Üsküdar, 2014 yere seçimlerinde özel olarak ele alınması gereken bir bölgedir. 2009 seçimlerinde partimiz, hak etmediği bir sonuçla, İlçe Belediye başkanlığını iktidar partisine kaptırmıştır. Muhafazakar yapısıyla birlikte, kazanabileceğimiz bir ilçe olarak önemlidir. Daha da önemlisi, Üsküdar seçimlerinin psikolojik etkisi nedeniyle kazanılması önem arz etmektedir.
I.TARİHÇE-KONUM
Üsküdar Belediyesi 1984 yılında kurulmuştur. Doğuda Ümraniye, güneyde Kadıköy, batı ve kuzeybatıda İstanbul Boğazı, kuzeyde Beykoz ve kuzeydoğuda ise Ataşehir Belediyeleri ile komşudur.
2008 yılına kadar 54 mahalleden oluşan Üsküdar, bu tarihten itibaren bazı mahallelerin birleştirilmesi ile birlikte 33 mahalleye düşürülmüş, 2009 yerel seçimleri öncesinde de Örnek, Esatpaşa ve Fetih mahalleleri Üsküdar’dan ayrılarak yeni oluşan Ataşehir Belediyesi’ne dâhil olmuştur.
İlçenin yüz ölçümü 36 kilometrekaredir. Üsküdar toprakları doğudan batıya doğru geniş sırtlar ve tepeler halinde hafif eğimlerle kıyıya yaklaşarak İstanbul Boğazı’na iner.
Tarihi yarımadanın karşısında, alabildiğine geniş bir İstanbul peyzajına açılan müstesna konumuyla Üsküdar, Asya topraklarının başladığı bir köprü başıdır.
Üsküdar’ın tarihine yakından baktığımızda M.Ö. 1000 yıllara uzanan bir tarihçe buluruz. Erken dönem Üsküdar’ın oluşumu bölgede Fenikelilerin, biri Kalhedon (Kadıköy ), diğeri Moda Burnu’nda olmak üzere iki liman kenti kurmaları ile başlar. O çağlarda Fenikeliler, şimdiki Salacak Sahiline doğru uzanan sığlık kısma büyük taşlar doldurarak bir mendirek oluştururlar ve ticaret iskeleleri ile tersanelerini Salacak çevresinde kurarlar. Yaklaşık 300 yıl sonra ise, Akalar’ın yönetimi altına giren Üsküdar’da, Anadolu’dan geçici olarak gelenlerin kalıcı iskânı yavaş yavaş kendini göstermeye başlar.
Bizans’a paralel olarak değişik tarihlerde İranlıların ve Arapların İstanbul’a dönük fetih çabalarında uğrak yeri hep Üsküdar olmuştur. 609’da İran, 710’da Araplar, 782’de Abbasi Halifesi Harun Reşid, 1102’de Haçlılar, 1147’de Fransa Kralı VII. Louis ile Alman İmparatoru Konrad, 1203’de gene Haçlılar İstanbul kapılarına dayandıklarında daima Üsküdar’dan geçmişlerdir.
Üsküdar’da kalıcı Türk izlerinin görülmesi 1071 Malazgirt Zaferi’nden sonraya tekabül eder. İznik’in fethinin ardından yaklaşık 1078’de Üsküdar’da erken dönem Türk yerleşmeleri başlamıştır. İstanbul’un fethedilmesinden sonra Üsküdar hızla gelişme göstermiştir. Üsküdar daha önce küçük bir Anadolu kasabası görünümünde iken İstanbul’un fethinden sonra bir şehir dokusunu oluşturacak ilk nüveler kendini belli etmeye başlamıştır.
16. yüzyıldan itibaren Osmanlı Üsküdar’ı 91 cami ve mescit, 51 tekke, 12 hamam, 11 kervansaray, 2 imaret, 7 medrese, 260 çeşme, 5 büyük iskele, 2 darüşşifa, 2 menzilhane, tabhane, sıbyan mektepleri, kütüphaneler, darülhadis, sebiller ve posta teşkilatı ile bir çok padişah, sultan, paşa ve devlet adamlarının sarayları, yalı ve köşkleri ile süslenmiştir. Bu hızlı gelişme Üsküdar’ın bir şehir dokusuna bürünmesinin Osmanlı ile başladığını ispatlamaktadır.
M.Ö. 1000’lerden beri bilinen ve oturulan, Bizans’tan kalan yegâne eser Kız Kulesi ile farklılaşan, Osmanlı devrinde bir oya gibi itinayla işlenen ve güzelleşen, denize açılan ve hiçbirinin, diğerinin görme hakkını engellemediği yalıları, cumbalı ahşap evlerin süslediği sokaklarıyla, korularıyla, köşkleriyle, çarşıları ve hamamlarıyla, camileriyle, kiliseleri ve sinagoguyla Üsküdar, adı kendisine en çok yakışan altın şehirdir.
