Bahçelievler İlçesi, İstanbul merkezinde bulunan öne çıkan merkezlerden biridir.
Tarih boyunca imparatorların taç giydiği yer olan Bahçelievler ve çevresi, Bizans İmparatorluğu döneminde tarım ve bağcılık faaliyetlerinin yoğunlaştığı anlar olup, Hepdemon diye anılmaktaydı.
Rum Ortodoksların tarım alanı olan ilçe toprakları, Türklerin İstanbul’u fethetmesiyle zaman içinde terk edilmiştir. Bölge, Osmanlılar zamanında Bakırköy ve Yeşilköy’deki küçük bölgeler dışında tamamen sahipsiz kalmıştır.
I.KONUMU
Bahçelievler ilçesi; İstanbul’un Avrupa yakasında 0-1 karayolunun (Eski E-5) kuzeyinde yer almaktadır. Batıda Küçükçekmece, güneyde Bakırköy, kuzeyde Bağcılar ve doğuda Güngören ilçeleriyle çevrilidir. İlçenin batısındaki sınırı Ayamama Deresi, doğusundaki sınırı ise Çırpıcı Deresi belirlemektedir. İlçe, denize doğru uzanan derelerin oluşturduğu vadi ve tepeler üzerinde yerleşmiştir. Batıdaki Ayamama Deresi arasında Yenibosna yerleşimi, Yenibosna Deresi ile Tavukçu Deresi arasında Kocasinan yerleşimi, Tavukçu Deresi ile doğudaki Çırpıcı Deresi arasında Bahçelievler yerleşimi yer almaktadır. İlçe toprakları 1674 hektarlık bir alanı kaplamaktadır. Tarihi yarımadaya ve Atatürk Hava Limanı’na olan yakınlığı nedeniyle gelişmeye çok uygun bir ilçedir.
Cumhuriyet döneminde Avrupa ile ekonomik ilişkiler gelişince, demiryolları yetersiz kalmış yeni karayollarının yapımına hız verilmişti. Bugün Londra asfaltı olarak tanımlanan ve 2×2 şeklinde Bahçelievler’in kuzeyinden geçen yol bu arada yapıldı. Yol boyunca iskan ve istihdam alanları açıldı ve birçok mahalle bu yol boyunca oluştu.
1960’larda yetersiz kalan Londra Asfaltına ilaveten güneyden yeni bir yol, E-5 inşa edilmiş ve bu yol da Bahçelievler’i güneyden sınırlandırmıştır. Bu yol boyunca bir çok fabrika kurulunca yerleşim kent görünümü almaya başlamış ve büyük iskan alanı olmuş ve bugünkü Bahçelievler inşa edilmiştir. 1978’lerden itibaren ilçede, devletin yapılaşma politikası yüzünden bugünkü görünümü olan yüksek binalar inşa edilmiştir. Buna rağmen Bahçelievler İstanbul’un diğer ilçelerine göre daha az gecekonduya sahip ve yerleşim daha planlıdır.
1982 yılında İstanbul Belediyesine bağlı bir şube müdürlüğü durumuna getirilen Kocasinan ve Yenibosna belediyeleri, 1984 yılında Büyükşehir uygulamasına geçilmesiyle birlikte Bakırköy ilçe belediyesine bağlanmıştır.
İlçe 3806 sayılı yasa ile 25 Ağustos 1992 tarihinde Bakırköy ilçesinden ayrılarak Bahçelievler ilçesi ve onun yerel örgütü olarak Bahçelievler İlçe Belediyesi kurulmuştur.
II. NÜFUS ANALİZİ
31.12.2011 tarihinde yapılan sayıma göre 600.900 olan nüfusun 301.268’i erkek, 299.632’si kadındır.
İlçe nüfusunun yaş gruplarına göre dağılımına bakıldığında;
0-4 46.717
5-9 43.698
10-14 46.496
15-19 46.615
20-24 50.035
25-29 62.201
30-34 63.497
35-39 51.965
40-44 42.040
45-49 40.573
50-54 31.318
55-59 26.724
60-64 18.406
65 + 30.615 olduğu görülmektedir.
