Sultangazi Analiz 2014

Sultangazi İlçesi, özel öneme sahip bir yerleşim yeridir. Anakent düzeyinde kentsel barış ve huzurun sağlanması yolu Avrupa yakası bakımından Sultangazi ilçesinde sosyal yaşamın barışa kavuşturulmasından geçmektedir. İlçede yaşayanların bilinerek ve istenerek kutuplaştırıldığı değerlendirilmektedir. Yalnızlaşan, ötekileşen, eğitimi yarım kalan, nitelikli iş gücü haline gelememiş bir çok insanımız, organize suç ve terörün elaman kaynağı durumundadır. Sosyal demokrat kimliğimizin gereği olarak, Sultangazi İlçesinde var olan bu insanlık sorununa çözüm üretme adına çalışmalarımızın bu ilçede yoğunlaştırılması gerekir.

Sultangazi ilçesindeki kutuplaşma nedeniyle, ilçe seçmeninin aynı aday etrafında kenetlenmesi oldukça zor gözükmektedir. En azından büyükşehir düzeyinde bunu sağlayacak çalışmalara odaklanmak gerekir. Sosyal politikaların etkili olması beklenen bir ilçe olarak Sultangazi, projelerin ve sunum dilinin pozitif ve sosyal barış eksenli olması durumunda sonuç alma imkanının varlığı değerlendirilmektedir.

I.TARİHÇE-KONUM

Sultangazi, İstanbul Avrupa Yakası‘nda bir ilçedir. 2008 yılında Gaziosmanpaşa‘ya bağlı 13, Eyüp ve Esenler‘e bağlı birer mahallenin katılımıyla kurulan bir yerleşim birimidir.

Denizden 50 metre yükseklikte, 36 km² yüz ölçüme sahip olan ilçe, doğuda Eyüp, batıda Esenler, güneyde Gaziosmanpaşa, kuzeybatıda Başakşehir ilçeleriyle sınır oluşturmaktadır. İlçe sahip olduğu yüzölçümüyle büyüklük bakımından İstanbul ilçeleri arasında 19. sıradadır.

İlçede Alibey Barajı, Cebeci taş ocakları ve birkaç küçük akarsu bulunmaktadır. Alibey Barajı 1975 – 1983 tarihleri arasında, içme, kullanma ve sanayi suyu temini maksadıyla inşa edilmiş olup halen Avrupa yakasının önemli bir kısmının içme suyu ihtiyacını karşılamaktadır. Toprak gövde dolgu tipi olan barajın gövde hacmi 1.930.000 m³, akarsu yatağından yüksekliği 30 m, normal su kotunda göl hacmi 66,80 hm³, normal su kotunda gölalanı 4,66 km²’dir. Yılda 39 hm³ içme suyu sağlamaktadır. Üzerinde amatör balıkçılık, su sporları etkinlikleri yapılmakta olup etrafını çevreleyen koruma altındaki ormanlık alanla ilçenin sosyal dinleti ihtiyacını karşılamaktadır.

İlçenin yerleşim düzeni yaklaşık 1500 yıllık bir tarihi geçmişe sahiptir. Cebeci Köyü olarak da bilinen Sultangazi, tarihi boyunca hem Bizans hem de Osmanlı döneminde su havzası ve su temin merkezi olarak kullanılmıştır.

İstanbul’un fethinden sonra Balkanlar’a açılan yol üzerinde yer alan Sultangazi, bu özelliği nedeniyle fetih yolu olarak da adlandırılmıştır.

İlçenin en önemli tarihi eseri ise Mağlova Kemeri ya da Muallak Kemer diye adlandırılan, Mimar Sinan tarafından 1554-1562 yılları arasında İstanbul‘da, Alibey Deresi vadisi üzerinde yapılmış olan su kemeridir. Bugün Sultangazi ilçesi sınırlarında bulunan Cebeci köyü yakınlarındadır.

1563 yılında selden zarar görmüşse de aynı yıl onarılarak eski haline getirilmiştir. Alibeyköy Barajı’nın göl suyu yapıtın dörtte birini kaplamaktadır.

Kemer İstanbul’a su taşımaya devam etmektedir. Eser dünya su mimarisinin baş yapıtlarından biri olarak kabul edilir.

36 metre yüksekliğinde ve 257 metre uzunluğunda olan kemer, iki katlıdır. Kemerin alt katında 8 büyük üst katında 8 küçük gözü bulunmaktadır. Alt katında bulunan gözlerden 4 tanesi diğerlerine nazaran daha büyük yapılmıştır. Genişlikleri 18,4 metredir. Üst katında ki orta 4 gözün genişlikleri ise 13,4 metredir.

II. NÜFUS ANALİZİ

İlçe yarım milyona yaklaşan nüfusuyla(492.212) nüfus bakımından İstanbul’un büyük ilçelerinden biridir.

Yoğun göç alan ilçede nüfus artışı sürmektedir.

Sultangazi İlçesine yönelen göçler özellikle Sivas, Tokat, Malatya, Çankırı, Kastamonu, Adıyaman, Erzurum, Trakya ve Balkanlardan gelmektedir. İlçede yaşayan halkın memleketlisi olan insanların ekonomik sorunları çözümlenmeden bu göçün durdurulması mümkün gözükmemektedir.