II. NÜFUS ANALİZİ
Üsküdar, nüfusu 500 bini geçen ilçelerden biridir. Görece olarak entegrasyonunu tamamlamış bir ilçe görüntüsü vermektedir. Eski İstanbullu diye kendilerini tanımlayan, gerçek İstanbul kültürünü almış insanların yaşadığı bir ilçedir. Kültürel düzeyin yükselmesine bağlı olarak, sosyal sorunlar konusunda duyarlı insanların yaşadığı bir yerleşim yeridir. Hemşehrilik yerini sosyal, kültürel veya inanç grupları birlikteliği almıştır.
Nüfusun, yaş gruplarına ve cinsiyete göre dağılımına bakıldığında, aşağıdaki tablo karşımıza çıkar;
Yaş grubu | Toplam | Erkek | Kadın |
‘0-4’ | 33.013 | 16.820 | 16.193 |
‘5-9’ | 33.215 | 17.058 | 16.157 |
’10-14′ | 35.922 | 18.564 | 17.358 |
’15-19′ | 38.730 | 19.784 | 18.946 |
’20-24′ | 44.611 | 23.942 | 20.669 |
’25-29′ | 48.617 | 24.417 | 24.200 |
’30-34′ | 51.978 | 25.524 | 26.454 |
’35-39′ | 46.945 | 22.610 | 24.335 |
’40-44′ | 42.198 | 20.673 | 21.525 |
’45-49′ | 37.769 | 18.385 | 19.384 |
’50-54′ | 32.755 | 16.243 | 16.512 |
’55-59′ | 27.663 | 13.471 | 14.192 |
’60-64′ | 20.893 | 10.108 | 10.785 |
’65-69′ | 14.272 | 6.671 | 7.601 |
’70-74′ | 10.686 | 4.629 | 6.057 |
’75-79′ | 7.700 | 3.144 | 4.556 |
’80-84′ | 5.432 | 1.942 | 3.490 |
’85-89′ | 2.751 | 810 | 1.941 |
’90+’ | 766 | 173 | 593 |
Toplam | 535.916 | 264.968 | 270.948 |
Nüfusun yaş grubuna göre analizinden anlaşılana göre, doğum oranlarında bir azalma gözlemlenmektedir. Nüfusun yoğunluğu, eğitim çağındaki küçüklerden, orta yaş grubuna kaymıştır.
III. SOSYAL ANALİZ
Genel olarak Üsküdar’ın idari sınırları içerisinde muhafazakâr insanlar ikamet etmektedir. Ancak, bu muhafazakarlık, tutuculuktan uzak, sosyal konularda duyarlı ve sosyal demokrat politikalara tepki verme potansiyeli taşıyan bir görünüme sahiptir.
Üsküdar sahip olduğu tarihi ve doğal imkanlara rağmen sosyal hayat bakımından zayıftır. Kentli olmakla birlikte, ekonomik olarak ortanın altında gelire sahip olan ailelerin yaşadığı bir ilçedir.
İlçe halkının ekonomik yapı ortalaması orta/alt seviyede olduğundan hareketli değildir. Ekonomik hareketlilik geleneksel semt ticareti şeklinde kendini göstermektedir.
İlçede turizm hareketi ağırlıklı olarak çevre ilçelerde gelenlerden oluşmaktadır. Sahip olduğu doğal konum, tarihi eserler ve inanç turizmi açısından önemli mekanların varlığı, ilçeye anakent dışından insanların da gelmesi sonucunu doğurmaktadır. İnanç turizmi bakımından İstanbul’un önde gelen ilçelerinden biridir. Bu doğrultuda, yeterli düzeyde sosyal belediyecilik hizmetinin verilmesi, genel olarak parti siyasetimizin doğru algılanmasına katkı sağlayabilecektir.
İlçede dini yapı güçlü ve etkilidir. Daha önce de ifade edildiği üzere, Üsküdar İlçesinin dini yapısının güçlü olması, tutucu bir yapı olduğu şeklinde algılanmamalı ve mufazakar seçmenin de partimize oy vermesini sağlayacak projeler ortaya konulmalıdır.
Son dönemlerde zenginleşme oranı artmakta ve özellikle ilçenin kuzey/kuzeydoğu bölgesinde hareketlilik yaşanmaktadır. İktidar partisinin üst düzey yöneticilerinin dahil olduğu projeler bu bölgede yoğun yapılaşma olarak karşımıza çıkmaktadır.
1.Yerel gazeteler
Üsküdar gazetesi
Üsküdar 34
Üsküdar postası
Çengelköy gazetesi
Üsküdar kalem
Üsküdar life
Yerel basının temsilcileri olarak karşımıza çıkmaktadır. Yerel basın, Üsküdar’ın eski bir yerleşim yeri olması ve kültür düzeyinin yüksekliğine bağlı olarak, diğer ilçelere göre daha etkin sayılabilecek bir konumdur.
2.Dernekler
Sosyal dayanışmanın güçlü olduğu bir İlçe olduğundan Üsküdar çok sayıda derneğin faaliyette bulunduğu bir ilçedir. Kültürel düzeyin yüksek olması da sivil toplum örgütlenmelerini ortaya çıkarabilir.