İlçe nüfusunun % 99’u iç göç sonucunda yerleşmiş bulunan vatandaşlardan oluşmaktadır. Bahçelievler, Türkiye’nin hemen her kentinden göç almış olmakla birlikte; ilçe nüfusunda coğrafi bölgelere göre dağılıma göz atılacak olursa, birinci sırada % 30’luk bir payla Karadeniz Bölgesi yer almaktadır. Doğu Anadolu Bölgesi % 20’lik bir payla ikinci sırada olup, onu %18’lik bir payla İç Anadolu Bölgesi takip etmektedir.
Yerel seçimlerde, geliştirilecek sosyal projelerde, nüfus dağılımına bakılarak, eğitim çağındaki nüfusa yönelik çalışmalarla istihdam gereksinimi içerisinde olan genç ve orta yaş nüfusa yönelik faaliyetlere odaklanılması sonuç üzerinde etkili olabilecektir.
III. SOSYAL ANALİZ
İlçe nispi olarak ekonomik yönden gelişmiş görünmekle birlikte, farklı gelir gruplarını barındıran bir yerleşim yeridir.
İlçede %32’lik bir kesim, orta / orta üst gelir grubuna sahipken, %68’lik bölüm alt gelir grubunda yer almaktadır.
İlçede genel olarak hareketli sosyal yaşam mevcuttur.
1.Yerel Gazeteler
İlçede 2 etkin yerel gazete bulunmaktadır.
Bahçelievler gazetesi
Bahçelievler expres
2.Dernekler
İlçede toplam 72 adet hemşehri derneği bulunmaktadır.
Bahçelievler ilçesinde sosyal yaşam hemşehri dernekleri üzerinden yürümektedir. Bu derneklere yönelik olarak yapılacak seçim çalışmalarının etkili olacağı değerlendirilmektedir.
Bahçelievler İlçesinde, hemşehri derneklerinin dışında 84 sosyal-ticari-sportif dernek faaliyette bulunmaktadır. Bu dernekler üzerinden, iş hayatı ve sosyal yaşama yönelik projelerin paydaşlar aracılığıyla topluma yayılması ve seçmene ulaştırılması mümkün olabilecektir.
Sosyal hayata dair derneklerin fazlalığı, Bahçelievler İlçesinde yaşayanların sosyal sorumluluk konusunda duyarlı olduğunu, sosyal demokrat seçmen kitlesinin ilçede bulunduğunu ve bu yönde ortaya konulacak projelerle seçmen davranışının olumlu yönde etkilenebileceğini ortaya koymaktadır.
3.Mahalleler
Bahçelievler ilçesi toplam 11 mahalleden oluşmaktadır.
MAHALLE ADI | MUHTARIN ADI SOYADI | MUHTARLIK TEL | FAX |
BAHÇELİEVLER | Mehmet Şerif TÜZÜN | 212 556 68 35 | 557 25 51 |
CUMHURİYET | Fehmi KANDEMİR | 212 555 77 66 | 555 77 61 |
ÇOBANÇEŞME | Veysel YÜCEL | 212 653 72 64 | 552 28 22 |
FEVZİ ÇAKMAK | Bilal ORHAN | 212 551 15 14 | 551 15 14 |
HÜRRİYET | Ahmet ÖZHAN | 212 503 12 10 | 503 12 10 |
KOCASİNAN MERKEZ | Necmettin ÜNALMIŞ | 212 550 41 38 212 630 05 38 | 630 78 09 |
SİYAVUŞPAŞA | Selami AYKUT | 212 442 71 64 212 442 55 61 | 442 71 64 |
SOĞANLI | Seyfettin KARA | 212 554 36 61 212 556 35 61 | 556 67 41 |
ŞİRİNEVLER | Galip KARAYİĞİT | 212 652 88 20 | 551 70 04 |
YENİBOSNA MERKEZ | Gökay ÖZKAYA | 212 655 79 99 | 656 19 07 |
ZAFER | Yunus TÜRK | 212 639 30 73 | 639 30 74 |
Bahçelievler İlçesinde yaşayan 600.000 kişilik nüfus 11 mahalleye dağılmış durumdadır. Mahalle nüfus ortalaması çok yüksek bir ilçedir Bahçelievler. Nüfusun kalabalık mahallelerde toplanmış olması sosyal belediyecilik faaliyetlerinin planlanmasında, muhtarlıklarla eşgüdümün sağlanması suretiyle yürütülmesinde bir avantaj olacaktır.
