Tuzla, İstanbul’un Asya kısmında bulunan sınır ilçelerinden biridir. Tuzla adının, bir dönem ilçede bulunan tuzlalardan dolayı verildiği bilgisi mevcuttur. İstanbul’un az nüfuslu(197 bin) ilçelerinden biridir. 2009 yerel seçimlerinde oldukça düşük bir farkla seçim kaybedilmiştir. İlçe seçmenleri içerisinde belirgin bir sosyal demokrat kitle bulunmaktadır.
I.TARİHÇE-KONUM
Tuzla, İstanbul’un en güneyinde yer alır. Coğrafi konum olarak kuzeyde ve batıda Pendik ilçesi bulunur. Doğusunda Kocaeli‘nin Gebze ilçesi yer alır. Güneyinde Marmara Denizi bulunur ve 13 km kıyı şeridine sahiptir. Deniz seviyesinden yüksekliği, merkezde ortalama 25-30 metredir. Güneydeki Tuzla Burnu büyük bir çıkıntı olarak göze çarpar. Yüzölçümü 201 km2’dir.
Tuzla’nın en eski tarihi Bakırtaş (Kalkolotik çağa) dönemine kadar gitmektedir. Tuzla İlkokulu’nun yapımı sırasında Bakırtaş (Kalkolotik çağa) dönemine ait çanak çömlek bulunmuştur. Şevket Aziz Kansu’nun 1965’de yaptığı kazılarda Tuzla İlkokulu bahçesinde ve yakınındaki (kale kapısı) bostanda yaklaşık olarak 100 metreyi kapladığı anlaşılan düz bir yerleşme bulunmuştur. Ayrıca bu kazıda Bakırtaş dönemine (Kalkolotik çağ) ait çanak çömlek ve de kültür eşyası ele geçirilmiştir.
Tuzla’da çok sayıda Bizans devrinden kalma mimari unsurlara rastlanmıştır. 1972 yılında yapılan ilk tarihi kazıda Bizans Devri Kilisesi ortaya çıkarılmış, ikinci kazıda ise Ekrembey Adası’nda yapılmış olan Saint Andre Manastırı ortaya çıkarılmıştır. İncir Adası’nda Hagios Gikara Manastırı, Tuz Burnu’nun kuzeyinde yarımadada Hagios Geogios Manastırı bulunmaktadır.
Tarihi eser olarak Tuzla’da yedi kilise ve Padişah I. Sultan Ahmet zamanında yapılan bir camii bulunmaktadır. Orhanlı Köyü’nün 600 yıl kadar önce kurulduğu tahmin edilmektedir. Aydınlı Mahallesi de tarihi bir mahalledir.
Tuzla’nın Osmanlıya geçmesi Orhan Gazi (1281-1362) dönemine rastlar. Orhan Gazi’nin 1329’da Pelakonon’da (Darıca ile Eskihisar arasında) Bizans imparatorunu yenilgiye uğratmasıyla bölge Osmanlılara geçer. Erken dönem Osmanlı vakayinamelerinde bölgenin Osmanlı hakimiyetine geçişinde Abdurrahman Gazi’nin gösterdiği büyük yararlığa yer verilir.
Osmanlı döneminde Tuzla, doğuya giden yol güzergahında bulunduğu için bir konaklama yeri olarak kullanılmıştır. Kayıtlarda Tuzla Menzili adıyla geçen bu konaklama yeri sefere giden ordunun da konaklama yeriydi. 1730 tarihli hükümde İran seferine çıkan ordunun konaklama yerleri zikredilirken Tuzla menziline yer verilmiştir.
Tuzla, Osmanlı sultanlarının av mahalleri arasında idi. Osmanlı sultanları Yakacık, Soğanlık, Tuzla, Samandıra ve Gebze civarında avlanıyorlardı. Buralardan izinsiz ağaç kesmek ve avlanmak yasaktı.
Milli Mücadele yıllarında Tuzla’nın Müslüman ahalisi büyük sıkıntılar yaşamıştır. Tuzla’da oturan Rum ahalinin Yunanlılarla açık işbirliğine rağmen Türk nüfus birlikte yaşamayı sürdürmüştür. Lozan Antlaşması ile Selanik’ten gelen Türklerin Tuzla’ya yerleşmesi ile Rumların çoğunluğu Yunanistan’a gitmişlerdir. Tuzla’da yedi kilise ve Padişah 1.Ahmet zamanında yapılan bir camii tarihi eser olarak bulunmaktadır.
II. NÜFUS ANALİZİ
Tuzla ilçesi oldukça az sayılabilecek bir nüfusa sahiptir. İlçe nüfusu 197.657 kişidir.