İlçede toplam 188 aktif dernek bulunmaktadır.
Aktif derneklerden başlıcaları şunlardır;
3.Mahalleler
Üsküdar İlçesinde mahalleler, kentin tarihine ışık tutan mekanlar olarak önemlidir. Mahalle isimleri dahi kentin geçmiş yaşantısına, kültürüne, sosyal yaşantısına, ekonomik faaliyetlere, yaşayan tarihi şahıslara ve benzeri birçok veriye kaynaklık etmektedirler.
Acıbadem MahallesiAhmediye MahallesiAltunizade MahallesiAziz Mahmud Hüdayi MahallesiBahçelievler MahallesiBarbaros MahallesiBeylerbeyi MahallesiBulgurlu MahallesiBurhaniye MahallesiÇengelköy MahallesiCumhuriyet MahallesiFerah MahallesiGüzeltepe Mahallesiİcadiye MahallesiKandilli MahallesiKirazlıtepe MahallesiKısıklı MahallesiKüçük Çamlıca MahallesiKüçüksu MahallesiKuleli MahallesiKüplüce MahallesiKuzguncuk MahallesiMehmet Akif Ersoy MahallesiMimar Sinan MahallesiMurat Reis MahallesiSalacak MahallesiSelami Ali MahallesiSelimiye MahallesiSultantepe MahallesiÜnalan MahallesiValidei Atik MahallesiYavuztürk MahallesiZeynep Kamil Mahallesi Üsküdar mahallelerinin her birinin ayrı bir hikayesi bulunmaktadır. Mahallelerin tarihi kimliklerine vurgu yapan bu anıların derlenmesi yönündeki bir kültürel etkinlik üzerinden seçim çalışmalarının yapılmakta olmasının etkisi kendini gösterecektir. |
IV. SİYASİ ANALİZ
Üsküdar muhafazakar ancak, tutucu olmayan bir nüfus yapısına sahiptir. İlçe nüfusunun bütünüyle muhafazakar olduğunu söylemek mümkün değildir. Eğitim düzeyi yüksek, kültürlü sosyal demokrat seçmenlerin de yaşadığı bir ilçedir Üsküdar. Bu noktada İlçe, genel olarak muhafazakâr yapısı ile tanınıyor olsa da geniş bir CHP tabanına da sahiptir.
Bugüne kadar mevcut potansiyelin harekete geçirilememesi nedeniyle başarılı olunamayan ilçede, doğru aday/doğru projeler ilkesiyle hareket edilmesi ilçenin kolayca kazanılması anlamına gelecektir.
Tarafımızdan yapılan analiz ve projeksiyonlarda Üsküdar, orta kolaylıkta bir çalışmayla partimize döneceğine inandığımız bir ilçe olarak tanımlanmıştır.
Parti | Aday | Oy Sayısı | Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Mustafa Kara | 115.373 | %38,87 | ||||||||||
Cumhuriyet Halk Partisi | Sema Barlın | 86.793 | %28,49 | ||||||||||
Saadet Partisi | Yılmaz Bayat | 64.197 | %21,07 | ||||||||||
Demokratik Sol Parti | Levent Kırca | 14.580 | %4,79 | ||||||||||
Milliyetçi Hareket Partisi | İbrahim Giritoğlu | 12.063 | %3,96 | ||||||||||
Demokratik Toplum Partisi | Memet Baytimur | 4.586 | %1,51 | ||||||||||
Büyük Birlik Partisi | Abdullah Genç | 3.658 | %1,20 | ||||||||||
Demokrat Parti | Hasan Azkıran | 976 | %0,32 | ||||||||||
Anavatan Partisi | Naciye Çiğdem Sevand | 840 | %0,28 | ||||||||||
Türkiye Komünist Partisi | Hasan Hüseyin Baykara | 543 | %0,18 | ||||||||||
Bağımsız Türkiye Partisi | Hasan Sarıhan | 471 | %0,15 | ||||||||||
Millet Partisi | Kadir Duru | 223 | %0,07 | ||||||||||
Liberal Demokrat Parti | Mehmet İleri | 149 | %0,05 | ||||||||||
Bağımsız | Turgut Tuncer | 78 | %0,02 | ||||||||||
Bağımsız | Ertuğrul Korkut Erenkul | 55 | %0,01 | ||||||||||
Bağımsız | Sabit Atasever | 36 | %0,01 | ||||||||||
Kazanan Parti | Kazanan Aday | Toplam Geçerli Oy | Toplam Oy Oranı | ||||||||||
Adalet ve Kalkınma Partisi | Mustafa Kara | 304.621 | %100 |
2011 seçin sonuçları
1. AK PARTİ – Adalet ve Kalkınma Partisi 49,93 166.117 2. CHP – Cumhuriyet Halk Partisi 32,73 108.885 3. MHP – Milliyetçi Hareket Partisi 9,75 32.442 4. SEBAHAT TUNCEL 1,97 6.548 5. SP – Saadet Partisi 1,42 4.720 6. AHMET TUNCAY ÖZKAN 1,21 4.041 7. HAS – Halkın Sesi Partisi 0,83 2.777 8. BBP – Büyük Birlik Partisi 0,49 1.646 9. DP – Demokrat Parti 0,42 1.392 10. HEPAR – Hak ve Eşitlik Partisi 0,41 1.355 11. DSP – Demokratik Sol Parti 0,20 659 12. TKP – Türkiye Komünist Partisi 0,18 615 13. MP – Millet Partisi 0,13 447 14. DYP – Doğru Yol Partisi 0,08 271 15. LDP – Liberal Demokrat Parti 0,05 150 16. MMP – Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,04 124 17. EMEP – Emek Partisi 0,00 0 | ||
V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ
Üsküdar, eski bir yerleşim yeri olarak altyapısını çoktan çözümlemiş olması gerekirken, maalesef hala sosyal ve teknik altyapı anlamında sorunları bulunan bir ilçedir.