Yaş grubu Toplam Erkek Kadın
‘0-4’  49.576  25.489  24.087
‘5-9’  48.925  25.177  23.748
’10-14′  47.824  24.657  23.167
’15-19′  43.578  22.786  20.792
’20-24′  39.525  18.570  20.955
’25-29′  48.669  24.724  23.945
’30-34′  52.634  27.496  25.138
’35-39′  42.444  22.338  20.106
’40-44′  32.857  17.737  15.120
’45-49′  26.945  14.365  12.580
’50-54′  19.641  10.222  9.419
’55-59′  15.387  7.700  7.687
’60-64′  10.256  4.966  5.290
’65-69′  5.869  2.782  3.087
’70-74′  3.665  1.555  2.110
’75-79′  2.238  931  1.307
’80-84′  1.403  459  944
’85-89′  597  161  436
’90+’  179  43  136
Toplam  492.212  252.158  240.054

İlçenin nüfus tablosuna bakıldığında, doğum oranlarının yükselmekte olduğu görülmektedir. İlçe seçmeninin çocuk sayısının artırılması çağrısına yanıt verdiği görülmektedir. Parti olarak, doğan çocuklarının geleceğinin planlanması ve yerel yönetim olarak genç ve çocuklara yönelik olarak verilebilecek sosyal hizmetlere odaklanılması doğru olacaktır.

III. SOSYAL ANALİZ

Sosyal yaşamın zayıf olduğu Sultangazi’de, belediye ve kaymakamlık eliyle yapılan etkinlikler vardır. Halkın ekonomik sıkıntılar nedeniyle sosyal yaşama ilgisi düşüktür.

İlçede kültür merkezleri aracılığıyla canlandırılmaya çalışılan sosyal yaşam konusunda kat etmesi gereken mesafe hayli fazladır.

1.Yerel Gazeteler

Sultangazi gazetesi

Sultangazi ajans

Sultangazi yaşam

Sultançiftliği haber

Sultangazi haber

İlçede yayın yapan yerel basın kuruluşları olarak karşımıza çıkar.

2.Dernekler

Sultangazi şeklen dernekler açısından zengin olmakla beraber, gerçekte aktif ve adına uygun aktivitede bulunan dernek sayısı çok çok sınırlıdır. Dernekler masasına kayıtlı 100’ü aşkın dernekten neredeyse tamamına yakını iktisadi teşekkül, daha doğru bir deyişle kahvehanedir. İlçede aktif faaliyet gösteren ve bilinen altı cami yaptırma/yaşatma, 21 hemşehri derneği bulunmaktadır.

ABDÜLKADİR GEYLANİ CAMİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEGİAKSARAY İLİ GÜLAĞAÇ İLÇESİ CAMİLİÖREN KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİAKŞEMSETTİN CAMİ DERNEĞİALİÇERİLİLER SOSYAL YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KALKINDIRMA DERNEĞİARDAHAN İLİ GÖLE İLÇESİ SÜRÜGÜDEN KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİBİRLİK CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİCEBECİ MAHALLESİ VEYSEL KARANİ CAMİ YAPTIRMA YAŞATMA DERNEĞİCUM-DER – SULTANGAZİ CUMHURİYET MAHALLESİ SİTELER VE ÇEVRESİ KORUMA DERNEĞİÇATALZEYTİNLİLER YARDIMLAŞMA DERNEĞİFITRAT EĞİTİM KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİİKİZCE İLÇESİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA KÜLTÜR DERNEĞİİSTANBUL ALINTERİ İLE ÇALIŞANLAR DERNEĞİİSTANBUL AVRUPA YAKASI ELAZIĞLILAR SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİKAYSERİ DEVELİ İLÇESİ ÖKSÜT KÖYÜ KALKINMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİKERVANSARAY KÖYÜ YARDIMLAŞMA DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİKOYULHİSAR BALLICA KÖYÜ SOSYAL DAYANIŞMA VE KÜLTÜR DERNEĞİMALATYA KEMİŞTAŞ KÖYÜ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA KÜLTÜR DERNEĞİMUŞ İLİ VARTO İLÇESİ İÇMELER KÖYÜ KÜLTÜR VE DAYANIŞMA DERNEĞİORKİDE EĞİTİM KÜLTÜR SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİSULTANÇİFTLİĞİ KÜLTÜR DERNEĞİSULTANGAZİ GÖNÜLLÜLERİ YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİSULTANGAZİ İLÇESİ SİNOPLULAR SOSYAL YARDIMLAŞMA DERNEĞİSULTANGAZİ KARDELEN İLİM VE KÜLTÜR DERNEĞİSULTANGAZİ PİR SULTAN ABDAL CEMEVİ KÜLTÜR DERNEĞİTEKİRDAG İLİ HAYRABOLU İLÇESİ AYDINLAR KÖYÜ YARDIMLAŞMA DERNEĞİULU CAMİİ YAPTIRMA VE YAŞATMA DERNEĞİ

3.Mahalleler

İlçe 15 mahalleden oluşmaktadır. Sultangazi ilçesi mahalleri;

ESENTEPE MAHALLESİ
GAZİ MAHALLESİ
İSMETPAŞA MAHALLESİ
SULTANÇİFTLİĞİ MAHALLESİ
ZÜBEYDEHANIM MAHALLESİ
YAYLA MAHALLESİ
50.YIL MAHALLESİ
75.YIL MAHALLESİ
CEBECİ MAHALLESİ
CUMHURİYET MAHALLESİ
ESKIHABIBLER MAHALLESİ
HABİBLER MAHALLESİ
MALKOÇOĞLU MAHALLESİ
UĞURMUMCU MAHALLESİ
YUNUSEMRE MAHALLESİ

Bu mahalleler, ortalama 32 bin nüfusuyla, İstanbul dışındaki bir çok ilin ilçelerinden daha fazla nüfusa sahiptir. Bu yönüyle, yürütülmekte olan Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı projesi kapsamında, mahalle yönetimlerinin yerel yönetim süreçlerine aktif olarak katılımlarının sağlanması gerekir.