Yaş grubu | Toplam | Erkek | Kadın |
‘0-4’ | 16.942 | 8.711 | 8.231 |
‘5-9’ | 16.329 | 8.444 | 7.885 |
’10-14′ | 16.502 | 8.535 | 7.967 |
’15-19′ | 15.781 | 8.255 | 7.526 |
’20-24′ | 18.147 | 10.183 | 7.964 |
’25-29′ | 18.992 | 9.667 | 9.325 |
’30-34′ | 20.480 | 10.353 | 10.127 |
’35-39′ | 17.771 | 9.164 | 8.607 |
’40-44′ | 14.973 | 7.840 | 7.133 |
’45-49′ | 12.496 | 6.476 | 6.020 |
’50-54′ | 9.395 | 5.037 | 4.358 |
’55-59′ | 7.095 | 3.610 | 3.485 |
’60-64′ | 4.813 | 2.404 | 2.409 |
’65-69′ | 3.028 | 1.455 | 1.573 |
’70-74′ | 2.066 | 921 | 1.145 |
’75-79′ | 1.309 | 533 | 776 |
’80-84′ | 979 | 354 | 625 |
’85-89′ | 450 | 138 | 312 |
’90+’ | 109 | 15 | 94 |
Toplam | 197.657 | 102.095 | 95.562 |
III. SOSYAL ANALİZ
Tersaneler bölgesi Tuzla’da nispeten hareketli bir sosyal yaşam vardır. İlçenin uzun deniz sahillerinin büyük bölümünde yer alan gezinti alanları aktif olarak kullanılmaktadır.
1.Yerel gazeteler
Tuzla ilçesi, sahip olduğu sosyo-ekonomik durum nedeniyle yerel basın açısından da hayli hareketlidir.
Sahip olduğu 11 aktif gazetenin yanı sıra yerel haberler veren çok sayıda internet sitesi ve dergilere ev sahipliği yapmaktadır
Tuzla gündem
Selam Tuzla
Yeni Tuzla
Tuzla İstanbul
Tuzla olay
Turkuaz gazetesi
Tuzla manşet
Tuzla Yorum
Bizim Tuzla
Tuzla haber
Tuzla gazetesi
Tuzla İlçesinde basın yayın faaliyetlerinde bulunan yerel gazetelerdir.
2.Dernekler
Tuzla ilçesinde kayıtlı 170’i aşkın dernekten çoğunluğu iktisadi işletme olarak faaliyet göstermektedir. İlçede aktif çalışan 38 dernek ve vakıf bulunmaktadır
3.Mahalleler
Tuzla İlçesinde 17 mahalle bulunmaktadır. Mahallelerin nüfus ortalaması İstanbul genel mahalle nüfus ortalamalarının altındadır.
Postane Mahallesi |
Cami Mahallesi |
İstasyon Mahallesi |
Yayla Mahallesi |
Evliya Çelebi Mahallesi |
İçmeler Mahallesi |
Aydıntepe Mahallesi |
Mimar Sinan Mahallesi |
Şifa Mahallesi |
Aydınlı Mahallesi |
Mescit Mahallesi |
Orhanlı Mahallesi |
Orta Mahallesi |
Akfırat Mahallesi |
Fatih Mahallesi |
Tepeören Mahallesi |
Anadolu Mahallesi |
Tuzla’nın 17 mahallesi, ilçeye yönelik olarak yürütülecek hizmetlerin planlanma noktası olarak ele alınmalıdır. Hizmetlerin yerelleşmesi gerekliliği, mahalle ölçeğinden başlayarak idari faaliyetlerin ihtiyaca uyarlanmasını sağlama sonucunu doğurmalıdır.
IV. SİYASİ ANALİZ
Tuzla 2009 yılında kılpayı kaçırılan bir ilçedir. İşçi sayısının çok olduğu ilçede kemikleşmiş bir CHP seçmen kitlesi vardır. İlçe halkı çoğunlukla bilinçli seçim yapmaktadır. Bu doğrultuda açıklanacak projeler, seçmen üzerinde etkili olacak ve tercihlerini belirleme de yararlı olacaktır.
Doğru aday ve doğru projeler, ilçe seçmeninin tercihleri bakımından önemlidir.
İlçe seçmeninin genel olarak kültürel düzeyinin yüksek olması, sosyal projelerin destek görmesi sonucunu doğuracaktır. Sosyal demokrat seçmeninin gönüllü olarak partimize destek sağlama eğiliminde oldukları gözden kaçırılmamalıdır. Partimiz için gönüllü seçim çalışması yürüten sosyal demokrat seçmenlerin elini güçlendirecek sosyal projelere ağırlık verilmesi sonuç üzerinde etkili olacaktır.