1.Yollar
Üsküdar yol durumu ilçenin tarihi dokusu nedeniyle sağlıklı gelişememiştir. Etkili bir trafik akışına izin vermeyen yollar yoğunluktadır.
Dar ve virajlı yollar ilçe trafiğini olumsuz etkilemektedir. İlçenin sit statüsünde koruma altında olması, yollarla ilgili bir düzenleme yapılmasını sınırlı olarak mümkün olabilmektedir.
İlçenin yeni ve modern yollara ihtiyacı bulunmaktadır. Ancak, bu yolların koruma altına alınmış sokak dokusu ve tescilli taşınmaz kültür varlıklarının yoğun olduğu alanlarda yapılması mümkün gözükmemektedir.
Üsküdar açısından yapılması gereken öncelikli altyapı, otopark sorunu çözümlenerek, yollara yapılan parklamanın önüne geçilmesi gerekir.
Cadde Sokak Sayısı
2501
Sokak/Yol Boyu
466.735 Metre
Yol/Sokak Alanı
2472 m2
Ana Arter Sayısı
89
Ana Arter Cadde/Yol Boyu
89.533 Metre
2.Otopark
İlçenin en önemli altyapı sorunu otopark yerlerinin yetersizliğidir. İlçenin yollarının sorunlu olması nedeniyle otopark ihtiyacı çok daha etkin bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Yollara park yapılması durumunda trafik akışının durma noktasında gelmesi, araç parkını Üsküdar İlçesinde çile haline getirmektedir.
İlçede İSPARK’a ait, biri çok katlı olmak üzere, toplam 38 otopark bulunmaktadır.
Büyükşehir otoparklarına ilave olarak, 5 adet özel otoparkın bulunduğu ilçede acil olarak geniş kapasiteli otoparklara ihtiyaç duyulmaktadır.
İlçede yer alan 2 AVM’nin otoparkları kendi taleplerini dahi karşılayamamaktadır.
İlçeye dışarıdan gelen araçlar, trafik yoğunluğunu ve otopark ihtiyacını içinden çıkılmaz bir hale getirmektedir. Trafiğin yoğun olduğu saatlerde, Boğaziçi Köprüsüne kaçış güzergahı olarak kullanma eğilimi de Üsküdar üzerinde baskı oluşturmaktadır.
3.Ulaşım
İlçenin ulaşım açısından taşıdığı önem büyüktür. Deniz yolunu etkin kullanma imkanı olan bir İlçe olarak Üsküdar’ın deniz ulaşımından yeterince etkin yararlandığını söylemek mümkün değildir. İlçe, kendi ulaşım sorunundan öte, İstanbul anakent ulaşımının deniz yolları kullanılarak çözümlenmesinde önemli bir konuma sahip olma potansiyeli taşımaktadır.
Araba vapuru seferleri günümüzde Harem İskelesi ile Sirkeci arasında yapılmaktadır. Bu iskele çevresindeki otogar (Harem Otogarı), Anadolu‘daki çeşitli merkezlerle İstanbul arasında yapılan karayolu ulaşımında eskisi kadar olmasa da hala önemli bir yer tutmaktadır.
İlçe, karayollarının önem kazanmasından bu yana suyolu ulaşımından yeterince yararlanamamaktadır. İstanbul Boğazı kıyısındaki bazı iskelelerle (Üsküdar, Kuzguncuk, Beylerbeyi, Çengelköy, Kandilli) karşı kıyıdaki belli iskeleler arasında (Üsküdar-Eminönü) şehir hatları vapurlarıyla tarifeli seferler yapılmaktadır. Üsküdar İskelesi’yle Beşiktaş, Kabataş ve Sirkeci arasında yapılan “motor” seferleri de halkın ulaşım gereksinmesini karşılaması açısından önem taşır.
Yeni tamamlanan Marmaray Projesiyle İstanbul’un önemli ulaşım ve ticaret merkezi Üsküdar olacaktır. Ancak, bu projenin devamı olan yatırımlar henüz yapılmamıştır.
