İkitelli’ye kol vermektedir. TEM’in yan yolları ise yol hiyerarşisinde ikinci derecede öneme sahiptir.
Başakşehir İlçesinin sahip olduğu ana arter yol bağlantıları önemli olmakla birlikte, bu yolların taşıma kapasitesi zaten dolmuş olduğundan, ilçenin anakentin diğer semt ve ilçelerine ulaşımında çok büyük zorluklar yaşanmaktadır. Bu bölgede yaşayan insanların eğitim ve istihdam durumunun ortalamanın üzerinden olmasından dolayı, nüfus hareketliliği diğer yerleşim yerlerine göre daha yoğun olduğundan, ilçenin diğer semtlere ulaşım, dolayısıyla diğer semtlerden ulaşım konusunda ciddi sorunlarının bulunduğu gözlemlenmektedir.
Bunların dışında, ilçede önemli ana arterler bulunmakla birlikte, düzenli bir yol hiyerarşisi bulunmamaktadır.
Küçükçekmece İlçesi’nde toplu taşıma olarak otobüs ve minibüs hatları bulunmaktadır. Ancak, Sirkeciden başlayarak, ilçe sınırları içerisinde kuzey-güney yönünde devam eden demiryolu, Halkalı’dan sonra şehirlerarası hizmet vermektedir. Bunlara ek olarak projesi devam eden hafif metro ve projesi tamamlanmış olan metro hattı ve uygulaması devam eden metro hattı bulunmaktadır.
2.Otopark
İlçede resmi otopark bulunmamaktadır. Ancak, ilçe merkezi dışındaki bölgelerde otopark sorunu yaşanmamaktadır. Bunun nedeni yapılaşmanın nispeten planlı bir şekilde gerçekleşmesi ve yapılaşmanın araziye dağılmış olmasıdır.
Belediye binası yanındaki 2 katlı 150 araç kapasiteli otopark, ilçenin tek resmi otoparkıdır.
3.Ulaşım
Başkaşehir ilçesinde ulaşımı sağlayan 8 otobüs hattı mevcuttur.
Yeni açılan Otogar-Olimpiyat Köyü metro hattı ile ulaşımda ciddi rahatlama ve hız sağlanmıştır.
Bütün bunlar, Başakşehir İlçesinde toplu ulaşımın etkin ve yeterli olduğu algısı oluştursa da, ilçeye ulaşım sürecinde kullanılan yolların taşıma kapasitesinin doluluğu karşısında ulaşım, bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Metro-raylı sistem çözümlerinin etkili olması beklenen bir durumdur. Ancak, İstanbul’un diğer ilçelerinde de olduğu gibi, raylı sistemden ilçenin iç kısımlarına ve semtlerine ulaşım konusunun da çözümlenmesi gerekir. Bu çözüm ortaya konulamadığında, kişilerin toplu taşımaya olan talepleri düşmektedir.
4.Yeşil alan
Yeşil alan açısından İstanbul’un en zengin ilçelerindendir. Yeşil alanın standartlara uygun olması, ilçenin yeni ve planlı bir yerleşim yeri olmasından kaynaklanmaktadır.
Kişi başına 9,96 m2 aktif yeşil alan düşmektedir. Başakşehir İlçesinde yeşil alan tablosu aşağıdaki şekilde ortaya konulabilir.
İlçede Bakımı Yapılan Toplam Yeşil Alan Miktarı 699.961,75 M2
İBB Tarafından Bakımı Yapılan Toplam Yeşil Alan 1.042.885,00 M2
Başakşehir Geneli Ortak Yeşil Alan Miktarı 1.088.114,00
Toplam Yeşil Alan 2.830.960,75 M2
5.Eğitim Hizmetleri
Başakşehir’de 30 adet ilköğretim okulu, 20 adet Lise ve 25 adet okul öncesi eğitim kurumu mevcuttur.
İlçede ilköğretim okulları bünyesindeki öğretmen sayısı 1377, liselerde görev alan öğretmen sayısı 449, okul öncesi eğitim kurumlarında görev alan öğretmenlerin sayısı ise 51′dir.
Başakşehir İlçesinde de, mahalle muhtarlıklarıyla işbirliği içerisinde, mesleki-teknik-kültürel eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi bir ihtiyaç olarak karşımıza çıkmaktadır.