2009 seçim sonuçları
Parti | Aday | Oy Sayısı | Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Şadi Yazıcı | 37.079 | %40,25 | ||||||||||
Cumhuriyet Halk Partisi | Cemil Ekşi | 35.744 | %38,80 | ||||||||||
Milliyetçi Hareket Partisi | İsak Dağcı | 6.900 | %7,49 | ||||||||||
Saadet Partisi | Ali İsmail Kızılgöz | 4.505 | %4,89 | ||||||||||
Büyük Birlik Partisi | Muhammet Demirbaş | 3.864 | %4,19 | ||||||||||
Demokratik Sol Parti | Halil Özen | 2.186 | %2,37 | ||||||||||
Bağımsız | Kanber Saygılı | 830 | %0,90 | ||||||||||
Emeğin Partisi | Salih Akça | 286 | %0,31 | ||||||||||
Bağımsız Türkiye Partisi | Seçkin Karataş | 244 | %0,26 | ||||||||||
Demokrat Parti | Perihan Usta | 196 | %0,21 | ||||||||||
Türkiye Komünist Partisi | Haydar Akın | 140 | %0,15 | ||||||||||
Bağımsız | Mehmet Vahiduddin Karaoğlu | 110 | %0,11 | ||||||||||
Liberal Demokrat Parti | Murat Akkan | 31 | %0,03 | ||||||||||
Kazanan Parti | Kazanan Aday | Toplam Geçerli Oy | Toplam Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Şadi Yazıcı | 92.115 | %100 |
2011 seçim sonuçları
1. AK PARTİ – Adalet ve Kalkınma Partisi 51,55 55.321 2. CHP – Cumhuriyet Halk Partisi 28,59 30.683 3. MHP – Milliyetçi Hareket Partisi 10,53 11.302 4. SEBAHAT TUNCEL 3,57 3.835 5. SP – Saadet Partisi 1,98 2.122 6. HAS – Halkın Sesi Partisi 0,82 879 7. AHMET TUNCAY ÖZKAN 0,76 814 8. BBP – Büyük Birlik Partisi 0,46 491 9. HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi 0,37 394 10. DP – Demokrat Parti 0,36 387 11. DSP – Demokratik Sol Parti 0,21 226 12. MP – Millet Partisi 0,17 184 13. TKP – Türkiye Komünist Partisi 0,14 154 14. DYP – Doğru Yol Partisi 0,11 120 15. MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,04 48 16. LDP – Liberal Demokrat Parti 0,03 30 17. EMEP – Emek Partisi 0,00 0 | ||
V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ
Tuzla ilçesi, arazi yapısı ve geniş alanlarda görece olarak düşük yoğunluklu yapılaşmalar nedeniyle altyapı konusunda nispeten şanslı bir yerleşim yeridir.
1.Yollar
Tuzla ilçesi, yollar bakımından şanslı sayılacak ilçelerdendir. İlçenin içinden geçen E-5 karayolu ve TEM otoyolu üzerinden kolay ulaşım sağlanmaktadır.
İlçe içerisinde yol kalitesi yüksek olmakla beraber, dar ve ihtiyacı karşılamaktan uzak kalmaktadır.
İlçede yıllık 10 km’ye yakın yeni yol açılmasına rağmen, dağınık yerleşim yapılanması nedeniyle ihtiyaca cevap vermekten uzaktır. Tuzla ilçesinde yapılan yolların yıllık 20km’ye çıkarılması gerekmektedir.
2.Otopark
Tuzla İlçesinde yerleşim yerlerinin dağınık ve az katlı olmasından dolayı, otopark konusunda ihtiyaç görece olarak daha düşüktür.
İlçede belediye tarafından kiraya verilen 1, trafik vakfı tarafından işletilen 2, İspark tarafından işletilen 3’ü yol üstü, biri açık olmak üzere toplam 7 otopark bulunmaktadır.
Tuzla’nın mevcut durumu nedeniyle, otopark ihtiyacı birinci öncelik olarak görülmese de, gelecekte ortaya çıkması olası ihtiyaçlar doğrultusunda otopark yapılanmasının planlanması gerekir. İlçeye yeni otopark alanları kazandırılması gelecek açısından öncelikli projelerden olmalıdır.
3.Ulaşım
Tuzla ulaşım hizmetleri açısından şanslı ilçelerdendir.
Batıda Topkapı’dan başlayıp, doğuda Kocaeli’nin Gebze ilçesine kadar pek çok noktadan çok sayıda otobüs ve minibüs ile ulaşım sağlanmaktadır.
İlçedeki tek sorun, trafik yoğunluğu dolayısıyla ulaşım sürelerinin uzunluğudur.