Marmaray’ın hizmete girmesi ile birlikte Üsküdar’ın ulaşım/dağıtım merkezi olacağı düşünüldüğünde mevcut yollarda var olan kaos daha da büyüyecektir. Sorunun Üsküdar-Ümraniye-Sancaktepe metrosunun tamamlanması ile hafiflemesi beklenmektedir.
Mevcut olan 38 otobüs hattına yenileri eklenecektir.
İlçede ayrıca yoğun sayılabilecek düzeyde minibüs ulaşımı da mevcuttur.
4.Yeşil alan
Üsküdar İlçesi, tarihi kimliğine yakışmayacak şekilde yeşil alan sorunu olan bir ilçedir. Tarihi kimliğiyle yapılaşma alanları az, yeşil alanları yoğun olan bir yerleşim yerinden yeşil alan yoksunu bir ilçeye dönüşte yerel yönetimlerin sorumluluk payı yüksektir. Öyle ki, sit alanı ilan edilmek suretiyle koruma altına alınmış olmak dahi Üsküdar’ın yeşil dokusunu koruyamamış ve bu tahribat İlçenin kuzey-doğusunda yoğun olarak devam etmektedir.
İlçede toplam 239 park alanı bulunmaktadır.
İlçede kişi başına düşen yeşil alan miktarının resmi olarak 6 m2 olduğu iddia edilse de aktif yeşil alan miktarı 2.1 m2 seviyesindedir. Var olmayan ya da kişilerin yararlanamadığı alanlar yeşil alan olarak ifade edilmektedir. Hukuki olarak bir arazinin yeşil alan sayılması, alanın işlevinin yeşil alan olması demektir. Farklı bir amaca özgülenmiş arazilerin üzerinde ağaçların varlığı bu alanların yeşil alan olduğu anlamına gelmeyecektir.
İmar planlarında yeşil alan fonksiyonu verilmiş ve gerçekleşmesi durumunda kişi başına düşen alan miktarını 3.9 m2 seviyesine çıkaracak alanlar üzerinde, henüz yeşil alana dönüşüm gerçekleştirilememiştir. 1/1000 ölçekli imar planlarında yer almış alanların ise %68’i kamuya ait olmayan alanlar olduğundan, yerel yönetimlerin altından kalmakta zorlanacağı bir kamulaştırma maliyeti nedeniyle bu dönüşümün gerçekleşmesi zor olacaktır.
Yeşil alan konusunda belediyelerin temel sorumluluğu, mevcut yeşil alanı yapılaşmaya açarken, üzerinde çok katlı yapılaşmaların bulunduğu alanlara yeşil alan fonksiyonu vermeleridir.
5.Eğitim
Üsküdar İlçesinde;
68 Devlet , 22 Özel İlköğretim Okulu.
21 Devlet, 10 Özel Ortaöğretim Okulu
18 Yurt ve Pansiyon
14 Özel Kurs
12 Özel Dershane
1 Devlet, 1 Özel Fakülte
İlçe genelinde, ihtiyaca göre okul sayı ve kapasitesi iyi durumdadır. Ancak, bazı semtlerde dengesiz ve süratli yapılaşma sebebi ile ilköğretim okulu ihtiyacı aciliyet arz etmektedir.
Üsküdar İlçesinin eğitim durumu analiz tablosuna bakıldığında karşımıza çıkan durum aşağıdaki şekildedir;
Yaş | Cinsiyet | Okuma yazma bilmeyen | sadece okuma yazma bilen | İlkokul | İlköğretim | Ortaokul veya dengi |
‘6-13’ | Erkek | 27.866 | 44 | |||
Kadın | 26.330 | 81 | ||||
’14-17′ | Erkek | 895 | 14.465 | |||
Kadın | 4 | 759 | 13.926 | |||
’18-21′ | Erkek | 33 | 556 | 7.079 | ||
Kadın | 26 | 380 | 4.222 | |||
’22-24′ | Erkek | 32 | 259 | 2.327 | ||
Kadın | 84 | 342 | 1.819 | |||
’25-29′ | Erkek | 70 | 356 | 1.132 | 3.075 | 220 |
Kadın | 145 | 432 | 2.714 | 2.484 | 208 | |
’30-34′ | Erkek | 86 | 279 | 2.595 | 2.417 | 1.651 |
Kadın | 129 | 309 | 4.808 | 1.886 | 1.341 | |
’35-39′ | Erkek | 65 | 156 | 3.346 | 2.232 | 1.780 |
Kadın | 151 | 271 | 5.672 | 2.008 | 1.678 | |
’40-44′ | Erkek | 47 | 120 | 3.230 | 2.415 | 2.231 |
Kadın | 202 | 328 | 5.712 | 2.082 | 1.802 | |
’45-49′ | Erkek | 56 | 97 | 3.682 | 2.086 | 2.207 |