6.Sağlık Hizmetleri
Başakşehir’de 100 yataklı bir devlet hastanesi, 2 sağlık ocağı bulunmaktadır.
2013’de inşasına başlanan yeni devlet hastanesinin tamamlanması ile birlikte yatak sayısı 800’e çıkacaktır.
İlçede özel hastane ve poliklinik bulunmamaktadır.
Başakşehir İlçesinde de etkin bir sağlık hizmeti planlaması yapılması gerekir. İlçenin dağınık yerleşim yerlerinde yer alan merkezlerine yönelik olarak hizmeti vatandaşların bulunduğu yere taşıma yönünde bir yaklaşım daha etkili olacaktır.
7.İbadethaneler
İlçede toplam 32 camii, 2 Cemevi bulunmaktadır. Bu yapılar ilçe halkı tarafından dayanışma içerisinde inşa edilmişlerdir.
Ahmet Yesevi Cami
Tunahan Camii
İmam-ı Azam Camii
Süleyman Çelebi Camii
Bilal-i Habeşi Camii
Şeyh Şamil Camii
Ensar Camii
Mehmet Zahit Kotku Camii
Mevlana Camii
Kayabaşı Merkez Camii
Hz.Ebutalip Camii
İmam Oğulları Camii
Kuba Camii
Hz. Ali Camii
Sarıcalı Yurttaş Camii
Bahçeşehir Merkez Camii
Giyimciler Sanayi Camii
Haseyed Camii
Masko Camii
Aymakoop Camii
Altıntaç Camii
Dolapdere Camii
Çevre Sanayi Camii
Bağcılar Güngören Camii
Tormak Camii
Pik Dökümcüler Camii
Galvono Teknik Camii
Demirciler Sanayi Camii
İpkas Camii
Keresteciler Sanayi Camii
Eskoop Sanayi Camii
İsteks Sanayi Sitesi Camii
İbadethaneler, bir kısmı itibariyle, merkezi idare tarafından yürütülen diyanet hizmetinin kapsamında olmakla birlikte, sosyal donatı olması nedeniyle, ilçe halkının bu tesislerden daha nitelikli bir şekilde yararlanmasının sağlanmasına yönelik olarak destekleyici hizmetler yürütülmesi mümkündür. Bu yolla, partimizle ilgili oluşturmak istenen imajın önlenmesi sağlanabilir.
VI. EKONOMİ
Başakşehir İlçesi sınırları içerisinde sanayi alanları nispeten yoğun olarak karşımıza çıkar. Organize Sanayi Bölgesi şeklinde yapılanmış sanayi tesisleri, ilçe içerisindeki ekonomik faaliyetlerin temelini oluşturmaktadır.
700 hektar alan üzerinde kurulan İkitelli Organize Küçük Sanayi Bölgesi, ilçede sanayi sektörünün diğer sektörler içinde büyük bir yüzde ile yer almasını sağlamıştır.
İOSB’de 37 sanayi kooperatifi ve Müstakil parsellerde toplam 27.301 işyeri biriminden oluşan Bölge % 95 bitmiş % 80 faaliyettedir. İOSB’nde yaklaşık 200 bin kişilik istihdam sağlanmıştır. %100 apasiteye ulaştığında çalışan sayısı 300 bine çıkacaktır.