Yerel hizmetlerin mahallelerden başlatılması, bir yandan hizmetlerin etkinliğini artırırken diğer yandan Avrupa Birliği kriteleri içerisinde öne çıkan hizmetlerin en yakın idari birim tarafından sunulması kuralına(Subsidiarity), uygun olacaktır.

IV. SİYASİ ANALİZ

Sultangazi, görece olarak yerel seçimlerin partimiz tarafından kazanılması zor ilçelerdendir.

İlçede belli bir sosyal demokrat taban olmakla birlikte, yoksulluk ve yoksunluk sonucu merkezi otoritenin yardımına muhtaç kesimin fazlalığı, oy yüzdeleri doğrudan etkilemekte ve partimize yönelmesi gereken seçmenin iradesini siyasi-ekonomik-sosyal etkilerle engellenmekte ve yönlendirilmektedir.

Bütün bu olumsuz gözüken koşullara rağmen, sosyal demokrat bir kişilik ve projelerle, seçmenin karşısına çıkılması durumunda, oy yüzdesinin arttırılması ve yoğun bir çalışma sonucunda ilçe seçimlerinin kazanılması mümkündür.

Doğru aday, doğru projeler ve bu projelerin doğru anlatılmasıyla AKP ile partimiz arasında var olan oy farkının kapatılması mümkün gözükmektedir.

2009 seçim sonuçları

Parti Aday Oy Sayısı Oy Oranı
Adalet ve Kalkınma Partisi Cahit Altunay 110.507  %48,23
Cumhuriyet Halk Partisi Ercan Karabayır 51.763  %22,59
Saadet Partisi Hasan Akpınar 27.894  %12,17
Demokratik Toplum Partisi Dursun Yıldız 16.902  %7,38
Milliyetçi Hareket Partisi Muhammer Varol 13.653  %5,96
Demokratik Sol Parti İlyas Pehlivan 3.177  %1,39
Büyük Birlik Partisi Abdurrahman Mete 2.211  %0,96
Anavatan Partisi Ömer Yılmaz 1.219  %0,53
Demokrat Parti Adnan Kınalı 1.140  %0,50
Bağımsız Türkiye Partisi Yusuf Yeni 356  %0,16
Türkiye Komünist Partisi Celal Boz 270  %0,12
Bağımsız Hüseyin Akçiçek 40  %0,12
Kazanan Parti Kazanan Aday Toplam Geçerli Oy Toplam Oy Oranı
Adalet ve Kalkınma Partisi Cahit Altunay 229.132  %100

2011 seçim sonuçları

      Oy Oranı Toplam Oy 1. AK PARTİ –  Adalet ve Kalkınma Partisi 59,76 154.204 2. CHP –  Cumhuriyet Halk Partisi 22,12 57.085 3. SIRRI SÜREYYA ÖNDER 6,81 17.576 4. MHP –  Milliyetçi Hareket Partisi 6,00 15.485 5. SP –  Saadet Partisi 2,35 6.072 6. BBP –  Büyük Birlik Partisi 0,76 1.968 7. HAS –  Halkın Sesi Partisi 0,64 1.656 8. DP –  Demokrat Parti 0,32 835 9. HEPAR –  Hak ve Eşitlik Partisi 0,25 645 10. DSP –  Demokratik Sol Parti 0,24 616 11. TKP –  Türkiye Komünist Partisi 0,16 410 12. MP –  Millet Partisi 0,16 407 13. ÇETİN DOĞAN 0,12 321 14. MMP –  Milliyetçi ve Muhafazakar Parti 0,04 112 15. LDP –  Liberal Demokrat Parti 0,03 74 16. EMEP –  Emek Partisi 0,00 0 17. DYP –  Doğru Yol Partisi 0,00 0    

V.SOSYAL VE TEKNİK ALTYAPI ANALİZİ

Sultangazi yeni kurulmuş bir ilçe olduğundan, hizmet binaları dahi yetersizlik içerisinde ve dağınık olan bir yerel yönetim görüntüsü vardır. Hizmet birimlerini yeterli hale getirmekte zorlanan bir yerel yönetimin, altyapı ve üstyapı sistemlerini etkin hale getirmesi beklentisi, biraz zorlama bir yaklaşım olacaktır.

1.Yollar

Sultangazi İlçesinde, yol altyapısı dahi henüz yapım aşamasındadır. İlçenin yolları yeni yapılmakta ve büyük eksiklikler ve yetersizlikler bulunmaktadır.

TEM otoyolu ve bağlantıları İlçeye ulaşım konusunda kolaylık sağlasa da, ilçe içi yolların yetersizliği ve nitelik olarak sağlıksız oluşu büyük bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır.

İlçenin acil olarak 15 km’lik ilçe içi yola ihtiyacı vardır.

2.Otopark

İlçede yapımı süren 2 otopark mevcuttur.

Park yeri sorunu, ilçe halkının ekonomik yapısı nedeniyle fazla olmasa da, arttan nüfus ve göç nedeniyle önlem alınması gereken konular arasındadır

İlçenin gelecekteki durumu dikkate alınarak, otopark altyapısının planlanması ve şimdiden inşaatının tamamlanması gerekir. İlçede var olan otopark ihtiyacının yollara park şeklinde karşılanması, İstanbul gibi bir kentte olağan karşılanması mümkün olmayan bir durumdur. Yolların otopark olarak kullanılması nedeniyle, trafik akışının olağan şekilde devam etmesi imkanı ortadan kalkmaktadır.