Kadın | 345 | 492 | 6.379 | 1.551 | 1.751 | |
’50-54′ | Erkek | 76 | 157 | 4.355 | 1.110 | 1.742 |
Kadın | 569 | 735 | 6.059 | 876 | 1.357 | |
’55-59′ | Erkek | 107 | 206 | 4.579 | 519 | 1.394 |
Kadın | 887 | 1.048 | 5.722 | 420 | 1.185 | |
’60-64′ | Erkek | 113 | 282 | 3.931 | 167 | 1.039 |
Kadın | 1.162 | 1.073 | 4.326 | 147 | 804 | |
’65 +’ | Erkek | 670 | 1.094 | 7.164 | 85 | 1.479 |
Kadın | 5.077 | 2.968 | 8.533 | 120 | 1.689 | |
Toplam | 10.136 | 67.790 | 83.939 | 69.643 | 25.558 |
Yaş | Cinsiyet | Lise veya dengi okul | Yüksekokul fakülte | Yüksek lisans | Doktora mezunu | Bilinmeyen | Toplam |
‘6-13’ | Erkek | 33 | 27.943 | ||||
Kadın | 37 | 26.448 | |||||
’14-17′ | Erkek | 76 | 36 | 15.472 | |||
Kadın | 99 | 44 | 14.832 | ||||
’18-21′ | Erkek | 9.512 | 452 | 209 | 17.841 | ||
Kadın | 9.867 | 612 | 188 | 15.295 | |||
’22-24′ | Erkek | 7.550 | 3.390 | 6 | 322 | 13.886 | |
Kadın | 5.955 | 4.276 | 23 | 2 | 313 | 12.814 | |
’25-29′ | Erkek | 9.089 | 8.368 | 431 | 5 | 1.506 | 24.252 |
Kadın | 7.869 | 8.593 | 689 | 8 | 723 | 23.865 | |
’30-34′ | Erkek | 8.153 | 7.362 | 1.244 | 110 | 1.482 | 25.379 |
Kadın | 7.755 | 7.631 | 1.306 | 106 | 921 | 26.192 | |
’35-39′ | Erkek | 6.798 | 5.797 | 980 | 235 | 1.101 | 22.490 |
Kadın | 6.615 | 5.889 | 857 | 195 | 779 | 24.115 | |
’40-44′ | Erkek | 5.874 | 4.765 | 853 | 265 | 771 | 20.571 |
Kadın | 5.470 | 4.228 | 662 | 221 | 619 | 21.326 | |
’45-49′ | Erkek | 4.796 | 3.711 | 682 | 319 | 684 | 18.320 |
Kadın | 4.400 | 2.963 | 440 | 165 | 745 | 19.231 | |
’50-54′ | Erkek | 4.149 | 3.038 | 487 | 266 | 813 | 16.193 |
Kadın | 3.721 | 1.921 | 227 | 117 | 818 | 16.400 | |
’55-59′ | Erkek | 2.552 | 2.752 | 305 | 162 | 852 | 13.428 |
Kadın | 2.281 | 1.483 | 134 | 60 | 891 | 14.111 | |
’60-64′ | Erkek | 1.502 | 1.955 | 221 | 132 | 739 | 10.081 |
Kadın | 1.427 | 899 | 82 | 42 | 781 | 10.743 | |
’65 +’ | Erkek | 2.339 | 2.584 | 272 | 179 | 1.461 | 17.327 |
Kadın | 2.499 | 1.127 | 79 | 49 | 2.056 | 24.197 | |
Toplam | 120.348 | 83.796 | 9.980 | 2.638 | 18.924 | 492.752 |
6.Sağlık Hizmetleri
Hastane ve sağlık yatırımları bakımından çok zengin bir ilçedir. Sağlık alt yapı sorunu olmadığı gibi çevre ilçelere hatta farklı illere de hizmet vermektedir. Üsküdar, sağlık hizmetleri konusunda, İstanbul’un hizmet yükünü çeken birkaç merkezden biridir.
Üsküdar sınırları içerisinde hizmet veren hastaneler;
Başkent Üniversitesi Hastanesi
Çamlıca Askeri Göğüs Hastalıkları Hastanesi
Siyami Ersek Göğüs Kalp Damar Hastanesi
Gühane Askeri Tıp Akademisi Hastanesi
Haydapaşa Numune Hastanesi
Marmara Üniversitesi Hastanesi
Üsküdar Devlet Hastanesi
Validebağ Devlet Hastanesi
Zeynep Kamil Kadın ve Çocuk Hastanesi, hizmet veren kamu sağlık kuruluşları olarak karşımıza çıkmaktadır.
İlçede ayrıca 9 özel hastane ve 38 tıp merkezi/poliklinik bulunmaktadır
7.İbadethaneler
İbadethaneler konusu, Üsküdar İlçesi bakımından özel bir durumdur ve üzerinde durulması gerekmektedir. Farklı din ve inanç gruplarını barındıran bir ilçe olarak Üsküdar çok önemli bir merkezdir. Üsküdar’ın önemi, din ve inanç gruplarının son zamanlara kadar, hoşgörü içerisinde beraber yaşama kültürünü hayata geçirmeyi başarmış olmalarından gelmektedir.