Devreye giren raylı sistem yatırımlarıyla birlikte, Tuzla’nın ulaşım altyapısı daha da güçlenmiş olacaktır.
4.Yeşil alan
Tuzla yeşil alan bakımından şanslı ilçelerdendir. İlçede toplam 109 park bulunmaktadır.
Kişi başın düşen yeşil alan miktarı 7 m2 olarak hesaplanmaktadır. İstanbul’un merkez ilçelerine oranla yeşil alan miktarı oldukça yüksek olmakla birlikte, Bakanlık tarafından Türkiye için belirlenen 10m2 kişi başı yeşil alan standardının gerisindedir. Tuzla’da, dağınık yapılaşma, yeşil alanların yerleşim yerlerine dağıtılmasını ya da ulaşılabilir hale getirilmesini gerektirmektedir. İstanbul ortalamalarının üzerinde olmakla birlikte, Tuzla İlçesinde kişi başında düşen yeşil alan miktarının 10 m2 seviyesine yükselmesi gerekmektedir
5.Eğitim
Tuzla’da 2 anaokulu, 42 ilk/orta/ilköğretim okulu, 17 lise, 4 üniversite bulunmaktadır.
İlçede ayrıca 23 özel anaokulu, 6 özel ilköğretim okulu, 2 özel lise bulunmaktadır. İlçenin nüfusu dikkate alındığında, bu sayının İstanbul genel ortalamalarına göre daha iyi durumda olduğu görülmektedir.
Yaş | Cinsiyet | Okuma bilmeyen | O/Y bilen | İlkokul | İlköğretim | Ortaokul | Lise | Üni. | Y.lisans | Doktora | Bilinmeyen | Toplam |
‘6-13’ | Erkek | 2 | 13.329 | 48 | 14 | 13.393 | ||||||
Kadın | 3 | 12.469 | 60 | 19 | 12.551 | |||||||
’14-17′ | Erkek | 5 | 391 | 6.294 | 39 | 20 | 6.749 | |||||
Kadın | 7 | 365 | 5.728 | 45 | 19 | 6.164 | ||||||
’18-21′ | Erkek | 22 | 394 | 4.134 | 2.843 | 164 | 111 | 7.668 | ||||
Kadın | 32 | 280 | 2.512 | 2.760 | 243 | 69 | 5.896 | |||||
’22-24′ | Erkek | 22 | 170 | 1.706 | 2.603 | 1.054 | 2 | 132 | 5.689 | |||
Kadın | 66 | 241 | 1.471 | 2.016 | 1.030 | 130 | 4.954 | |||||
’25-29′ | Erkek | 33 | 182 | 827 | 2.169 | 116 | 3.412 | 2.191 | 79 | 2 | 611 | 9.622 |
Kadın | 82 | 253 | 2.109 | 1.783 | 97 | 2.682 | 1.917 | 78 | 4 | 233 | 9.238 | |
’30-34′ | Erkek | 29 | 121 | 1.609 | 2.045 | 743 | 3.394 | 1.778 | 185 | 27 | 385 | 10.316 |
Kadın | 89 | 184 | 3.215 | 1.451 | 652 | 2.532 | 1.525 | 138 | 22 | 241 | 10.049 | |
’35-39′ | Erkek | 20 | 55 | 1.774 | 1.850 | 763 | 2.679 | 1.503 | 199 | 31 | 268 | 9.142 |
Kadın | 71 | 151 | 3.069 | 1.492 | 615 | 1.717 | 1.103 | 134 | 25 | 163 | 8.540 | |
’40-44′ | Erkek | 14 | 43 | 1.624 | 1.854 | 886 | 1.862 | 1.093 | 197 | 66 | 180 | 7.819 |
Kadın | 96 | 219 | 2.795 | 1.267 | 539 | 1.150 | 723 | 112 | 40 | 139 | 7.080 | |
’45-49′ | Erkek | 29 | 46 | 1.711 | 1.587 | 701 | 1.272 | 747 | 153 | 51 | 162 | 6.459 |
Kadın | 224 | 268 | 2.768 | 869 | 436 | 749 | 428 | 50 | 26 | 172 | 5.990 | |
’50-54′ | Erkek | 31 | 58 | 1.922 | 743 | 493 | 1.005 | 500 | 76 | 27 | 165 | 5.020 |
Kadın | 314 | 316 | 2.167 | 355 | 272 | 512 | 219 | 17 | 10 | 154 | 4.336 | |
’55-59′ | Erkek | 59 | 93 | 1.671 | 341 | 324 | 470 | 390 | 34 | 12 | 199 | 3.593 |
Kadın | 450 | 417 | 1.646 | 151 | 177 | 286 | 138 | 8 | 3 | 183 | 3.459 | |
’60-64′ | Erkek | 50 | 103 | 1.175 | 109 | 193 | 304 | 272 | 25 | 11 | 151 | 2.393 |
Kadın | 453 | 343 | 997 | 36 | 116 | 192 | 106 | 8 | 3 | 151 | 2.405 | |
’65 +’ | Erkek | 311 | 343 | 1.653 | 52 | 192 | 280 | 290 | 31 | 17 | 239 | 3.408 |
Kadın | 1.550 | 618 | 1.387 | 20 | 171 | 217 | 126 | 7 | 3 | 418 | 4.517 | |
Toplam | 4.064 | 31.452 | 34.119 | 40.127 | 7.486 | 35.021 | 17.540 | 1.533 | 380 | 4.728 | 176.450 |
Tuzla ilçesinde nüfusun eğitim durumu analizlerine bakıldığında, okuma yazma bilmeyen nüfusun görece olarak düşük olduğu ve yüksek eğitimli kişi sayısının fazla olduğu görülmektedir. Eğitim ve kültür düzeyinin yükselmesi, ilçe seçmeninin bilinçli olarak tercihlerini ortaya koymasını mümkün kılmaktadır.