IV. SİYASİ ANALİZ
Bahçelievler ilçesinde CHP’nin 100 bin civarında sadık bir oy kitlesi bulunmaktadır.
100 bin civarında kararsız seçmen bulunmaktadır. Kararsız seçmenlerin oylarının büyük bir kısmı, 2011 genel seçimlerinde merkezi otoritenin tercih ve yönlendirmesi doğrultusunda kullanılmıştır.
İlçedeki oy potansiyelini yükseltmek için sokaklar bazında özel çalışmalar yapılması sonuçları etkileyecektir. Özellikle sosyal duyarlılığı yüksek seçmene yönelik projeler üzerinden hareket edilmesi olumlu etkiler doğuracaktır.
2009 seçim sonuçları
Parti | Aday | Oy Sayısı | Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Osman Develioğlu | 145.694 | %47,47 | ||||||||||
Cumhuriyet Halk Partisi | Saffet Bulut | 107.508 | %35,03 | ||||||||||
Demokratik Toplum Partisi | Ayşe Yeter | 17.980 | %5,86 | ||||||||||
Milliyetçi Hareket Partisi | Ahmet Çadırcı | 13.899 | %4,53 | ||||||||||
Saadet Partisi | Ekrem Kızıltaş | 12.062 | %3,93 | ||||||||||
Büyük Birlik Partisi | Orhan Dernek | 4.664 | %1,52 | ||||||||||
Demokratik Sol Parti | Engin Öztürk | 2.788 | %0,91 | ||||||||||
Demokrat Parti | İsa Sever | 962 | %0,31 | ||||||||||
Bağımsız Türkiye Partisi | Şakir Aynacı | 616 | %0,20 | ||||||||||
Türkiye Komünist Partisi | Saime Yılmaz | 464 | %0,15 | ||||||||||
Liberal Demokrat Parti | Mustafa Damlar | 185 | %0,06 | ||||||||||
Kazanan Parti | Kazanan Aday | Toplam Geçerli Oy | Toplam Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Osman Develioğlu | 306.822 | %100 |
2011 seçim sonuçları
1. AK PARTİ – Adalet ve Kalkınma Partisi 51,75 183.504 2. CHP – Cumhuriyet Halk Partisi 28,70 101.780 3. MHP – Milliyetçi Hareket Partisi 9,46 33.543 4. ABDULLAH LEVENT TÜZEL 5,13 18.197 5. SP – Saadet Partisi 1,55 5.514 6. HAS – Halkın Sesi Partisi 0,71 2.515 7. BBP – Büyük Birlik Partisi 0,55 1.966 8. DP – Demokrat Parti 0,45 1.591 9. HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi 0,42 1.506 10. MUSTAFA AVCI 0,24 848 11. DSP – Demokratik Sol Parti 0,22 770 12. TKP – Türkiye Komünist Partisi 0,21 747 13. MP – Millet Partisi 0,19 662 14. MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,07 231 15. HANİFİ AVCI 0,06 206 16. LDP – Liberal Demokrat Parti 0,03 123 17. EMEP – Emek Partisi 0,00 0 18. DYP – Doğru Yol Partisi 0,00 0 |
Son iki seçimin sonuçlarına ilişkin istatistiki verilerin değerlendirilmesinden açık olarak görülen gerçeklik, sosyal demokrat eğilimli seçmenin oy kullanma oranının iktidar partisini destekleyen seçmenlere göre daha düşük kaldığıdır. PR çalışmaları ve medya yoluyla etkili olmak bir seçenek olarak kullanılabilir olmakla birlikte, öncelikli ve emin bir yol olarak, sokak, mahalle ve semt ölçeğinde seçmene dokunan yüz yüze çalışmalarının yoğun bir şekilde tercih edilmesi, adayların ve projelerinin ilçeler-semtler ve büyükşehir açısından açık açık anlatılması gerekir.