İlçede pek çoğu tarihi özelliğe sahip 185 camii bulunmaktadır. İlçede ayrıca 2 sinagog ve 8 kilise bulunmaktadır.
Camilerin önemli bir kısmı, korunması gerekli taşınmaz kültür varlığı olarak tescil edilmiş ve koruma altına alınmıştır. Kentsel turizm bakımından bu camilerin önemli bir potansiyel barındırdığı gözlemlenmektedir.
Yusuf Dede camii
Camilerin ibadethane işlevine ek olarak, turizm, sosyal ve kültürel etkinlikler bakımından değerlendirilmesine yönelik olarak belediye tarafından projeler ortaya konulması mümkün gözükmektedir.
VI. EKONOMİ
Üsküdar’da, iskan mahalli olma özelliğinden dolayı, belirgin ekonomik faaliyet bulunmaktadır. Semt ticaret alanı şeklinde, İlçeye hizmet vermeye odaklanmış bir ticari hayat dikkat çekmektedir. Geleneksel ticaret faaliyeti içerisinde özgünlüğü olan ürün ve hizmetlerde yakın çevrede bulunan ilçelerin de Üsküdar’dan alış veriş yaptığı görülmektedir.
Eski küçük çaptaki ziraat alanları dahi yerleşim alanına dönüşmüştür. Su ürünleri alanında da bir adet su ürünleri kooperatifi vardır. 90 üyesi bulunmaktadır. Üye olmayan tahminen 500 civarında balıkçı avcılıkla geçinmektedir.
Üsküdar’da eskiden beri sınai teşebbüs yer almamıştır. Atölye boyutunda, sayısı fazla olmayan imalathaneler, nüfusa göre kayda değer bulunmamaktadır.
Bununla birlikte, ilçede çok sayıda sınai ve ticari teşebbüsün yönetim merkezi vardır.
İlçede daha ziyade küçük esnaf ve sanatkâr ile emekli nüfus bulunmaktadır.
Günlük ihtiyacı karşılayacak ticaret merkezleri faaliyet göstermektedir.
İki büyük alışveriş merkezi vardır.
Kooperatiflerin % 90’ı yapı kooperatifidir.
VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER
Üsküdar İlçesinde mülkiyet sorunu yoğun olarak karşımıza çıkmaktadır. İlçe bir yandan Boğaziçi alanında kalmasından dolayı Boğaziçi Kanununa, kıyı da olması nedeniyle Kıyı Kanununa, korunması gereken tabiat ve kültür varlıklarının yoğun olması nedeniyle Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanuna tabi olan bir yerleşim yeridir. Farklı mevzuatın aynı anda uygulanmasının getirdiği zorluklara ek olarak, öncelikli olarak uygulanması gereken bu kanunlar nedeniyle Belediye ve İmar Kanunlarının uygulanmasını ikinci plana atılmaktadır. Üsküdar İlçesinde var olan bu mevzuat karışıklığı ve geçmişten gelen mevzuat aykırı yapılaşmalar nedeniyle ortaya çıkan tapu tahsis uygulaması ve kat mülkiyetine geçirilememiş yapılarla çok daha karmaşık hale gelmiştir. Üsküdar İlçesinin mülkiyetin hukuka uygunluğu noktasında sahip olduğu bu karmaşa ve sorunun çözümlenmesi, çok özel bir uzmanlık gerektirmektedir. Bahse konu bütün mevzuatın birlikte değerlendirilmesiyle ancak bu soruna çözümler ve projeler şekillendirilebilir. Bahse konu bütün bu kanunlara hakim ve Tarihi Yarımada da Kurul Başkanlığı yapmış bir akademisyen olarak bu soruna etkin bir çözüm sunulması beklenen bir durumdur. Bu yönde ortaya konulacak projenin seçim sonuçlarını doğrudan etkileyeceği ve değiştireceği açıktır.
Üsküdar İlçesinde mülkiyet sorununun bir kısmını oluşturan tapu tahsis belgeli taşınmazlar sorunun özel bir durumu bulunmaktadır. 1980 li yılların ilk yarısında uygulamaya konulan ve 29 yıl yürürlükte kalan Tapu Tahsis Belgesi verilmesini düzenleyen kanun hükmüne rağmen çözümlenmemiştir. Çözümlenememiştir demek yerine, çözümlenmemiştir demeyi tercih ediyoruz. Tapu tahsis uygulamasının dayanağı olan 2981 Sayılı Kanun 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunla ilga edilmiş olmakla birlikte, bu değişiklik 2015 yılında yürürlüğe girecek olduğundan önümüzdeki iki yıl içerisinde bu sorunun çözümlenmesi mümkündür. Bu sorunu çözebilecek uzmanlığa sahip olmak önemli bir avantajdır ve seçimlerde bu kullanılmalıdır.