6.Sağlık
Bir devlet ve bir özel olmak üzere 2 hastane bulunan Tuzla’da, bir özel poliklinik ve bir ana çocuk sağlığı merkezi bulunmaktadır.
Sağlık altyapısı yeterli olmayan ilçede 50 yataklı devlet hastanesi günde 1200 hastaya ayakta bakım/tedavi hizmeti vermektedir.
İlçede yeni devlet hastanesi projesi yapılmış olup, tamamlanması beklenmektedir.
Semt polikliniklerinin de artması gerekmektedir.
Sağlık hizmetleri konusunda var olan bu eksiklikler, merkezi idare tarafından karşılanabileceği gibi, belli ölçüde, belediye sağlık hizmetleri verilmek suretiyle de karşılanabilir.
7.İbadethaneler
Toplam 137 cami bulunan ilçede, belli başlı olanlar şunlardır:
Boya Vernik Cami |
Yeni Cami |
Abdullah Pehlivan Cami. |
Akfırat Kirazlıtepe Cami |
Aydınlı Hüda Cami |
Aydınlı Yıldız Cami |
Aydıntepe Cami |
Deri Sanayi Cami |
Gümüşpınar Cami |
Hacı Mustafa Eminoğlu Cami |
Hz.Ebubekir Cami |
İmamı Gazali Camii |
İstasyon Dörtyol Cami |
İstasyon Yeni Cami |
Mevlana Cami |
Mevlana Cami |
Mimar Sinan Cami |
Mimar Sinan Merkez Cami |
Mimar Sinan Merkez Cami |
Mimar Sinan Yavuz Selim Cami |
Nalbant Cami |
Orhanlı Hacı Ahmet Cami |
Orhanlı Merkez Cami |
Orhanlı Merkez Camii |
Orhanlı Orta Mahallesi Cami |
Orhanlı Şehit Mustafa Hasanoğlu Cami |
Orhanlı Yavuz Selim Cami |
Orhanlı Yeşil Cami |
Orhanlı Yeşil Cami |
Sahil Kutlu Doğum Cami |
Sultan 1. Ahmet Cami |
Ş.Mustafa Hasanoğlu Cami |
Şifa Fatih Cami |
Şifa Fatih Cami |
Şifa Merkez Cami |
Şifa Orta Mescid |
Şifa Orta Mescit |
Tepeören Cami |
Tepeören Cami |
Tuzla Yeni Cami |
Yavuzevler Cami |
Yeni Evler Cami |
Yeşildere Cami |
Yeşildere Cami |
Zeytinlik Cami |
17 mahallede faaliyet gösteren 137 cami oldukça yüksek sayılabilecek bir miktardır. Mahalle başında düşen cami sayısı ortalama 8’dir. Bu durum, sosyal demokrat seçmen kitlesinin aynı zamanda inanç konusunda duyarlı olduğu şeklinde de değerlendirilebilir. En azından, oluşturulacak seçim projelerinde, ilçenin dini duygularının yoğunluğu dikkate alınmalıdır. Cami yoğunluğunun, belediye tarafından yürütülecek sosyal hizmetlerin altyapısının güçlendirilmesine vesile yapılması daha doğru olacaktır. Mevcut iktidar partisiyle yapılacak seçim yarışlarında partimizi cami düşmanı olarak gösterme çabalarının önlenmesi doğru olacaktır.