3.Ulaşım

Sultangazi İlçesine ulaşım, farklı alternatifler üzerinden sağlanmaktadır. Karayoluyla toplu ulaşım hizmetlerini etkin olmadığı, ihtiyaca cevap vermekten uzak olduğu görülmektedir.

22 ayrı otobüs hattının bulunduğu Sultangazi’de ulaşım sorunları halen çözülememiştir.

İlçe içerisinde ve yakın ilçelere giden minibüs hatlarının da bulunduğu Sultangazi’de, ulaşımın en baştan yeniden ele alınması, planlanması ve çözümlerin projelendirilmesi gerekmektedir.

İlçedeki tramvay hattı toplu ulaşımı hızlandırırken, karayolu trafiğini olumsuz etkilemiş ve aktif ana ulaşım arteri üzerinde daraltma suretiyle yapıldığı için trafik sıkışıklığına sebebiyet vermiştir.

4.Yeşil Alan

Yeni oluşturulan ve ikinci kez başkanını seçecek olan ilçede meydan bulunmamaktadır.

Kişi başına düşen aktif yeşil alan miktarıyla ilgili net bilgi olmamakla beraber, ilçe merkezinde 1 metrekarenin altında kaldığı değerlendirilmektedir.

Su havzaları ve kapatılan taş ocakları listeye eklendiğinde rakam 12 m2ler seviyesine yükselmektedir.

İlçede park ve spor alanları çok yetersizdir. Aktif yeşil alan olarak kullanılabilecek alanların yapılmasıyla birlikte,  semtlere hizmet verecek spor tesisleri ve mahalle spor alanları yapılmak suretiyle eksikliğin giderilmesi gerekir.

5.Eğitim

İlçe merkezinde altı yaşın üzerindeki okur-yazarlık oranının %88,1’dir. İlçe merkezinde okuma yazma bilenlerden %81,3’ü bir öğrenim kurumundan mezun olmuştur. Bunlardan %75,7’si ilkokulu, %12,9’u ortaokul ve dengi okulları, %9,2’si lise ve dengi okulları, %2,2’si yüksek öğrenim kurumlarını bitirmiş durumdadır. İlçedeki toplam okul sayısı 81 olup yetersiz kalmaktadır. Nüfusun yarısının eğitim çağında olduğu ilçede 25 ilköğretim ve 10 lise ihtiyacı bulunmaktadır

01- 125 Yıl Ortaokulu
02- 125 Yıl İlkokulu
03- 50 Yıl İlkokulu
04- 50 Yıl Ortaokulu
05- 75 Yıl Ortaokulu
06- 75 Yıl İlkokulu
07- Ali Cevat Özyurt Ortaokulu
08- Ali Cevat Özyurt İlkokulu
09- Aslangazi Ortaokulu
10- Aslangazi İlkokulu
11- Atatürk Çiftliği Ortaokulu
12- Atatürk Çiftliği İlkokulu
13- Atatürk Lisesi
14- Aydın Uçkan Ortaokulu
15- Aydın Uçkan İlkokulu
16- Cebeci Sultançiftliği Ortaokulu
17- Cebeci Sultançiftliği İlkokulu
18- Cebeci İlkokulu
19- Cumhuriyet Anadolu Lisesi
20- Cumhuriyet Ortaokulu
21- Cumhuriyet İlkokulu
22- Dostluk Ortaokulu
23- Dostluk İlkokulu
24- Ergun Baylav Özel Eğitim Uygulama Merkezi I. Kademe
25- Ergun Baylav Özel Eğitim Uygulama Merkezi II. Kademe
26- Ergun Baylav Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi (Okulu)
27- Esentepe Ortaokulu
28- Esentepe İlkokulu
29- Fatih Sultan Mehmet İmam Hatip Ortaokulu
30- Fevzi Kutlu Kalkancı Ortaokulu
31- Fevzi Kutlu Kalkancı İlkokulu
32- Gazi Ortaokulu
33- Gazi İlkokulu
34- Habibler Anadolu Lisesi
35- Hacı Mehmet Cingil Ortaokulu
36- Hacı Mehmet Cingil İlkokulu
37- Hamit Süreyya Eremsel Ortaokulu
38- Hamit Süreyya Eremsel İlkokulu
39- Hüseyin Ersu Ortaokulu
40- Hüseyin Ersu İlkokulu
41- İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
42- İsmetpaşa Ortaokulu
43- İsmetpaşa İlkokulu
44- İstiklal Ortaokulu
45- İstiklal İlkokulu
46- İvat Turhan Ortaokulu
47- İvat Turhan İlkokulu
48- Mehmet Akif Ersoy Anadolu İmam Hatip Lisesi
49- Mehmetcik Ortaokulu
50- Mehmetcik İlkokulu
51- Melahat Öztoprak Ortaokulu
52- Melahat Öztoprak İlkokulu
53- Mevlana Ortaokulu
54- Mevlana İlkokulu
55- Mimar Sinan Ortaokulu
56- Mimar Sinan İlkokulu
57- Mimar Sinan İmam Hatip Lisesi
58- Mimar Sinan İmam Hatip Ortaokulu
59- Nene Hatun Anaokulu
60- Nurettin Uzun Ortaokulu
61- Nurettin Uzun İlkokulu
62- Orgeneral Eşref Bitlis Ortaokulu
63- Orgeneral Eşref Bitlis İlkokulu
64- Orhangazi Ortaokulu
65- Orhangazi İlkokulu
66- Sultangazi – Fahri Aygün Rehberlik ve Araştırma Merkezi
67- Sultangazi Anadolu İmam Hatip Lisesi
68- Sultangazi Gazi Ticaret Meslek Lisesi
69- Sultangazi Halk Eğitimi Merkezi
70- Sultangazi Kız Teknik ve Meslek Lisesi
71- Sultangazi Ortaokulu
72- Sultangazi Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi
73- Sultangazi İlkokulu
74- Şair Abay Konanbay Anadolu Lisesi
75- Şehit Teğmen Ali Yılmaz Ortaokulu
76- Şehit Teğmen Ali Yılmaz İlkokulu
77- Yayla Anaokulu
78- Yunus Emre Ortaokulu
79- Yunus Emre İlkokulu
80- Zübeyde Hanım Ortaokulu
81- Zübeyde Hanım İlkokulu