V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ
Bir yerleşim yerinin sosyal donatı ve teknik altyapısının sorunlu olup olmaması ya da yeterlilik düzeyi, yapılaşma sürecinin imar mevzuatına uygun olarak şekillenip şekillenmemesine bağlıdır. Bahçelievler ilçesinin yapılaşma sürecinde yaşanan mevzuata aykırı inşaatlar sonucunda sosyal ve teknik altyapı konusunda sorunlu bir kent ortaya çıkmıştır.
1.Yol Altyapısı
E–5 karayolu ile Tarihi Yarımada ve Atatürk Havalimanı’na bağlanan ilçe, TEM otoyol bağlantısı sayesinde de Trakya illerine ve Avrupa’ya uzanmaktadır.
İlçe merkezinde nispeten geniş yollar bulunmaktaysa da, yoğun nüfus nedeniyle ihtiyaca cevap verememektedir. Yoğun talebin oluşturduğu ulaşım hareketliliği, Bahçelievler İlçesinin semtlerinde-ilçe içerisindeki yollara yoğun bir trafik sıkışıklığı olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bahçelievler İlçesinin yeniden yapılaşma sürecinde yol altyapısının yeniden şekillendirilmesi ve standartlara uyun olarak düzenlenmesi gerekir. Yolların standartlara uygunluğu, hem yeterli miktarda yol yapılmasını, hem de yapılan yolların etrafında var olan yapılaşma yoğunluğuna göre genişliğinin ayarlanmasını ifade eder.
2.Otopark Altyapısı
Otopark sorunu, plansız yapılaşan diğer ilçelerde olduğu gibi Bahçelievler’de de kendisini göstermektedir. İlçede AVM otoparkları dışında dikkate değer bir otopark altyapısı bulunmamaktadır. Var olan AVM otoparkları yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Bahçelievler İlçesinde AVM yapıları, bir yandan trafik sorununa yol açarken, diğer yandan otopark hizmeti vermek gibi bir işleve sahip olmuştur.
İlçede otopark sorununa yol kenarlarına park yapılmak suretiyle çözüm bulunmaya çalışılmaktadır.
3.Ulaşım
İlçenin toplu ulaşımında otobüs ve minibüs ağırlıklı olarak kullanılmaktadır. Kalabalık nüfus nedeniyle hayli hareketli olan ulaşım, ihtiyacın yoğunlaştığı sabah ve akşam saatlerinde büyük sorun oluşturmaktadır.
Bahçelievler İlçesine ulaşımda, ilçe sınırında 3 ayrı duraktan geçen Aksaray – Esenler Hafif Metro Hattı ile Dünya Ticaret Merkezi ve Atatürk Havalimanı’na kolaylıkla ulaşımı sağlanmaktadır. Sorun daha çok ilçenin semtlerine ulaşımda yaşanmaktadır.
4.Yeşil Alan İhtiyacı
Yeşil alan ihtiyacı, yoğun yapılaşmış yerleşim yerlerinde nüfusun nefes alma imkanı bulduğu alan ihtiyacı olarak karşımıza çıkar. Bahçelievler İlçesi nüfus yoğunluğunun doğurduğu ihtiyacı karşılamak üzere, 88 adet park yapılmış bulunmaktadır.