VI. EKONOMİ
Türkiye’nin en büyük tersanelerine sahip olan Tuzla ilçesi, çalışan konusunda aynı büyüklüğe ulaşamamıştır. Tersanelerde çalışanların büyük kısmı Kocaeli’nin Gebze ilçesinde ikamet etmektedir.
Tuzla Organize Sanayi Bölgesi, Boya ve Vernik OSB, Mermerciler OSB ve Kimyacılar OSB ilçenin işgücü istihdam imkanlarının büyük kısmını üstlenmektedirler.
Karma sanayi grubunda hizmet veren OSB’lerin yanı sıra ilçe sınırları içerisinde çok sayıda 1. Sınıf sanayi kuruluşu da bulunmaktadır.
Tuzla’da faaliyette bulunan büyük sanayi kuruluşlarının, ilçeye kayıtlı kişileri istihdam etmeleri noktasında bir eksiklik göze çarpmaktadır. İşgücünün nitelikli hale getirilmesi sonrasında bu dengesizliğin giderilmesi mümkün olabilecektir. Sanayi kuruluşlarının kirletmekte oldukları yerleşim yerinin istihdam gereksinimine karşı duyarlı olması beklentisi normal kabul edilmelidir.
VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER
İmar planlarının tamamlanmamış olması Tuzla İlçesinde ciddi bir sorundur. Bir yerleşim yerinin imar planlarının yapılmamış olması, plansız yapılaşmanın teşvik ve tercih edildiği şeklinde yorumlanır. Plansız bir şekilde ortaya çıkan yapılaşmaların geriye dönüşünün çok zahmetli ve masraflı olduğu dikkate alındığında, yapılaşma sürecinin mutlak olarak planlama sonrasında gerçekleşmesinin sağlanması gerekir.
Akfırat ve Tepeören de alt yapı yetersizliği sorunu, Tuzla’ya bağlı yerleşim yerlerinin altyapı sorununun hala çözülemediğini göstermektedir. Yerleşim yerlerinin dağınıklığı, bu alanlara altyapı hizmeti götürülmesini zorlaştırmaktadır. Dağınık bir şekilde yapılanmış bulunan yerleşim yerlerine altyapı sistemlerinin götürülmesi ya da kurulması zaman ve ekonomik kaynak gerektirmesinden dolayı, bu süreç, Tuzla İlçesinde oldukça aksamıştır.
Yerleşim yerlerinin dağınıklığı, Tuzla İlçesinin yapılanması sürecinde ortaya çıkan bir sorun olmayıp, farklı yerleşim yerlerinin kanunla ilçeye bağlanmasından doğmuş bir durumdur. Siyasi irade, İstanbul sınırları içerisinde, daha doğrusu büyükşehirlerde belde belediyelerinin kapatılması yönünde bir yaklaşım ortaya koymuştur. Bu iradenin sonucu olarak, Tuzla Belediyesi dışındaki belde belediyelerinin bir kısmı ilçeye bağlanmış ve mahalle haline getirilmiştir. Tuzla İlçesine yeni bağlanan bu mahalleler, ilçe merkeziyle uzak sayılabilecek konumlardaki yerleşim yerleri olduğundan Tuzla İlçesi dağınık bir görüntü vermektedir. Yerleşim yerlerinin dağınıklığı sorunu, başta altyapı ve üstyapı sistemleri olmak üzere, belediye tarafından sunulan hizmetlerin gerektiği şekilde ve sürede bu yerleşim yerlerine ulaştırılmasına engel olmaktadır.
İşsizlik oranının yüksekliği Tuzla için bir sorun olmakla birlikte, ilçenin sahip olduğu potansiyel dikkate alındığında bu sorunun çözümlenmiş olması gerekliliği görülür. İşsizlik, İstanbul genelinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorundur. Bununla birlikte işsizlik, Kâğıthane, Sancaktepe, Sultangazi, Sultanbeyli gibi ilçelere nazaran Tuzla İlçesi için daha düşük yoğunlukta karşımıza çıkan bir sorundur. İşsizlik, sosyal güvence yokluğu, eğitim çağındaki çocukların okullaşma oranını düşürmesi, kimi suçların artmasına neden olması gibi birçok sorunu da beraberinde getiren bir sorundur. İlçe sınırları içerisinde ya da yakın çevrede var olan üretim tesislerinin, ticari birimlerin ve işletmelerin iş gücü ihtiyacını karşılamak üzere yapılacak bir ihtiyaç analizine bağlı olarak, mesleki ve teknik eğitim verilerek, işgücünün nitelikli hale getirilmesi bir sosyal proje olarak düşünülmelidir. Verilen eğitim sonrasında nitelikli hale gelen işgücünün uygun alanlarda ve ekonomik olarak daha uygun koşullarda istihdamı sağlanabilecektir. Sertifikalı uzman işgücünün istihdamı kolaylaşacaktır. Bu noktada, ilçede faaliyet gösteren tersaneler ve diğer sanayi kuruluşlarının istihdam ihtiyacının bir kısmını bu kişilerden seçmesi istenebilir. İlave olarak, hizmet sektöründe çalışacak kişilerin nitelikli hale getirilmesine yönelik eğitim ve kurs faaliyetlerinin de işsizliği azaltan bir etkisi olacaktır. Aile yardımcılığı, hasta ve çocuk bakımı gibi aile içerisinde çalışma ya da iş yerlerinde yardımcı hizmetler konusunda yetişimi insan gücünün çok daha iyi şartlarda istihdam şansı bulacağı projelendirilerek eğitimler verilmelidir.