Belediye olarak, İstanbul İl Özel İdaresinin tüzel kişiliğinin sona erdirilmiş olması da dikkate alınarak, eğitim tesislerinin bina ve teçhizat altyapısının güçlendirilmesine yönelik olarak projeler üretilebilecektir. Asıl önemlisi, okul çağında olan nüfusun eğitim desteği ve sosyal yardımlarla güçlendirilmesi sağlanarak, eğitimi terk oranlarının azaltılması ve sıfırlanmasına çalışılmalıdır.

6.Sağlık

İlçede mevcut 3 özel hastane, 7 Tıp merkezi, 1 devlet hastanesi ( Lütfiye Nuri BURAT hastanesi),1 adet Ana çocuk sağlığı merkezi, 14 adet sağlık ocağı bulunmaktadır. İlçede 13.939 kişiye bir uzman doktor düşmekte, bu da sağlık açısından durumun içler acısı olduğunu göstermektedir.

Sağlık hizmetlerinin yetersiz olduğu alanlarda, belediyeler tarafından sosyal projeler kapsamında sağlık tesislerinin kurulması ve hizmetlerin gelemeyecek durumda olanların evlerinde sunulması, Sultangazi tarzındaki yerleşim yerlerinde etkin sonuçlar doğurabilecektir.

7.İbadethaneler

Sultangazi’de, 15 mahallede 104 camii bulunmaktadır.

İlçede yüzölçümünün fazlalığı ve dağınık yerleşim yerleri nedeniyle camii eksikliği bulunmakta olduğu düşünülmektedir.

Eksiklik olan yerlerde, ibadethane yapımı sırasında, mahallenin gereksinim duyacağı diğer altyapı tesislerinin ve mahalleye yönelik sosyal, kültürel, eğitsel ve benzeri faaliyet ve eğitimlerin verilebilmesi için gereksinim duyulacak mekanların planlanması ve inşasının yapılması örnek proje olarak gerçekleştirilebilir. Cami ve benzeri ibadethanelerin arazilerinin, konumlarının, arsalarının zemin altının sosyal projeler ve belediyecilik hizmetlerinin nitelik ve etkinliğinin artırılması amacıyla kullanılması bir ihtiyaçtır.

VI.EKONOMİ

Fakirlik en büyük sorundur. İlçede her 3 haneden ikisi max. 1500 TL gelir elde etmektedir. Yapılan araştırmaya göre her iki kişiden birinin evine max. 1000 TL gelir girmektedir. İlçe halkının %60,6’sı çalışmazken, hane reislerinin işsizlik oranı %22,9 olarak karşımıza çıkmaktadır. Taş ocakları ilçenin en büyük ekonomik işletmeleridir. Cebeci Bölgesi; Sultançifliği mahallesi, Habibler, Gazi mahallesi ve Malova deresi mevkii arasında  
kalan geniş bir bölgeye yayılmıştır. Kalker türü taşın rezervi 450.000.000.m3 olup, bu da 675.000.000
tonluk bir ekonomik birimi ifade etmektedir. Bölgede 17 madencilik işletmesi faaliyet
göstermektedir
İlçede büyük sanayi kuruluşu bulunmamaktadır.

VII. SORUNLAR, ÇÖZÜMLER VE PROJELER

İlk işletmeye açıldığında Büyükşehir belediyesi ve yerleşim alanı sınırları dışında kaldığı için çevreye rahatsızlık vermeyen maden ocakları, bugün etrafının da yerleşime açılmış olması nedeniyle solunum yolu rahatsızlıklarına, gürültü ve çevre kirliliğine yol açmaktadır. Ayrıca taş ocaklarında çalışan kamyon ve ağır iş makinelerinin sebep olduğu tahribat nedeniyle, İlçenin yolları kullanılamaz durumdadır.

Yoğun göç Sultangazi İlçesi için, var olan sorunların daha da kötüleşmesi anlamına gelmektedir. İlçe göç almaya devam etmektedir. İlçeye yönelen göçün gerisinde, hukuka aykırı yapılaşmaların sağladığı kolaylıkla konut bulmanın maliyetinin düşük olması ve ilçe halkı arasında var olan yoğun hemşehri dayanışmasıdır. Merkezi idare tarafından verilen yardımların bu ilçede daha etkin verilmesi şeklinde örtülü bir teşvikin varlığından da bahsedilebilir. Göç baskısının kontrol altına alınması, ilçedeki yapılaşmaların imar mevzuatına uygun hale getirilmesiyle mümkün olacaktır. Bu noktada daha önce vurgulandığı üzere, ilçe genelinde sosyal niteliği ağır basan bir kentsel dönüşüm projesinin bir an önce başlatılması gerekir. Mevcut yapıların sorunları çözülerek mevzuata uygun hale getirildikten sonra, imar kolluk yetkilerinin etkin bir şekilde kullanılması suretiyle hukuka aykırı yapılaşmaların gündemden tamamen kaldırılması gerekir.