Bahçelievler ilçesinde 1.218.598,02 m2 aktif+pasif yeşil alan bulunmaktadır. Parklarda 188.654,61m2 yeşil alan; 153.339,39 m2 sert zemin toplamda ise 341.994 m2 alan bulunmaktadır. Bahçelievler İlçesinde kişi başına düşen yeşil alan miktarı 0.55 m2’dir. Bu rakam, dünya standartlarının çok gerisinde olduğu gibi, Bakanlık tarafından belirlenen 10m2 kişi başında yeşil alan standardının çok gerisindedir.
Pasif yeşil alanlarla birlikte kişi başına düşen yeşil alan miktarı ise 2m2 civarındadır. Bir başka ifadeyle, Bahçelievler İlçesinde yaşayanlar, yeşil alan olarak ayrılmış bulunan arazinin sadece %25 lik bir kısmından doğrudan ve yeşil alan fonksiyonuyla yaralanma imkanına sahiptirler. Aktif olarak yararlanılmayan alanların yeşil olup olmaması önem arz etmez.
5.Eğitim Hizmetleri
Yerel yönetimler, eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde birinci derece sorumlu idare olmamakla birlikte, hizmetlerin altyapısının ya da eğitim-öğretim çağındaki kişilerin ya da ailelerinin desteklenmesi noktasında projeler geliştirebilmektedirler.
Bahçelievler İlçesinde genel olarak eğitim seviyesi düşüktür. Okullaşma oranı nispeten yüksek olan bir ilçedir. En önemli ihtiyaç kütüphanedir. İlçede sadece 1 kütüphane bulunmaktadır. Eğitim altyapısının desteklenmesi bağlamında belediye tarafından bu yönde projeler geliştirilebilir.
İlçede eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütüldüğü kurumlara bakıldığında, üç haneli rakamlara ulaştıkları görülmektedir. Bu kurumların dağılımları;
İlköğretim okulları 44 |
Özel İlköğretim Okulları 10 |
Özel anaokulu 13 |
Özel Rehabilitasyon Merkezi 12 |
Resmi Liseler 10 |
Muhtelif Kurslar 34 |
Özel Liseler 15 |
Meslek Lisesi 10 |
Dershaneler 26 |
Anadolu Liseleri 3 |
Üniversiteler 5 |
Yüksek okul 1 |
Bilgi evleri 5 |
Olarak karşımıza çıkar.
İlçede eğitim kurumlarının fazlalığı iyi bir tablo olarak algılanabilir olmakla birlikte, nüfusun eğitim ortalaması ya da düzeyi incelendiğinde hoş olmayan bir tablo karşımıza çıkmaktadır.
Okuma yazma bilmeyen 19.567
Okuma yazma bilen fakat okul bitirmeyen 94.447
İlkokul mezunu 137.930
İlköğretim mezunu 57.069
Ortaokul veya dengi okul mezunu 30.185
Lise veya dengi okul mezunu 102.733
Yüksekokul veya fakülte mezunu 41.647
Yüksek lisans mezunu 2.839
Doktora mezunu 462
Bilinmeyen 34.552
Herhangi bir kurumdan mezun olmayanlar ile okuma yazma bilmeyenlerin oranının yüksekliği, ilçede eğitim-öğretim konusunda belediyenin projeler geliştirmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
6.Sağlık Hizmetleri
Devlet hastanesi bulunmayan Bahçelievler’de sağlık hizmetleri ağırlıklı olarak özel hastaneler aracılığı ile giderilmektedir.
İlçede 19 sağlık ocağı, 2 Verem Savaş Dispanseri, 1 Ana Çocuk sağlığı ve Aile Planlaması Merkezi vardır. İlçedeki özel hastane sayısı 12’dir
Mevcut sağlık tesislerinin ihtiyaca cevap verme noktasında sıkışıklık yaşanması kaçınılmazdır. Bu noktada, yerel yönetim olarak, halka sağlık hizmeti sunacak tesisleşmenin teşvik edilmesi ve doğrudan hizmetlerin sunulması yönünde projeler geliştirilmesi gerekir.