İOSB Profil Bilgileri
Toplam Kooperatif Sayısı 37
Faal Kooperatif Toplamı 35
Yapılaşması Devam eden Kooperatif 2
Toplam İşyeri Sayısı 27.301
İnşaatların Tamamlanma Oranı 95%
Doluluk Oranı 80%
Tam kapasite İstihdamı 300.000
Fiili İstihdam 200.000
Brüt Arsa Alanı 7 Milyon m2
Bölgenin Yüzölçümü 700 Hektar
Kooperatiflerin Toplam İnşaat Alanı 8 Milyon m2
Kooperatif Toplam Ortak Sayısı 18.597 Kişi
Kooperatiflerin Öz Kaynaklarıyla Yaptığı Yatırım 2 Milyar $
Yollar ve Altyapı İnş. için Devletin Katkısı 8 Milyon $
Üretmesi Beklenen Katma Değer 6 Milyar $
İOSB içi günlük Yolcu Hareketi 227.600 Kişi
İOSB içi günlük Eşya Hareketi 50.000 Ton
Kent Bütünü İle Günlük Yolcu Hareketi 658.856 Kişi
Kent Bütünü İle Günlük Eşya Hareketi 63.121 Ton
Enerji İhtiyacı 250 MVA
Telefon Santralı 100.000 Abone
Aydınlatma Şebekesi İhtiyacı 30 Km
Konut İhtiyacı 75.000 Konut
Günlük İçme ve Kullanım Su İhtiyacı 27.500 m3/gün
Ana Arter Yolların Uzunluğu 25 Km
Yağmur Suyu Şebekesi 18 Km
Atık Su Şebekesi 12.5 Km
İçme Suyu Şebekesi 20.8 Km
Doğalgaz Şebekesi 9 Km (Çalışma devam ediyor)
Ayrıca, Başakşehir İlçesi sınırları içerinde yer alan Kayabaşı Mevkiinde, parsel ölçeğinde faaliyetlerini sürdüren muhtelif sanayi tesisleri bulunmaktadır.
İlçe nüfusunun sadece %0,64’lük kısmı muhtaç ve yeşil kart sahibidir.
VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER
Başakşehir Belediyesinin merkezinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından planlanarak, Belediye iştiraki KİPTAŞ tarafından inşa edilmiş olması nedeniyle, altyapı ve üstyapı eksikliğinin olmayacağı beklenirse de, durum farklı şekilde karşımıza çıkmaktadır. Büyükşehir Belediyesi tarafından kurulan bir yerleşim yerinde teknik ve sosyal altyapı tesislerinin yetersiz olması, sadece destekçilerine konut sağlamaya odaklanmış bir anlayışın ürünüdür.
-Belediyeye ait spor, kültür ve sosyal altyapı tesislerinin yetersiz olması, Büyükşehir Belediyesi tarafından planlanan ve inşa edilen bir yerleşim yerinde beklentilerin dışında karşımıza çıkan bir durumdur. İlçede yaşayan nüfusun, özellikle de genç nüfusun, gereksinim duyacağı spor, kültür ve sosyal altyapı tesislerinin planlanmasının göz ardı edilmesi, ciddi bir eksikliktir. Bu eksikliğin sorumluluğu mevcut siyasi anlayışa aittir. Belediye olarak, bu eksikliğin tamamlanmasına yönelik, nüfusun yoğunlaşmış olduğu merkezlerde yeni tesisler yapılabilir.
-Başakşehir İlçesi, hızlı nüfus artışı ve göç sorunuyla yüz yüzedir. Bu noktada, ilçenin imar planlamasının tamamlanması ve yeni konut taleplerinin gerekli altyapı tesisleri kurularak karşılanması yönünde bir yaklaşım ortaya konulmalıdır. Başakşehir İlçesinde devam eden yapılaşmaların yeterli teknik ve sosyal altyapı sağlanmadan inşa edilmesinin önüne geçilmesi gerekir. Bu noktada tek çıkış yolu, sosyal demokrat politikalar üzerinden hareket tarzını belirleyen bir belediye yönetiminin görevi devralmasıdır. Aksi takdirde, merkezi idarenin talepleri doğrultusunda, altyapı ve üstyapı düşünülmeden, TOKİ eliyle inşa edilen ilave yerleşim alanlarıyla Bahçeşehir İstanbul’un en sorunlu ilçesi haline dönüşecektir.
-Başakşehir İlçesine ulaşımın ana yolların taşıma kapasitesinin dolmuş olmasından dolayı çok zorlaşmış olduğu ortadayken, ilave olarak İlçenin araç trafiğindeki artış da İstanbul ortalamalarının üzerindedir. Bu durum, nüfus artışıyla birlikte bölgenin sıkışan trafikte boğulma riskini gündeme getirmektedir. Mevcut yollar trafik yükünü şu an dahi taşıyamıyorken, merkezi idarenin müdahalesiyle izin verilen yüksek yoğunluklu AVM-Residance ve çok yoğun gökdelen yapılarıyla, ilçenin geleceği içinden çıkılmaz bir sorunun ipoteği altına alınmaktadır.