Eğitim düzeyinin düşüklüğü, kent bilincinin ve sosyal yaşamın gereken düzeye ulaşmasının önündeki engellerden biridir. Eğitim seviyesinin düşüklüğü bir sorun olarak, İlçenin sosyo-ekonomik durumunun bir yansımasıdır. Ekonomik durumlarda yaşanan iyileşmeler, eğitim düzeyinin de yükselmesini sağlayacaktır. Eğitim düzeyinin yükseltilmesi, öncelikle mevcut eğitim çağındaki neslin eğitiminin desteklenmesini gerektirir. İlave olarak, orta ve üst yaş grubundaki insanlara yönelik kültürel ve sosyal eğitim modellerinin planlanması ve uygulanması suretiyle eğitim ve kültür seviyesi yükseltilebilir.

Ekonomik zayıflık ya da işsizlik, Sultangazi İlçesinde acil müdahale edilmesi gereken bir sorundur. İşsizlik ve ekonomik yetersizlikler, Sultangazi İlçesinde karşımıza çıkan diğer sorunları tetikleyen bir sorundur. İşsizlik ve ekonomik sorunlar, sosyal belediyecilik projeleri kapsamında çözümlenmesi gereken bir sorundur. İşsizlik, yoksulluk ve yoksunluk sorunu, geliştirilecek projelerle Sultnangazi ilçesinde kolaylıkla çözüme kavuşturulabilir. Sosyal projeler üzerinden işsizlik sorunu çözümlenebilecektir. İstihdam ihtiyacı içerisinde olan kişilerin mesleki ve teknik eğitime tabi tutularak, İstanbul’un, Avrupa yakasının ihtiyaç duyacağı konularda yetişmiş işgücü haline getirilmesi yoluyla sorunun çözümlenmesi tahminlerin ötesinde etkili olabilecektir. Ekonomik yetersizlikleri ve işsizliği bir demokrasi sorunu olarak görmek gerekir. Merkezi idare tarafından verilen yardımlara bağlı olarak yaşamların sürdürme noktasında olan seçmenlerin bulunduğu bir ilçede, demokratik bir seçimden bahsedilemez. İnsanların iradesinin herhangi bir şekilde yönlendirilmesi, demokrasi dışında bir yönetimin habercisidir. Ekonomik, siyasi ya da şiddet içeren, ne türden olursa olsun, seçmen iradesinin baskılanmasının önüne geçilmesi gerekir. Bu noktada, belediye olarak, ilçenin genel olarak nüfus ve ekonomik durum analizini yaparak, sosyal yardımlar konusunu, entegrasyonun da bir aracı olarak kullanmak suretiyle çözümler üretilmesi tercih edilmelidir.

Sağlık tesis ve alt yapı eksikliği Sağlık hizmetlerinin yetersizliği önemli bir sorun olmakla birlikte, belediye imkânlarıyla kolay ve etkili bir şekilde çözümlenebilecektir. Hatta geliştirilecek sağlık hizmetleri altyapısıyla özellikle ilk yerleşik seçmenin çoğunluk desteğinin sağlanması mümkündür. Bu seçmenin ağırlıklı olarak mevcut iktidarı desteklemekte olduğu dikkate alındığında, seçmen tercihine yaşanacak bu değişimin, seçim sonuçları üzerinde etkili olacağı söylenebilir.

Sosyal yardıma ihtiyaç duyan nüfusun çokluğu sorunu, sosyo-ekonomik sorunların yoğunluğu şeklinde ifade edilebilir. Merkezi idare tarafından verilen yardımlara bağlı olarak yaşamların sürdürme noktasında olan seçmenlerin bulunduğu bir ilçede, demokratik bir seçimden bahsedilemez. İnsanların iradesinin herhangi bir şekilde yönlendirilmesi, demokrasi dışında bir yönetimin habercisidir. Ekonomik, siyasi ya da şiddet içeren, ne türden olursa olsun, seçmen iradesinin baskılanmasının önüne geçilmesi gerekir. Bu noktada, belediye olarak, ilçenin genel olarak nüfus ve ekonomik durum analizini yaparak, sosyal yardımlar konusunu, entegrasyonun da bir aracı olarak kullanmak suretiyle çözümler üretilmesi tercih edilmelidir.

Güvenlik sorunu, Sultangazi İlçesinin sosyo-ekonomik sorunlarının bir yansıması olarak karşımıza çıkar. Güvenlik sorunlarının kolluk güçleri tarafından çözümlenmesi esas olmakla birlikte, yapılan plan çalışmalarıyla, ihtiyaç doğrultusunda kolluk karakollarının konumlandırılması güvenlik sorununun çözümünün ilk aşamasını oluşturacaktır. Etkin yerlerde yapılandırılmış olan karakollar daha etkin olarak ihtiyaca cevap verecektir. İkinci olarak, mahalleler üzerinden, seçim sürecinde ve sonrasında görev yapacak mahalle gönüllüleri, güvenlik konusunda da kolluğa destek rolü üstlenecektir. Özel güvenlik elamanı görevlendirilmesi çözümün bir başka parçasını oluşturacaktır.

Kaçak yapılar, İstanbul genelinde karşımıza sıklıkla çıkan bir sorun olmakla birlikte, Sultangazi İlçesinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorundur. Kaçak yapı sorununun büyüklüğü, ilçede var olan konut ihtiyacının karşılanamamasından kaynaklanmaktadır. Kaçak yapılar sorunu ve gecekondu yoğunluğu kapsamlı bir tespit çalışmasından sonra çözümlenebilecek bir sorundur. Yapılan inceleme sonucunda, kaçak yapılaşmanın hukuka uygun hale gelme imkanı olanların düzeltilmesi yoluna gidilebilecektir. Rant amacıyla yapılanlar bir yana, insanların barınma ihtiyacını karşılamak amacıyla yapmış oldukları yapıların hukuka uygun hale getirilmesinin yolları aranacaktır. Burada kesinlikle ifade edilmesi gereken, bu noktadan sonra asla kaçak yapılaşmaya göz yumulmayacağıdır.