7.İbadethaneler
İstanbul’un en büyük 2. Camii olan Şirinevler Ulu Camii başta olmak üzere toplam 45 cami ve 5 Cem evi bulunmaktadır.
Camiler, sosyal altyapı tesisi olmakla birlikte, genel olarak, bu tesisler toplum destekli olarak yapılmaktadır. İbadethane konusunda toplumda var olan duyarlılığı dikkate alan politikalar geliştirilmesi, seçmen tercihlerinin şekillendirilmesi bakımından bir ihtiyaç olarak görülmelidir.
Adnan Toros Camii |
Bahçelievler Yeni Camii |
Barbaros Hayrettin Paşa Camii |
Basın Sitesi Mirac Camii |
Cumhuriyet Mahallesi Merkez Camii |
Çinili Camii |
Esentepe İmam-ı Azam Camii |
Hz. Ebubekir Camii |
İmam-ı Buhari Camii |
İmam-ı Müslim Camii |
Kocasinan Hacı Mehmet Fatma Hatun Camii |
Kocasinan Merkez Camii |
Kocasinan Merkez Mahallesi Siteler Camii |
Kocasinan Merkez Mahallesi Yeni Camii |
Mehdiyye Camii* |
Mehmet Ülker Camii |
Mimar Sinan Camii |
Siyavuşpaşa Camii |
Soğanlı Camii |
Soğanlı Hz. Ömer Camii |
Şehit Yaşar Musaoğlu Camii |
Şirinevler Cengiz Topel Camii |
Şirinevler Mehmet Akif Camii |
Şirinevler Ulu Camii |
Ulubatlı Hasan Camii |
Üçevler Camii |
Yayla Camii |
Yenibosna Aksa Camii |
Yenibosna Akşemsettin Camii |
Yenibosna Bilal-i Habeşi Camii |
Yenibosna Çobançeşme Camii |
Yenibosna Hacı Veyis Turan Camii |
Yenibosna Hz. Ömer Camii |
Yenibosna Köyiçi Camii |
Yenibosna Kuba Camii |
Yenibosna Mehmet Akif Camii |
Yenibosna Merkez Camii |
Yenibosna Mevlana Camii |
Yenibosna Molla Gürani Camii |
Yenibosna Muhammediye Camii |
Yenibosna Nur Camii |
Yenibosna Selçuk Hatun Camii |
Yenibosna Yeni (Altınyıldız) Camii |
Yıldız Zöhre Camii |
Yunus Emre Camii |
11 mahallede karşımıza çıkan 45 adet caminin standartların üzerinde olup olmadığı bir başka değerlendirme konusu olmakla birlikte, sosyal dayanışma içerisinde yapılmış olan bu tesislerin kullanılmasında gereksinim duyulan desteğin yerel yönetimler tarafından sağlanması, bir kısım seçmenin davranışında olumlu değişime yol açabilecektir.
VI. EKONOMİK HAYAT
Ekonomisi 1960 yıllarına kadar tarıma dayalı olan ilçe daha sonra İstanbul un en önemli sanayi alanlarında birine dönüşmüştür. Özellikle gıda ve tekstil alanlarında Coca-Cola, Efes Pilsen, kom tekstil ve Altınyıldız kumaş gibi Türkiye ekonomisinin önde gelen müesseselerinin üretim tesislerini barındırmaktadır.
İlçe nüfusunun önemli bir kısmı ticaretler uğraşmaktadır. Mobilya, Tekstil ayakkabı ve gıda ticareti özellikle E–5 yolu kenarında konuşlanmış büyük işyerleri eliyle yapılmaktadır.
İmalat sektöründe çalışanlar daha ziyade Çoban çeşme, Yenibosna Merkez ve kısmen Kocasinan Merkez mahallesinde yoğunlaşmaktadır.