-İlçe merkezindeki Çarpık yapılaşma şeklinde bir sorundan bahsetmek, İBB tarafından planlanarak inşa edilmiş bir yerleşim yerinde acı bir ironi oluşturmaktadır. Yürüttükleri projelerle, destekçilerine anlamsız şekilde konut üretme fırsatı sunan bu anlayış karşısında, sosyal demokratların kent kimliğini koruyan, insanı referans alan projelerle toplumun karşısına çıkması bir zaruret haline gelmiştir.
-Göç nedeniyle şehir içinde seyyar satıcı, dilenci, işportacı türü işler yapan insan sayısının artıyor olması bir başka Başahşehir gerçeğidir. Sanayi tesislerinin yoğun olduğu ilçede, sorumluluk sahibi bir yerel yönetim, mesleki-teknik eğitimler vererek, ihtiyaç sahiplerini nitelikli işgücü haline getirebilir ve bu kişilere insanca yaşamaya yetecek düzeyde gelir getiren istihdam imkanı sağlayabilir.
-Başakşehir İlçesi, farklı merkezlerden oluşturulmuştur. İlçenin merkezleri arasında gelir dağılımı ve gelişmişlik bakımından ciddi dengesizlikler vardır. Yerel yönetimlerin bu dengesizliği sosyal projeler ve hizmetlerle dengelemesi ve yoksunluk içerisindeki nüfusu desteklemesi gerekir.
-Gençlere yönelik, kütüphane, gençlik merkezi, etüt odası gibi olanakların yetersiz olması, bir yerel yönetimin temel sorumluluğunu yerine getirmemiş olduğunun göstergesidir. Esas olarak, bu yolla ilçe nüfusunun eğitim düzeyinin artırılması ve ekonomisinin iyileştirilmesi mümkün olacaktır. İlave olarak, genç nüfusun, sorunlardan uzak tutulması ve sağlıklı bir gelecek sahibi kılınması da yerel yönetim tarafından, eğitim, kültür ve benzeri noktalarda sosyal hizmetlerin sunulmasıyla mümkün olacaktır.
-Engellilere yönelik alt yapının eksikliği bir başka sorundur. Engellileri yönelik sosyal tesisinin bulunmaması bir sorun olarak İstanbul genelinde karşımıza çıkmaktadır. Bu sorun, Başakşehir ilçesinde kendini daha fazla hissettirmektedir. Çünkü ilçe birden çok merkezden oluşmaktadır. Bu durum, engelli vatandaşların yaşamlarını zorlaştıran bir etkiye sahiptir. Engelli vatandaşlar için yerel hizmetlere ulaşmak ilçenin yapılanması nedeniyle zorlaşmaktadır. Bu noktada çözüm odaklı projeler üretilmesi gerekir.
-Başakşehri İlçesinde, Şahintepe ve Altınşehir mahallelerinde atık su kanalları yapılmamıştır. Atık su kanal sistemi, bir yerleşim yerinin temel gereksinimlerinden biridir. Belediye göreve geldiği günden bu yana bu sorunun çözümüne yönelik bir proje üretmemiştir. Bu alanda, kentsel bütünlük içerisinde, herkes dahil edilerek, plan kararlarıyla teşvik edilerek, tarafları ikna edilerek, yerel ihtiyaçlar doğrultusunda bir kentsel dönüşüm uygulamasına ihtiyaç vardır. Partimizin yerel seçimlerde ülke genelinde kullanabileceği kentsel dönüşüm modeli içerisinde, her vatandaş kollanıp, yasal durumu ne olursa olsun, ruhsat ve iskan konusu da ne durumda olursa olsun, bütün yapılar, dönüşüme dahil edilerek, her yapının hukuki durumu, riskleri ve nitelikleri dikkate alınarak bir kentsel dönüşüm modeli ortaya konulmalıdır.
-Başakşehir İlçesinde ortak alanların aydınlatma eksiği, bir güvenlik sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır. İlçenin bulunduğu yerleşim alanının görece olarak şehrin ana merkezinin dışında olmasından doğan tedirginlikler, ortak alanlarda yaşanan aydınlatma eksikliği nedeniyle, kişilerin kendilerini güvensiz hissetmelerine yol açmaktadır. Belediye olarak bu sorunun ivedilikle çözümlenmesi gerekir.