Üsküdar İlçesi, tarih boyunca imalat veya ticaretin yoğunluğunun düşük olduğu ve kanaatkar insanların yaşadığı bir yerleşim yeri olmuştur. İlçenin bu özelliği bugün de değişmemiştir. İlçede oturup farklı semtler ekonomik faaliyette bulunanlar sayılmazsa, nüfus genel olarak sınırlı ekonomik imkana sahiptir. Bu durum, İlçede iş ve istihdam ihtiyacının-talebinin yoğunlaşmasına neden olmaktadır. Ortaya konulacak sosyal, kültürel, mesleki ve teknik eğitim kurslarıyla iş ihtiyacı olan kişilere sertifikalar verilerek nitelikli işgücü haline getirilmesi sonucunda işsizlik sorunun çözümlenmesi mümkün olabilecektir. Özellikle evlerde yardımcılık yapacak insan konusunda İstanbul genelinde yoğun bir talep vardır. Bu taleplerin önemli bir kısmı yurt dışından getirilen kişiler tarafından karşılanmaktadır. Yerel yönetimler aracılığıyla, güvenlik ve nitelik sorunu olmayan kişilerin çok daha fazla tercih edileceği açıktır.
Üsküdar İlçesi, yoğun olarak trafik sorunuyla boğuşmaktadır. Sokak araları, ilçe esnafının araçlarını park ettiği kontrolsüz park alanlarına dönüşmüş durumdadır. Yapısı gereği dar şekillenmiş olan, bir kısmı itibariyle tescilli tarihi eser binalar nedeniyle genişleme imkanı bulunmamaktadır. Tarihi eser yapıların bulunduğu sokakların dokularıyla birlikte korunması gerekliliği dikkate alınarak çözümler üretilmelidir. Bu noktada öncelikle, sokaklara yapılacak parkların düzenlenmesi gerekir. Yapılacak düzenleme sonucunda, sokaklara parklamaların trafik akışına izin veren bir şekle sokulması mümkün olacaktır. İlçenin bir bütün olarak ele alınması, sokakların trafik akış düzeninin sokağın, mahallenin, semtin insanlarının görüşleri de alınmak suretiyle düzenlenmesi yoluna gidilecektir.
-Yol ve sokaklara yapılmakta olan parklara çözüm oluşturabilmek adına, koruma amaçlı imar planlarında yer alan yer altı otoparkı yapılmasına izin veren hükümlerin uygulanmasının takip edilmesi gerekmektedir. Kamu yapılarının zemin altında yapılacak en az üç katlık otopark alanlarıyla mahallenin otopark ihtiyacı büyük oranda çözümlenecektir. Otopark alanlarının oluşumunda bir başka alan, parkların zemin altında çok katlı otoparkların yapılmasıdır. Donatı alanı olarak ayrılan arsaların-arazilerin her zemin altından, hem de üzerinden etkin bir şekilde yararlanmak, yapılaşmanın ve kullanımın yoğun olduğu alanlarda bir zorunluluktur. Üsküdar İlçesine yönelen motorlu araç trafiğinin belli merkezlerde kesilmesini sağlayacak otopark ve ulaşım kolaylığı getiren projelerle, trafik yoğunluğu ve otopark sorununa çözüm üretilebilecektir.
Üsküdar açısından önemli olabilecek bir başka sosyal proje ise, ilçede bulunan farklı inanç ya da kültür gruplarının varlıklarını devam ettirebilmelerini sağlamaya yönelik olarak yapılacak desteklerdir. Küçük kültürel grupların ait oldukları bir yerleşim yerinde, sorunla karşılaşmadan ve kaygı duymadan varlıklarını devam ettirebilmelerinin temel gerekliliği içerisinde, yerel idareyle doğru bir iletişim kurmuş olmak öne çıkmaktadır. Böylesi bir iletişimin kurulmuş olması, bu insanlar üzerinde var olan kaygıları ortadan kaldıracaktır.
VIII. TARAFIMIZDAN İLÇEYE YÖNELİK YAPILANLAR
Üsküdar İlçesinde var olan uygulama karmaşasının çözüme kavuşturulmasına yönelik olarak başlatılan proje çalışması, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Hukuku isimli akademik çalışmada yayımlanmıştır.
İlave olarak, Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı” isimli bilimsel akademik çalışmayla, İlçenin mahalle ve sokak ölçeğinde sorunlarının belirlenmesi ve yerel yönetimle ilgili çözümlerin ortaya konulması yönündeki çalışmamız devam etmektedir. Başkanlığını yaptığımız, Çocuk Suçlarını Önleme Derneği olarak, Üsküdar İlçesinde bulunan İstanbul Emniyet Müdürlüğü Çocuk Şube Müdürlüğüyle, çocukların ve ailelerin çocuk suçları konusunda bilgilendirilmesi çalışmaları İlçede yoğunlaşmıştır. Sosyal sorumluluk projesi kapsamında aileler arasında bilinirlik mevcuttur.