Kuyumculuğun gelişmiş olduğu İlçedeki toplam kuyumcu sayısı işyeri olarak Kuyumcu kentte 1200 imalathane, 10 büyük fabrika ve şehir içinde 100 kuyumcu dükkânı bulunmaktadır.
İlçe sınırları içerisinde kayıtlı sıhhi ve gayrı sıhhi müessese sayısı 21.500 dür. 14.500 tanesi sıhhi, 7.000 tanesi gayri sıhhi müessesedir. 2 si turistik, 3 ü belediye belgeli olan 5 adet otel, 1.200 adet kamuya yönelik mekân, 500 adet lokanta ve 350 adet internet kafe yer almaktadır.
VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER
Plansız, projesiz, kontrolsüz bir şekilde, mevzuata aykırı yapılaşmaların yoğun olduğu bir yerleşim biriminde sorunların analizinin içinden çıkılması zor bir sorun olacağı açıktır. Birçok sorun, yapılaşma ve kurulma sürecinde yaşanan aksamalardan doğar. Kentin yeniden, çağdaş bir şekilde düzenli-sağlıklı-estetik bir şekilde yapılması durumunda sorunların önemli bir kısmı ortadan kalkacaktır.
-Bahçelievler İlçesinde mevcut yapıların önemli bir oranının mevzuata aykırı yapılmış ve bir çok binada aykırılık devam etmektedir. Kontrolsüz şekilde yapılanmış bulunan binaların afet-deprem güvenliği noktasında güvenilir olması beklenemez. Olası depremde ortaya çıkabilecek sorunlara çözüm üretilmesi ivedi bir sorundur. Geçmişten gelen kaçak yapılaşmalara müdahale edilememesi, bu yapıların bu haliyle kullanılmasına izin verildiği şeklinde bir algı ve idari davranış modeli ortaya çıkmıştır. Geliştirilecek kentsel dönüşüm modeliyle bu sorunların bütünüyle çözüme kavuşturulması gerekir.
-Bahçelievler İlçesi, göç almaya devam eden bir ilçedir. İlçenin planlaması tamamlanıp kaçak yapılaşmanın önü tamamen kesilmelidir. Bugünün koşullarında yeni kaçak yapılaşmanın mümkün olması, kabul edilebilir bir durum olmaktan uzaktır.
-Bahçelievler İlçesinin sorunlarının çözümlenmesinde en önemli proje, ihtiyaçlara odaklanan, sorunları çözmeyi amaçlayan, tarafların katılımını sağlayan, yerel yönetimler tarafından şekillenen, merkezi idarenin teknik ve mali desteğiyle yapılacak bir kentsel dönüşüm projesidir. Mevcut kentsel dönüşüm uygulamalarının oluşturduğu korkuları ortadan kaldıracak şekilde, kentsel bütünlük içerisinde, kimseyi dışlamadan, plan kararlarıyla teşvik edilerek, tarafları ikna ederek, yerel ihtiyaçlar doğrultusunda bir kentsel dönüşüm uygulamasına ihtiyaç vardır. Partimizin yerel seçimlerde ülke genelinde kullanabileceği kentsel dönüşüm modeli içerisinde, hiçbir vatandaş mağdur edilmeden, yasal durumu olan ya da olmayan, ruhsatlı ve iskanlı olan ya da olmayan, bütün yapılar, dönüşüme dahil edilerek, her yapının hukuki durumu, riskleri ve nitelikleri dikkate alınarak bir kentsel dönüşüm modeli ortaya konulmalıdır.
Belli bir bölgenin riskli alan ilan edilmesiyle yapılan dönüşümlerde, Ankara’dan Bakanlık tarafından yapılan plan ve projelendirmeler, ilçe ve kent bütünlüğünü göz ardı ettiğinden dolayı, kent dokusu içerisinde kanserli yapılar olarak tanımlanabilecek uygulamalar yol açmış ve açmaya da devam edecektir.