Kentleşme planlarının sağlıksızlığı olarak karşımıza çıkan sorun, aslında imar planlarının hatalı yapılması anlamına gelmektedir. İmar planlama süresi, bilimsel ve teknik inceleme ve araştırmalar sonucuna şekillenen raporlama süreci sonrasında, arazinin durumuna göre, toplumun ve idarenin ihtiyaçlarına göre, plan kararlarının oluşturulması ve yetkili kurullardan onaylatılarak yürürlüğe konulması şekline karşımıza çıkar. Ancak, kimi zaman yetkili idareler, bu gerekliliği yerine getirmeyerek, arazi, toplum ve kamu idaresinin gerekleriyle bağdaşmayan plan kararlarına imza atabilmektedirler. Böyle bir durumda, planlamanın amacına, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı olarak ortaya konulan hükümler, sağlıksız ve sorunlu kentleşme olarak karşımıza çıkar. Bir kez ortaya çıkan sağlıksız kentleşmelerin geri dönüşümü uzun uğraş, zaman ve ekonomik kaynakla mümkün olabilecek olduğundan, genel olarak bu dönüşüm sağlanamamaktadır.

Sultangazi İlçesinde ortak bir kent bilinci oluşturmanın gerekliliği, sosyal hayatın düzene girmesi bakımından gerekli olan bir durumdur. Öncelikle Sultangazi İlçesinde yaşamanın bir övünç kaynağı haline getirilmesi gerekir. Altyapısı sorunlu, yapılarında afet riski olan bir kentsel alanda yaşamaktan dolayı gurur duyacak insan bulmak zor olacaktır. Öncelikle, İlçenin sahip olduğu imkanların doğru bir şekilde araştırılması, geliştirilme imkanı olan projelerin belirlenmesi ve bu doğrultuda geleceğin planlanması doğru olacaktır. Kentlilik bilinci oluşturmak için gereken ikinci koşul, sosyal konularda çok duyarlı olan İlçe halkının ortak projeler etrafında toplanmasının sağlanmasıdır. İlçeyle bağlantılı bir sorunun birlikte üstesinden gelen insanların entegrasyon ve kentlilik bilinci noktasında ilerlemeler sağlaması beklenir. Kentlilik bilincinin artırılmasında üçüncü gereklilik olarak, sosyal ve kültürel eğitim programlarının açılması, sertifika kurslarının yapılması suretiyle kişilerin kendileri hakkındaki algılarının olumlu yönde değiştirilmesi karşımıza çıkar. Dördüncü olarak, iş ve meslek edindirme ya da işgücünü nitelikli hale getirmeye yönelik mesleki ve teknik eğitim programlarının da kentlilik bilincinin gelişmesi ve ilçeyle entegrasyona katkı sağlayacağı dikkate alınmalıdır.

Salgın hastalık tehlikesi ya da durumu bulunması, Sultangazi İlçesinin temizlik ve çevre kirliliği sorununun bir sonucudur. Bu noktada, çevresel sorunların giderilmesi, atıklarla mücadele, kamunun sıhhat ve huzuruna zarar veren faaliyetlerin önlenmesi çalışmalarının etkin bir şekilde yapılması gerekir. Sağlık koşullarını düzene koyamayan, genel sağlığı koruma altına alamayan bir belediyenin seçmen tercihleri bakımından zorluklar yaşaması kaçınılmazdır. Bu durumun etkin bir şekilde değerlendirilmesi ve çözüm üretilerek seçmene dokunulması bir gereklilik olarak kabul edilmelidir.

Altyapı eksikliği sorunu, İstanbul’un bir çok ilçesinde karşımıza çıkmakla birlikte yeni kurulan ilçelerle mali dengesi oturmamış ilçeler bakımından çok daha yoğun bir sorun olarak dikkati çekmektedir. Altyapı eksikliği sorunu, bir planlama ve imar sorunudur. Düzenleme ortaklık payı olarak alınan arazilerin akibetinin takibi, bu yönde yaşananların ortaya konulması önemlidir. Altyapı alanlarına ayrılan arazilerin bir an önce imar planlarındaki fonksiyonları doğrultusunda düzenlenmesi sağlanmalıdır.

Baraj havzası imar düzenlemesi, İstanbul’un ortak değeri olan Alibey Barajı havzasının nezih bir mesire ve spor tesisleri alanı olarak kullanılmasına imkan sağlayacaktır. Yapılacak altyapılarla, Alibey Barajı çevresinin anakent sakinlerinin, özellikle Sultangazi ve çevre ilçelerde yaşayanların nefes alabilecekleri bir alana dönüştürülmesi yerinde olacaktır. Yeşil alan, spor alanı, mesire alanı, gezinti alanı, eğlen-dinlen alanı ve benzeri isimler ve fonksiyonlar altında, Alibey Barajı çevresinin İstanbul halkına kazandırılması Sultangazi belediyesinin temel sorumluluklarından biridir.