Ticaret merkezlerinin azlığı, İlçede yaşayan kişilerin ya da üretim yapan kişilerin alış veriş ihtiyaçlarını karşılamaya yeterli mekanların bulunmaması anlamına gelmektedir. Bu durum, muhtemel olarak hükümetin gözünden kaçmıştır. Şifresi Otel-AVM-Residance olan bir merkezi idarenin bu fırsatı gözden kaçırması düşük bir ihtimaldir. Muhtemelen bu yatırımları yeterince gelir getirici bulmamışlardır.
Su toplama havzası Tuzla ilçesinin bir kısım arazilerinin koruma altına alınmış olmasını göstermektedir. İlçe yerleşmelerinin bir kısmı itibariyle İSKİ su toplama havzası alanı içinde kalan bir yerleşim yeridir. Su toplama havzası olarak statülendirilmiş olan dereler ve çevresinde yoğun yapılaşma karşımıza çıkmaktadır. Bu yapılaşmaların önemli bir kısmında imalat devam etmektedir. Su toplama havzası olan derelerde normal zamanlarda her hangi bir su akışı mevcut değildir. Yağmur sularının içme suyu havzalarına pozitif bir katkısının olduğu da düşünülmemektedir. Bu derelerin su toplama işlevinden çok, havzalardaki içilebilir suların kirlenmesinin önlenmesine yönelik olarak gereken tedbirlerin alınabilmesi amacıyla havza koruma kapsamına alınmış olacağı değerlendirilmektedir. Su havzası koruması kapsamında olan derelerin geniş kapsamlı bir teknik incelemeye tabi tutularak durumun yeniden belirlenmesi gerekir.
Taban suyu seviyesinin yüksek olması, İlçe genelinde yapılaşma sürecinde bodrum katlarının kullanılmasını zorlaştıran ve çok katlı yapılaşmayı sorunlu hale getiren bir durumdur. Deniz seviyesine çok yakın olan Tuzla İlçesi arazilerinin yapılaşma sürecinde bu sorunu bilerek, temel yapılanmasında gelişen teknik imkanları kullanmaları ve bodrum katları kullanmaktan kaçınmaları gerekir. Bu noktada, sorunun çözümlenmesi adına Belediye tarafından yapılması gereken, arazi analizlerini detaylı bir şekilde yaparak, elde edilen veriler doğrultusunda plan kararlarını şekillendirmektir. İlçe arazilerinin bir kısmında var olan taban suyu seviyesini, belediye imkanlarıyla düşürmeye çalışmak mümkün ancak, gerekli olmayan bir proje olarak görülebilir. Mutlak olarak yapılmasına ihtiyaç varsa, gerekli drenaj kanalları açılmak suretiyle sorunun çözümlenmesi mümkündür.
Ruhsatsız bina sayısının çokluğu, bir başka ifadeyle kaçak yapılaşmaların yoğunluğu Tuzla İlçesinin sorunlarından biridir. Gecekondulaşma idarenin görevini gereği gibi yapmamış olmasından doğan bir sonuçtur. Bu sonucun ortadan kaldırılmasına yönelik olarak birçok Kanuni düzenleme yapılmış, dönüşümün sağlanmasına yönelik imkânlar verilmişse de beklenen sonuç alınamamıştır. Hukuka aykırı yapılaşmalar sorununun çözümlenmesinde, öncelikle mevcut yapılaşma stokunun hukuki ve teknik durumunun net bir şekilde ortaya konulacağı bir tespit çalışmasının yapılması gerekir. Tuzla İlçesinde sorunlu yapılaşmaların çözümlenmesine yönelik olarak, kentsel bütünlük içerisinde, herkes dahil edilerek, plan kararlarıyla teşvik edilerek, tarafları ikna edilerek, yerel ihtiyaçlar doğrultusunda bir kentsel dönüşüm uygulamasına ihtiyaç vardır. Partimizin yerel seçimlerde ülke genelinde kullanabileceği kentsel dönüşüm modeli içerisinde, her vatandaş kollanıp, yasal durumu ne olursa olsun, ruhsat ve iskan konusu da ne durumda olursa olsun, bütün yapılar, dönüşüme dahil edilerek, her yapının hukuki durumu, riskleri ve nitelikleri dikkate alınarak bir kentsel dönüşüm modeli ortaya konulmalıdır.