-Trafik yoğunluğu, Bahçelievler İlçesinin ihtiyacından daha az yol yapılmış olmasından ve yapılan yolların standartlara aykırı olmasından kaynaklanan bir sorundur. İstanbul genelinde var olan ve öncelikli hale gelmiş trafik yoğunluğu sorununun bir yansıması, ilçede de kendini göstermektedir. İstanbul’un trafik yoğunluğuna çözüm üretilip, seyahat kişiler için bir keyif haline getirildiğinde, Bahçelievler İlçesi de bu çözümden payını öncelikle alacaktır. İlave olarak, ilçe genelinde mevcut yolların genişletilmesi ya da üst üste bindirilmesi suretiyle çözümler üretilmesi, dönüşüm sürecinde dikkate alınacak ve mevcut yolların altında teknik olarak engel bulunmayan yerlerde ilave yollar yapılacaktır.
-İlçede kişi başı yeşil alan miktarının çok düşüktür. Ağacı, yaprağı çiçeği görmeden büyüyen çocukların varlığı, mevcut yerel yönetimin ve öncekilerin temel sorumluluklarından biridir. Kentsel alanlarda dönüşüm ve benzeri yöntemlerle yapılacak iyileştirmelerde, yeşil alan ihtiyacının karşılanması öncelikle dikkate alınmalıdır.
-Bahçelievler İlçesinin otopark ihtiyacının karşılanmasına yönelik projeler geliştirilmesi gerekmektedir. Otopark ihtiyacına çözüm noktasında katkı sağlayacak doğru seçenek, her yapının kendi otoparkına sahip olmasıdır. Dönüşüm çalışmalarıyla birlikte bu eksiklik de giderilebilecektir. Seçim sürecinde, otopark yapılması için inşaat ruhsatı verilirken alınan harçların akıbetinin sorulması etkili sonuç doğurabilir.
-İlçenin sosyal dokusuna yönelik kapsamlı bir veritabanı çıkarılması ihtiyacı vardır. Bu ihtiyacın karşılanması, belediye tarafından yürütülecek sosyal ve kültürel projelerde başarıyı artıracaktır. Sağlıklı bir veri tabanı kurulmasıyla sunulan kamu hizmetlerinin etkinliği de artırılabilecektir.
-Deprem riskinin yoğunluğu sorunu, yapıların standartlara uygun olarak inşa edilmemiş olmasından kaynaklanmaktadır. Öncelikle mevcut bina stokunun hızlı bir şekilde elde geçirilmesi gerekir. Elde edilen tespitler üzerinden projeler üretilmelidir. Güçlendirilerek mevcudiyetini devam ettirebilecek olanlarla, mutlak olarak yenilenmesi gerekenler ayrılarak çözüm sürecinin hızlı bir şekilde, tarafların ortak çalışmasıyla tamamlanması gerekir.
-İlçede devlet hastanesinin bulunmayışı, sağlık hizmetleri konusunda halkı zorlamaktadır. Bu noktada, belediyelerin kendi kurumları aracılığıyla eksik kalan sağlık hizmetlerini sunması doğru bir tercih olacaktır.
VIII. İLÇEYE YÖNELİK FAALİYETLERİMİZ
Bahçelievler İlçesi, sorunlarını yakından izleme imkanı bulduğumuz ilçelerden biridir. ilçenin sorunları konusunda kimi Sivil Toplum Kuruluşları ve muhtarlıklar üzerinden, uzmanlık konumuz olan imar planlama, kentsel dönüşüm ve çocuk suçlarının önlenmesi konusunda bilgilendirme faaliyetlerimiz gerçekleştirilmiştir. İlçede faaliyette bulunan iş adamlarıyla doğrudan görüşmeler yapılmış, beklentiler ve çözümler konusunda düşünceleri derlenmiştir.
Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi/Muhtarlara Söz Hakkı başlıklı bilimsel projemiz kapsamında mahalle muhtarlıklarıyla olan anket, mülakat ve bilgilendirme çalışmalarımız devam etmektedir.