Yüksek deprem riski taşıyan bir ilçe olarak, Sultangazi’de acil tedbirlerin alınması gerekir. Deprem riskinin yoğunluğu sorunu, yapıların standartlara uygun olarak inşa edilmemiş olmasından kaynaklanmaktadır. Öncelikle mevcut bina stokunun hızlı bir şekilde elde geçirilmesi gerekir. Elde edilen tespitler üzerinden projeler üretilmelidir. Güçlendirilerek mevcudiyetini devam ettirebilecek olanlarla, mutlak olarak yenilenmesi gerekenler ayrılarak çözüm sürecinin hızlı bir şekilde, tarafların ortak çalışmasıyla tamamlanması gerekir. Sultangazi İlçesi sınırları içerisinde kalan yerleşim yerlerinin, geçmişten bu yana, yapı stoklarının niteliği ve hukukiliği bakımından sorunlar barındırdığı bilinmektedir. Sorunlu bu yapıların deprem riski olmasa dahi, insana yakışır bir yaşam alanı sağlama görevi kapsamında Devlet tarafından dönüştürülmesi ve iyileştirmesi gerekir. Bu gereklilik doğrultusunda, sosyal odaklı kentsel dönüşüm çalışmalarının yapılmasına ihtiyaç vardır. Dönüştürülecek alanda bulunan tarafların katılımıyla, belediye tarafından hazırlanan kapsamlı bir çalışma sonucunda, kentin bütünlüğünü dikkate alarak, malikler ve alanda yaşayan herkesi düşünen, standartlar, mali ve teknik bakımdan merkezi idare tarafından desteklenen bir sosyal kentsel dönüşüm uygulamasına genel olarak İstanbul’da ihtiyaç olduğu gibi, Sultangazi İlçesinde de yoğun olarak gereksinim duyulmaktadır.

Suç oranının yüksekliği, organize suç örgütleri ve terör suçlarını içeren bir boyuta sahiptir. Sultangazi İlçesinde, toplumun kutuplaştırılmasına yönelik faaliyetlerin yapıldığı, bu durumun seçmenin davranışını yönlendirmek için bilerek ve isteyerek idare tarafından engellenmediği kanaati ilçede yaşayanların yaygın kanaatidir. Ayrıştırma politikası yerine ilçede yaşayanları ortak bir yaşayış etrafında hoş görü içerisinde bulunmalarını sağlayacak çalışmalar yapılmasına ihtiyaç vardır. Ötekileştirilen kişilerin organize suç yapılanmalarının eleman kaynağı olarak sorunun büyümesindeki temel etken olduğu gerçeğinin farkına varılmalı ya da bu doğrultuda projeler üretilmelidir.

Suç ve suçluyla mücadelede sosyal politikalar, suçun zeminine müdahale edilmesi bakımından etkin olacaktır. Suç oranları ve suç tipleri üzerinden bir analiz yapılması mümkün ise de, bu yönde bir değerlendirmenin bu kapsamda ele alınmasını gerekli görmemekteyiz. Bununla birlikte, Sultangazi İlçesinde yoğun olarak karşımıza çıkan bir sorunun, daha doğrusu suçun, göz önünde bulundurulması çözüm üretilmesinin sağlanması, İlçenin kimliği bakımından önemlidir. Son yıllarda ilçede uyuşturucu satın alma-bulundurma ve kaçakçılığı noktasında artış dikkati çekmektedir. Uyuşturucuyla mücadele yerel yönetimlerden çok güvenlik birimlerinin sorumluluk alanında olan ve adli boyutu olan bir konu olmakla birlikte, uyuşturucu madde kullanımı suretiyle mağdur olan kişilerin korunması belediyelerin sorumluluk alanındadır. Belediyeler öncelikle uyuşturucuya bulaşma sonucunu doğudan nedenleri ortadan kaldırmalıdır. İşsizliğin temel nedeni olan iş olanağı bulunan bir alanda mesleki yeterliliğe sahip olmama eksikliğinin giderilmesi, belediyeler tarafından açılacak mesleki-teknik-kültürel eğitim programlarıyla aşılabilecektir. Aile yapılarında ortaya çıkan sorunların çözümüne katkı sağlanmasıyla mutlu insanların bu yola sapması önlenecektir. Ailelerin ve çocukların uyuşturucu ve benzeri maddelere ilişkin risklere karşı bilinçlendirilmesi çalışmaları, bu yönde sosyal sorumluluk projelerinin geliştirilmesi ve benzeri önleyici projeler, uyuşturucu ve bağımlılık yapıcı madde sorununun çözümünde etkili olacaktır. İlave olarak, belediyeler, bağımlıların tedavisi konusunda gereken sağlık kuruluşunu doğrudan ya da teşvik suretiyle kurdurarak bu konuda görevinin gereğini yerine getirebilecektir.

VIII. İLÇEYE YÖNELİK FAALİYETLERİMİZ                                                           

Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi-Muhtarlara Söz Hakkı” isimli bilimsel akademik çalışmayla, İlçenin mahalle ve sokak ölçeğinde sorunlarının belirlenmesi ve yerel yönetimle ilgili çözümlerin ortaya konulması yönündeki çalışmamız devam etmektedir.

Sultanbeyli ilçesi için asıl önemli proje, Sancaktepe ve Sultangazi ilçeleriyle birlikte özel bir çalışma ekibi kurularak, bilimsel ve teknik bir araştırma yapılması yönünde planlanmış olan etkin değerlendirme projesidir. Yerel Yönetimlerin Yerelleşmesi araştırmamızdan sonra, bu üç ilçeye yönelik bu çalışmaların başlatılması, kamuoyuyla paylaşılarak katkı vermek isteyenlere çağrı yapılması ve elde edilen veriler doğrultusunda çözümler şekillendirilerek projelerin ortaya konulması öncelikli hedeflerimizdir.