Gecekondulaşmanın önlenememesi, idarenin imar kolluk denetim yetkisinin gereklerini yerine getirmemesi anlamına gelmektedir. İmar kolluk yetkisi, inşai faaliyetlerin imar planları doğrultusunda idareden ruhsat alınarak yapılmasını sağlamak amacıyla idarenin denetim yapma, yıkım kararı alma ve uygulama yetkisiyle ilgili kişilere para cezası verme yetkisini kapsar. İdare bu yetkilerini kullanmak suretiyle hukuka aykırı yapılaşmaların önüne geçer. Gecekondulaşma ise, hukuka aykırı bir şekilde ve kamu arazileri üzerinde yapılaşmak anlamına gelir. Kamu arazilerinin plan kararlarıyla etkin bir şekilde kullanılmasını planlamakla görevli olan Belediye, kamu arazilerinin etkin kullanılmasını sağlayamadığı gibi, bir de bu araziler üzerinde kaçak yapılaşmalara göz yuman merci konumunda karşımıza çıkmaktadır. Gecekondulaşma konusunda kanun koyucu tapu tahsis belgesi verilmesi suretiyle sorunun çözümlenmesine yönelik hükümler getirmiştir.
Mülkiyet sorunları Tuzla’da da karşımıza çıkar. Kendi arazisi üzerinde hukuka aykırı yapılaşma ya da başkasının arazi üzerinde yapılaşma veya kamu arazilerinde gecekondulaşma nedeniyle ortaya çıkan mülkiyet sorunlarının çözümlenmesi oldukça zorlu bir süreçtir. Bütün bu mülkiyet sorunlarının çözümlenmesinde öncelikli ve vazgeçilmez gereklilik ilçenin mülkiyet durum analizini ortaya koyan geniş kapsamlı bir çalışmanın yapılması gerekir. Binaların mülkiyet durumlarının net olarak ortaya konulması sonrasında çözüm sürecinin başlatılması doğru olacaktır. Mülkiyet konusunda yoğun olarak karşımıza tapu tahsis belgesi sorunu çıkmaktadır. 2981 sayılı Kanunla getirilen bir düzenlemeyle, kişilere bir hak tanınmış, gerekli ödemeler yapılmak suretiyle, ileride tapuya dönüştürülmek üzere tapu tahsis belgesi verilmiştir. Verilen tapu tahsis belgelerinin tapuya dönüştürülmesinin tek koşulu bölgenin ıslah imar planı yapılarak düzenli-sağlıklı ve estetik bir kentin ortaya çıkarılmasının sağlanmasıdır. Bir başka ifadeyle öncelikle imar planında düzenleme yapılacak, yapılan plan doğrultusunda kentin düzenlenmesi ve dönüşümü sağlanırken maliklere tapuları verilecektir. 29 yıl geçmesine rağmen bu dönüşüm sağlanmamış ve kişilerin tapuları verilmemiştir. Yeni dönemde, tapu tahsis belgelerinin hak sahiplerine verilmesi gecikmiş bir hakkın yerine getirilmesi olacaktır. Tapu tahsis belgelerinin tapuya dönüştürülmesine yönelik imar planlama, programlama ve uygulama sürecinin tamamlanması ve mülkiyet sorunlarının çözümlenmesi yönündeki partimiz politikalarının doğru anlatılması, birbirleriyle yakın ilişkide olan, hemşehri ya da inanç grubu birlikteliği içersindeki İstanbul’un farklı ilçelerinde yaşayan seçmenlerinin tercihlerinin birlikte evrilmesini sağlayacaktır.
İş güvenliği sorunu, Tuzla’nın ulusal basında bilinmesini sağlayan bir kötü şöhret olarak dikkati çekmektedir. Özellikle, Tuzla’da faaliyet gösteren tersanelerin çalışma yönteminden kaynaklanan bir sorun olarak, gemi sanayinde iş güvenliği eksikliği karşımıza çıkmaktadır. İş güvenliği sorununun belediyeden çok hükümeti ilgilendiren bir sorun olduğu açıktır. Bununla birlikte, belediye olarak bu kuruluşlarla olan ilişkiler kapsamında, gerekli diyaloglar kurularak gereken iş güvenliği tedbirlerinin alınması sağlanabilecektir.